Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää...

Surffauksen maailmanmestaruustasolle ei pääse ihan helposti. Kuvassa Kelly Slater. Kuva: © Paul Topp | Dreamstime.com
Surffauksen maailmanmestaruustasolle ei pääse ihan helposti. Kuvassa Kelly Slater. Kuva: © Paul Topp | Dreamstime.com
· Napsun toimitus

Aalloilla kukaan ei näe kyyneleitäsi ja muut surffauksen alkeet

Surffaus eli lainelautailu on vuonna 2020 olympiatason urheilulaji. Aaltojen herruutta voi kuitenkin kokeilla jokainen, sillä monissa lomakohteissa järjestetään lajin alkeiskursseja.

Aalto, aurinko ja lainelauta ovat monen mielestä täydellinen synonyymi vapaudelle, nuoruudelle ja rohkeudelle. Samalla surffaus on monelle vain kaukainen haave, jonka toteuttamiseen ei riitä rohkeutta. Monissa rantalomakohteissa on kuitenkin mahdollista osallistua surffauskurssille ja kokeilla tuota upealta näyttävää lajia.

Aloittaminen voi olla hankalaa, mutta matkalehti Travel + Leisure listaa vinkit, joilla aloittelijakin pääsee vauhtiin.

Muista aurinkovoide

Aurinkovoiteen merkitystä ei voi korostaa liikaa, etenkin kun kyseessä on vaaleaihoinen pohjoismaalainen. Avoimella merellä varjoa ei nimittäin ole tarjolla. Lehti muistuttaa, että aurinkovoidetta kannattaa levittää myös jalkapohjiin, sillä ne joutuvat olemaan pitkiä aikoja aurinkoa kohti laudalla meloessa.

Kuva: © Paul Topp | Dreamstime.com
Kuva: © Paul Topp | Dreamstime.com

Hankalinta on päästä aalloille, ei itse surffaus

Lasketellessa mäen päälle on tarjolla kyyti hiihtohissillä. Surffatessa samaa ylellisyyttä ei ole ja suurin osa ajasta meneekin melomiseen kohti aaltoja. Tässä tapauksessa auttaa, mikäli yleiskunto ja uintitaito ovat hyvät eikä meri elementtinä tunnu vieraalta. Muussa tapauksessa aikaa oppia aaltojen läpi kulkuun kannattaa varata reilusti. Tutkimusten mukaan surffauskisoissakin varsinainen aallolla lautailu kattaa alle kymmenen prosenttia merellä vietetystä ajasta.

Joogaharrastuksesta on apua

Aluksi saattaa kuulostaa hieman oudolta, että juuri joogan harrastamisesta olisi apua surffauksessa. Lopulta se tuntuu aivan järkevältä: molemmissa on paljolti kyse tasapainosta. Joogassa oppii tuntemaan oman vartalonsa, joutuu pysyttelemään ihmeellisissä asennoissa ja kehittää juuri niitä lihaksia, mitä tarvitaan myös lainelaudalla taiteilussakin.

Kuva: © Trubavin | Dreamstime.com
Kuva: © Trubavin | Dreamstime.com

Surffaus on kokovartalotreeniä

Lainelaudalla tarvitaan kaikkia vartalon lihaksia. Kädet joutuvat koville melontavaiheessa, keskivartalon vakautta ja jalkalihaksia laudalle noustessa ja siellä pysyessä. Kannattaa myös varautua siihen, että laudalta tipahtaa kerran jos toisenkin. Toimistotyöläinen voi siis varautua siihen, että jokainen lihas on lautailutunnin jälkeen kipeänä.

Kuva: © Epicstock | Dreamstime.com
Kuva: © Epicstock | Dreamstime.com

Kyyneleitä ei huomaa kukaan

Paniikin ja väsymyksen kyyneleet saattavat ensikertalaiselle surffaajalle helposti valahtaa poskille jossakin vaiheessa. Harrastus on kuitenkin siinä mielessä hyvä, ettei kukaan näe kyyneleitäsi. Kasvot ovat muutenkin suolaveden pärskeissä (ja lisäksi myös ponnistelusta punaiset), ettei kukaan erota siitä kyyneleitä.

Lähde: Travel + Leisure

 

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.