Matkakokemukset - Nähtävyyksiä Gambiassa

Hyvä opas

Vieras    31.01.2019    Gambian nähtävyydet    Gambia

Hei kaikki Gambiaan menossa olevat. Jos kaipaatte hyvää ja ammattitaitoista opasta, joka vie retkille, tässä vinkki: www.facebook.com/Bax-Experie...591299367/

t. yksi tyytyväinen asiakasperhe

Kattava päiväretki ja iltatapahtuma rannalla

Vieras    10.12.2018    Kotun nähtävyydet    Kotu

Matkustin kahden ystäväni kanssa Gambian Kotuun viikon lomalle marraskuun viimeisellä viikolla. Viikon parhaita kokemuksia oli 8 tunnin päiväretki suomea puhuvan Timo Ahtisaaren toimiessa oppaana. Päivän aikana kävimme Serrekundan markkinoilla, batiikkitehtaassa, naamiotehtaassa, krokotiilipuistossa ja kalastajakylässä. Söimme maittavan buffet-lounaan Paratiisirannan ravintolassa, ja halutessamme olisimme voineet myös löhöillä rannalla ja uida. Ajaessamme avojeepillä näimme myös paikallista asutusta. Timolla olisi ollut käytettävissään myös oma bussi ( Timo Tours ). Vaikka retki ei ollut halvimmasta päästä, se oli hintansa arvoinen. Koska ystäväni eivät osanneet hyvin englantia ja minäkin vain välttävästi, oli oikea ratkaisu turvautua suomea puhuvaan oppaaseen, kohteliaaseen Timoon, jonka tavoittaa helposti hotellien edustalta - paidassa lukee näyttävästi Timo Ahtisaari.Hänet tavoittaa myös facebookista,ja hän tarjoaa kohtuuhintaan monia muitakin retkiä.

Paikallisopas nimeltä Jimmy tarjosi iltaohjelmaa: barbeque-illallista ja reggaeta, muttei meillä ollut enää aikaa rantajuhliin. Jimmyllä on myös rannan suurin kalastusvene,joten kalastuksen ystävät löytänevät Jimmyn ainakin Bakotu-hotellin lähettyviltä.

Gambia experience 1/2018

Vieras    12.07.2018    Banjulin nähtävyydet    Banjul

Aivan loistava reissu,kiitos kuuluu meidän todella loistavalle oppaalle Malangille.

Illalla saavuttiin Banjuliin ja sovittiin oppaan kanssa tapaaminen hotellille.

Kaikki asiat,aikataulut ja muut meni paremmin kuin osattiin edes kuvitella.

Hinnat safareista,kalastusretkistä ja muista olivat enemmän kuin kohtuulliset.Ja niiden lisäksi Malang yllätti meidät jokaisella retkellä niin sanotulla "bonuksella".

Todella upea paikka,suosittelen 10/10.

Jos haluat asiantuntevan,erittäin ystävällisen ja huumorintajuisen oppaan,ota yhteyttä Malangiin.

+ 220 7000452 Whatsapp!

-Niko

Upea Gambian reissu

Vieras    31.03.2018    Gambian nähtävyydet    Gambia

Teimme upean Gambian reissun ystäväni kanssa. Aurinkoa ja hymyjä riittää. Halusimme tukea paikallista työtä ja valitsimme Napsun ja Gambian matkaajilta kyseltyjen vinkkien perusteella paikallisen virallisen oppaan Ebrima Sonkon. Hän on rauhallinen, kohtelias ja luotettava opas. Saimme olla bumstereilta rauhassa vaikka nekin vain yrittävät ansaita elantoaan, mutta niiden kanssa kyllä pärjää. Saimme myös paikallisiin ihmisiin aivan erilaisen kontaktin Sonkon kanssa meidän pienessä kolmen hengen porukassa kuin jos olisimme olleet isommassa ryhmässä, mikä oli myös tosi hauska kokemus. Virallinen kielihän on englanti.

Kävimme mm. eksoottisilla Serekundan markkinoilla, upeassa Fathalan kansallispuistossa katsomassa eläimiä ja paikallisessa koulussa. Hauskat apinat ja krokotiilitkin tulivat katsastettua. Kävimme Sonkon kanssa myös linturetkillä. Ne ovat Sonkon erikoisosaamisala. Luonnosta tykkäävien kannattaa hyödyntää tämä sillä Gambia on lintuihmisten paratiisi ja retkillä näkee muutenkin mielenkiintoista paikallista luontoa ja maisemia aikka kuiva talviaika onkin. Vähintään ne kiikarit kannattaa ottaa käsimatkatavaroihin mukaan niin matkasta saa paljon enemmän irti ja näet paremmin upeita eksoottisia lintujakin.

Paikalliset lapset hihkuvat turisteilta itselleen karkkia tai kyniä sanoilla "Mint! Pen!". Älkää viekö tai ostako aina niitä karkkeja. Hammashuolto ei ole nyt ihan samanlaista, sitä ei ole ollenkaan, ei ole kaikkien saatavilla tai siihen ei ole varaa kun kaikilla ei ole varaa lähettää lapsia kouluunkaan. Suosittelen vaikka kyniä sillä ne ovat myös erittäin haluttuja, jos lapsille haluaa jonkin kivan jutun antaa. Kouluvierailua varten kannattaa viedä mukanaan vihkoja ja kyniä. Jos tekee lahjoituksen koululle niin tässä esimerkkiä: 100 dalasilla maksaa yhden lapsen kouluvuoden, 1 € on n. 56 dalasia. On kouluja, jotka elävät pelkästään lahjoitusten varassa ja koulu, missä me kävimme Sonkon kanssa oli juuri tällainen.

Hyväksi ja luotettavaksi havaittu opas, joka pyrkii ansaitsemaan elantonsa ja elättämään perheensä ansaitsee myös tykkäyksen omilla facebook-sivuillaan. Sonkolla on uudet facebook-sivut nimellä Tourist Guide Sonko.

Upeita matkoja toivotellen Passenger

Kulttuurikylpy Gambiassa

Vieras    03.03.2018    Gambian nähtävyydet    Gambia

Tultiin juuri Gambiasta monta hienoa kokemusta rikkaampana. Hotellimme oli Kotun alueella sijaitsema Kombo beach,joka oli lähinnä varttuneemman väen kansoittama rauhallinen ja siisti hotelli. Perusasiat toimivat hyvin. Ei valittamista.

Pidimme Kotun alueesta sen luonnonläheisyyden ja rauhallisen meiningin vuoksi. Lähellä oli mm. hyviä lintubongauspaikkoja ja pieni markkinapaikka sekä minimarket perusostoksia varten

Antoisinta reissulla oli retket, jossa tutustuimme paikalliseen kulttuuriin.Netin suositusten perusteella tapasimme paikallisen oppaan, Sonkon(+220 784 4038). Sonko osoittautui todella luotettavaksi ja päteväksi oppaaksi, joka kohtuullisella hinnalla järjesti räätälöidyt retket haluaamimme kohteisiin.

Kävimme mm.Senegalissa safarilla, Serekundan markkinoilla,Lähisaarella, paikallisessa koulussa ja Sanyangin upealla rannalla. Sonko on myös virallinen ja paikallisten arvostama lintuopas, joka tunnisti kaikki linnut äänestä ja ulkonäöltä. Bongasimme retkillä todella hienoja ja eksoottisia lintuja. Sonkon löydät lintuoppaiden pisteeltä Kotu bridgeltä, läheltä Kombo beach-hotellia. Suosittelen todella lämpimästi tätä herrasmiestä.

Ruokapaikoista vahvat suositukset Reolle(lähellä Senegambian hotellia ja Shirazille(loistavaa Libanonilaista ruokaa) Kotun alueella Kunta Kinteh oli kiva rantaravintola ja Mosiyah rento Jamaikalaisvaikutteinen ravintola.

GAMBIA Senegambia

Vieras    16.03.2014    Gambian nähtävyydet    Gambia

Terveisiä Gambiasta !

Lueskelin paljon muiden matkakertomuksia ennen lähtöämme mieheni kanssa Gambiaan ja olin melko ristiriitaisissa ajatuksissa esim. bumsterseista, ötököistä yms. asioista !

Siis jännitti ja ensimmäisen päivän jälkeen olin myös alkushokissa !! Luonto kuivaa ja karua, roskaa kaikkialla ja

erittäin köyhää. Vaatimattomia hökkeleitä kaikkialla . . . . ajattelin, mitä teen täällä kaksi viikkoa . . . MUTTA LUKEKAAHAN JATKOA !!! Lomalle oli aivan uskomattoman upea ja kaikki jotka vähänkin epäilevät lähtevänsä Gambiaan, älkää epäröikö, siellä saat kokea aitoa ganbialaista elämänmenoa ja aitoa välittämistä ja ystävällisyyttä !!

Ja niistä pelätyistä bumsterseista: otimme heti ensimmäisestä päivästä alkaen paikallisen oppaan joka vei meitä minne ikinä halusimme ja kertoili mielenkiintoisia asioista maasta ja ihmisten elämästä. Kun me olimme kyseisen oppaan "omia" asiakkaita, muut eivät meitä häirinneet (liekö heillä ollut herrasmiessopimus, ettei toisen asiakkaita viedä). Samoin kävi, kun otimme taksin, muut taksikuskit eivät meitä "häirinneet", joten eipä meidän ympärillä bunstersit hyörineet.

Ötököistö ei ollut tietoakaan, eikä hyttysistäkään ollut vaivaa !

Menkää EHDOTTOMASTI vierailemaan mm. paikalliseen kouluun, Banjulin ja Serrakundan markkinoille, apinapuistoon, kalastajakylään (kalasavustamo) ja johonkin perheeseen, jos vain kutsu käy.

Paikallisoppaan kanssa vierailut ovat mukavia, saat olla kohteissa kuinka kauan haluat ja saat esim. koulussa

vieraillessasi koko huomion itsellesi, AIVAN UPEAA.

Tätä tarinaa minulta tulisi vaikka kuinka paljon, mutta lopettelen nyt tähän ja totean vain lopuksi:

MATKUSTAKAA AVOIMIN MIELIN GAMBIAAN JA NAUTTIKAA SEN AINUTLAATUISUUDESTA !!

Terv. Anne

Krokotiilipuisto ja apinapuisto

Hansku-79    19.02.2014    Banjulin nähtävyydet    Banjul

Apinapuisto oli hauska paikka, jossa pienet apinat (lajia en tiedä) pyörivät jaloissa ja hyppäsivät olkapäällekin. Tarjosimme apinoille pähkinöitä, joita paikallinen oppaamme meille antoi. Apinoiden syöttäminen oli kyllä kiellettyä, mutta niin niitä syötti monet muutkin.

Krokotiilipuistossa pääsi läheltä näkemään krokotiileja sekä myös silittämään sellaista häntäpäästä. Krokotiileja lojui maassa siellä täällä nukkuen ja niitä sitten väisteltiin parhaamme mukaan. Hauskoja olivat pikku-krokot, jotka paistattelivat päivää kivien yms. päällä köllien. Krokotiilipuistossa oli myös pikkuinen museo.

krokotiilipuisto

Maatkaaja    07.11.2013    Gambian nähtävyydet    Gambia

kannattaaehdottomasti käydä krokotiilipuistossa, siellä engalnninkielinen opastus. pääsee silittämään rauhallista krokoa, ne kaikki ei sit tosiaan ole rauhallisia, 20 metrin päähän juoksi suu ammollaan yks valtava setäkroko vahvasti sitä mieltä että häntä ei silitellä, opaskin säpsähti. jännä kokemus vaik ei puitteet ookkaan mitää blingblingiä ni käymisen arvonen puisto!

Safari Senegalin puolella

Same    02.04.2013    Banjulin nähtävyydet    Banjul

Kuin luontovideoissa. Avo jeeppi ja ympärillä eläimet =) Loistava reissu, vaikka olikin aikainen herätys! Paikallinen Gambian matkaopas ole mukanamme kokoajan ja hoita asiat niin että me saimme vain nauttia matkasta.

Jinack Island, Madiyana Safari Lodge

Vieras    29.01.2012    Jinack Islandin nähtävyydet    Jinack Island

Olimme viikon pakettimatkasta 4 päivää Jinackin saarella, tutustumisen arvoinen paikka. Paikalliset kutsuvat saartaan paratiisiksi; ja sitä se mielestäni onkin

Plussat:

- saarella ei ole kauppiaita, ulkoilutettavia paikallisia, hälinää

- kymmeniä kilometrejä hiekkarantaa;

- Madyana Safari Lodgessa; ruohomajat varusteina vuode, muutama tuoli ja pöytä

- peseytymistilat majan vieressä aitauksessa

- erityisen herkullinen ruoka (paikallinen)

- Lodgen baarista ostettavissa juomia

- ihmiset vilpittömän ystävällisiä (saarella 4 kylää)

- molemmat osapuolet kunnioittavat toisiaan ihonväristä riippumatta

- isännät pystyvät ja haluavat toteuttaa päiväohjelmatoiveita (sovittava etukäteen, mielellään varaamisen yhteydessä)

Miinuksia ja sopeuduttavaa

- alkoholia voi toki käyttää mutta siitä ei saa humaltua

- olosuhteet ovat alkeelliset (sopeuduttava)

- juomavetta saatavissa, mutta ei sellaisia määriä kuin kaupunkialueella

- ei sähköä

- matkasta tiedettävä etukäteen hyvissä ajoin (1-2 kuukautta)

- vähän ajankohtaista etukäteistietoa

- kännykkä valitettavasti toimii saarella

Plussia oli enemmän kuin miinuksia; ja miinuksiinkin sopeutui varsin nopeasti.

Paikkaa voisi kutsua paikallisten ihmisten tapaan paratiisiksi.

Kotisivullani www.jaali.fi joitakin valokuvia paikasta ja yhteystiedot

Paikallinen opas

Astra    28.01.2009    Kotun nähtävyydet    Kotu

Varasimme kolmen viikon matkan heti keväällä Bakotu Apartmenttiin Kotuun. Kotun ranta on pitkä kävelylenkkejä ajatellen ja sieltä löytyy pari hyvää paikallista rantaravintolaa Paradise ja Kunta Kinten Beach Bar kauempana Kololiin päin kävellessä. Matkamme alkoi marraskuun lopulla ja siellä oli tosi kuumaa. Saimme vuokrattua hotellista tuulettimen, mutta ilmastointi olisi ollut tarpeellinen siihen aikaan vuodesta, ja ensimmäinen viikko menikin totuttelemisessa ilmastoon.. Kävelimme rannalla ja uimme ensimmäisen viikon..

Sitten eräs ystävällinen taksimies tuuppasi business korttinsa käteeni ja otin häneen gsm viestillä yhteyden ja niin saimme kunnollisen oppaan taksin lisäksi.(pp.kpnet.fi/pesola) Taksilla ajo oli uskomattoman halpaa. 24 eurolla/päivä ja saimme vielä hyvän oppaan päälle. Hän vei meidän Sukuta Upper Basic Schooliin, jonne veimme kyniä ja vihkoja ja jalkapallon. Jaoimme ne pariin luokkahuoneeseen Kuulimme tanskalaiselta hotellinaapuriltamme, että siellä on myös Sukuta Kambengo School, johon hän on rahoittanut luokkahuoneen ja nyt vei kattorahaa ja seuraavalla kerralla rahoitta pulpetit ja tuolit oppilaille.

Kävimme Sanyan beachin rannalla. Siellä meduusa poltti ystäväni käden, mutta apu oli lähellä. Ystävällinen rantabaarin daycare hieroi pahimman tuskan pois. Meduusat kuulemma ovat harvinaisia siellä rannalla, mutta esiintyy joskus, koska se on paikallisten kalastajien paikka Kävimme Lamin Lodgessa ja Serekundan markkinoilla ja Krokotiilipuistossa. sekä Bakaussa, Banjulin markkinoilla ja Arch 22 rakennuksessa, mistä oli upeat näköalat .kaupunkiin. Banjulin markkinat olivat paremmat kuin Serekundan. Kun meillä oli hyvä taksinkuljetta oppaana, saimme kulkea rauhassa.

Talviaikakin koitti ja lämpötila laski siedettävät alle +30 astetta, joten loppu loma oli kevyempää.

Elimme kuin miljönäärit. Käytimme paikallisia ruokapaikkoja ja nautimme hyvistä kalaruoka-antimista.. Maa on kyllä mielenkiintoinen. Jäi vielä käymättä Gambia joella, Tendaba Campillä ja Ginak Islandilla (Paradise Island).

Hyvä puoli on myös pieni aikaero, ystävälliset ihmiset ja siellä pärjää englannin kielellä. Ihmiset ovat köyhiä, 50 kg:n riisiannos kestää perheellä kolme kuukautta ja kerrottiinkin, että joka riittää pienellä perheellä kolmeksi kuukaudeksi. Palkka on 20-30 euroa/kk hotelli- ym. työntekijöillä. Satuimme Tobaski aikaan (vastaa muslimien joulu), jolloin uhrataan lammas, syödään perheen kesken hyvin ja ostetaan uudet juhlavaatteet., mikä kuulemma tapahtuu kerran vuodessa ja ne olivatkin hienot.

Retkiä Gambiassa

Astra    24.01.2009    Gambian nähtävyydet    Gambia

Jos haluat saada paikallisen, hyvää englantia puhuvan luotettavan opaan Gambiassa, niin käy katsomassa sivut: (äskeinen osoite oli puutteellinen)

pp.kpnet.fi/pesola/Index.html

Elämysmatka

Vieras    31.03.2008    Kotun nähtävyydet    Kotu

Kotu on pieni "kaupunki" lyhyen matkan päässä Banjulista, n.20km. Voin suositella lämpimästi kaikille matkailijoille, varsinkin heille jotka ovat jo kiertäneet välimeren turistikohteet useaan kertaan (itse kuulun tähän ryhmään).. Gambia hurmasi minut täysin ystävällisyydellään ja vieraanvaraisuudellaan. Nähtävää ja koettavaa riittää! Itse kävin silittämässä krokotiilejä ja kuljin Bijilo Forest Parkin läpi ihastellen kaunista luontoa sekä lukuisia apinoita, jotka olivat todella tuttavallisia.. Kannattaa vuokrata polkupyörä (maksaa n. 6e/päivä) jolla voi kulkea minne haluaa, välimatkat on lyhyitä.