Madagaskar

Matkakohteita Madagaskarissa

Näytä lisää kohteita
  • Reissuraportti

Itse kävin 2011 avovaimoni kanssa Madagaskarilla. Tv:stä tuli dokkari tuossa pari päivää sitten Madagaskarin luonnosta ja nyt tuli mieleen tulla lueskelemaan muiden matkatarinoita tuolta hienolta ja eksoottiselta saarelta. Mutta eihän suomeksi löydy käytännössä yhtään mitään stooria Madagaskarista! Kannanpa nyt oman korteni kekoon ja rustailen vähän reissuraporttia. Olimme aluksi pari päivää pääkaupungissa Antananarivossa eli tuttavallisemmin Tanassa. Matkalla hukkui tietenkin minun rinkkani, mutta onneksi se tuli seuraavalla lennolla perässä. Päiväsaikaan uskalsi liikkua, mutta pimeässä ei kyllä lainkaan. Turisteja ei pääkaupungissa näkynyt ainakaan ihonvärin perusteella ollenkaan, joten melkoisen huomion kohteena sitä oltiin koko ajan. Kaupunki on todella likainen ja karuja ihmiskohtaloita näkyy joka puolella. Kulkukoiria oli jonkun verran. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää nopeasti ympäröiviin lapsilaumoihin. Loppureissusta tapasimme norjalaispariskunnan, joilta vietiin laukku tällaisen lapsikatraan toimesta. Meidätkin pari kertaa ympäröi tällainen nuori rosvokopla, tai niin ainakin heidät lokeroin, mutta meillä oli rahat kyllä hyvin jemmattu, että niitä ei ilman väkivaltaa olisi voinut viedä. Tanasta lensimme Nosy Behen. Lentokentältä meidät tuli noutamaan bungalow-lomakylä-alueen työntekijä. http://www.anjiamarango-beach-resort.com/ tuolla oltiin 5 päivää. Omistajat puhuivat sujuvaa englantia, ranskalainen pariskunta. Bungalowsta oli 10 m meren rantaan, kyllä kelpasi aamulla herätä meren kohinaan. Itse kovana kalamiehenä olin aivan haltioissani kun käytiin oppaiden kanssa kahtena päiv'änä kalassa kanootilla. Oppaat saivat jonkun miekkakalan sukulaisen 10-15 kg vonkaleen sekä saman kokoluokan bassien sukuun kuuluvan kalan. Itse saatiin huomattavasti pienempiä tonnikalan ja ahvenen sukulaiskaloja. Kokkasivat itse saamamme kalat puoleen hintaan illalliseksi. Hintaa retkellä oli muistaakseni 20 € per naama. Oli myös mahdollisuus mennä kunnon uistelukalustolla kalastamaan, mutta se makoi useamman satasen. Yhtenä päivänä otimme opaskierroksen NosyBe:n saareen, jossa kävimme eläintarhassa, Hell Villessä, markkinoilla jne. Aivan mahtava paikka. Täällä on jonkin verran turismia, mutta pääkaupunkivierailun jälkeen sitä ei nähnyt vitsauksena vaan pikemminkin turvana. Nosy Besta lähdimme lautalla kohti mannerta. Odottelimme Taxi Broussea 4 h ennen kuin se lähti. Madagaskarissa ei ole säännöllisiä bussiaikatauluja, vaan bussi (taxi brousse)lähtee tasan sitten kun se on ääriään myötä täynnä. Tavarat sidotaan kaikki auton katolle, jotta ne eivät vie tilaa maksavilta asiakkailta. Lapset istuivat päällekkäin ja yksi makasi minunkin sylissä ja kukaan ei valittanut sanallakaan. Oli siellä muutamia kanojakin matkustajina. Kaikki sulassa sovussa. Paikallinen poliisi bongasi valkoiset matkustajat bussista ja vaati nähdä passit ja lentoliput. Viimein oli tyytyväinen näkemäänsä ja antoi bussin jatkaa matkaa. Hetken kyllä kylmäsi, kun mitään yhteistä kieltä meillä ei ollut, ja jotain hän kovasti tivasi, jota emme ymmärtäneet. Suuntanamme oli saaren pohjoisosat, mutta päätimme 4 h ajelun jälkeen jäädä sademetsäalueen vieressä olevaan kylään Oli pikkuisen orpo olo jäädä keskelle viidakkoa ilman mitään tietoa majoituksesta. Kyläläiset olivat todella avuliaita ja viimein meille löytyikin pieni huone. Tuuli oli todella navakka ja kuljetti jotain kutittavia piikkikasvien siemeniä. Kutitti aivan perkeleesti. Yön nukuttuamme suunnistimme sademetsään. Sinne piti ottaa maksullinen opas. Makeja, käärmeitä sekä kameleontteja tuli bongailtua. Aivan ihmeellisen upea luonto. Palasimme patikoinnin jälkeen takaisin majataloomme ja kysyimme olisiko jotain syötävää. Ruokalistalla oli vain munakasta ja leipää, otimme siis sitä :D Näissä pienissä kylissä tulee varautua siihen, että edes rahalla ei saa ostettua ruokaa, koska sitä ei välttämättä ole. Yleensä nyt kuitenkin riisiä, vaaleaa leipää ja munia on tarjolla. Päätimme jatkaa matkaa kohti Diego Suarezia. Liftailimme pari tuntia ohi meneviä taxi brousseja kunnes tärppäsi. Tiet ovat aivan järkyttävässä kunnossa, joten lyhyisiinkin aikoihin menee ruokottomasti aikaa. Teillä näkee yhtä lailla härkävankkureita kuin autoja. Diego Suarezissa otimme vähän paremman hotellin ja nautimme väliin mukavuuksistakin. Kaduilla uskalsi liikkua paljon reippaammin kuin Tanassa. Lähimmältä lentokentältä sitten lensimme parin päivän lokoilun jälkeen takaisin kohti Tanaa. Suosittelen lämpimästi maan sisäisiä lentoja, jos haluaa vähän laajemmin nähdä maata. On ne toki vähän kalliita, mutta autolla kulkeminen maan eri osissa vaatii kyllä aikaa ja istumalihaksia aikas paljon. Tanassa käytiin krokofarmilla. Tulipa krokoburgeritkin maisteltua, hyvää oli! Maa on todella upea. Ihmiset ovat todella ystävällisiä, jos puhuisi Ranskaa niin saisi varmasti paljon enemmän irti. Avokkini osaa vähän alkeita, joista niistäkin oli kyllä paljon iloa. Luonto on aivan uskomaton. Ei sellaista ole missään. Malarialääkkeenä käytimme Lariamia, kummallekaan ei tullut malariaa, mutta avokkini sai kyllä ikäviä oireita Lariamista. Itsellä ei mitään. Todella yksilöllistä ilmeisesti. Lempeä ensikosketus Afrikkaan, jotan en kyllä ikinä unohda. Kannattaa käydä kokemassa!

Kohde: Madagaskar Kategoria: Madagaskarin muita vinkkejä
    Lisätty: 19.08.13 Lähettäjä: Vieras
  • Yleistä

Kävimme kaverini kanssa Madagaskarilla syyskuussa 2011. Olimme lukeneet erilaisista ongelmista ja vaaroista niin paljon, että rinkkamme olivat aivan täynnä turhaa tavaraa. "Puhdasta juomavettä on vaikea löytää" Ei pitänyt paikkaansa. Maassa on supermarketteja, joissa myydään yhtä laadukasta tavaraa, mitä Suomesta saa. Pullotettua vettä myytiin joka kaupassa ja hotellissa. "Kunnon vessoja on harvassa", ei myöskään ollut totta. Joka hotellissa ja bungalowissa oli normaalit vedettävät vessat ja suihkut. Skorpionit, hämähäkit, veden vaarat, puskista tippuvat iilimadot, krokotiilit (hait, meduusat, erilaiset ihon läpi menevät toukat jotka aiheuttavat bilharziaa yms)... Näitä toki on, mutta meille ei ainakaan osunut 2-viikkoisella reissulla yhtään vaaratilannetta em. öttiäisten kanssa. Järvissä kyllä on näitä koukkumatoja (muistaakseni olivat sen nimisiä), mutta niitä ei ollut idässä olevan Pangalanesin kanaalissa eikä sen varrella olevissa järvissä! Kävimme Intian valtameren äärellä, yhtään haita eikä meduusaa nähty. Viidakoissa emme nähneet yhtään iilimatoa, vaikka niitä kuulemma on siellä ja meitä pyydettiin pukeutumaan pitkiin sukkiin ja pitkähihaisiin ja -lahkeisiin vaatteisiin. Krokoja nähtiin ja niiitä olisi ollut hotellimme lähellä olevassa lammessa, mutta ne ovat yöeläimiä ja päiväsaikaan ne vaan lekottelivat suu auki liikkumatta. Pääkaupungin kauhutarinat pitivät paikkaansa. Liikenne oli kaoottinen, kerjäläisiä ja kaupustelijoita on joka mutkassa ja jopa taksikuski suositteli meitä piilottamaan kamerat yms istuessamme taksin takapenkillä, eli ilmeisesti varkauksia ja ryöstöjä tapahtuu paljon. Ei osunut meidän kohdalle... Pidimme passia, matkalippuja ja enimmän osan rahoista jatkuvasti vaatteiden alla piilossa. Hotelleihin ei kuulemma voi luottaa, eikä mitään tärkeää kannata jättää sinne, mutta vaikka me oltiin monessa eri hotellissa, niin ei missään vaiheessa huomattu ainakaan että jotain olisi varastettu. "Maassa puhutaan malagassia ja ranskaa, englantia erittäin huonosti", tämä oli aivan totta! Jopa monessa hotellissa ei puhuttu kieliä kunnolla, esim. Acasias bungalows -hotellissa (Pangalanesin kanavan alkutaipaleella) ei kukaan henkilökunnasta puhunut englantia. Mutta me pärjäsimme, vaikka minä en puhunut ranskaa lainkaan ja ystävänikin lähinnä osasi puhua vähän, mutta ei ymmärtänyt mitä hänelle puhuttiin takaisin, mutta jollain lailla kuitenkin selvittiin kaikesta =) Välimatkat ja kuljetukset: Suosittelen ehdottomasti hankkimaan kuljettajan ja vuokra-auton. Taksit oli tupattu aivan täyteen ja matkustaminen niissä olisi ollut todella ahdistavaa. Meillä oli hyvä, luotettava kuski! Matkaa kertyi ehkä noin 700 km 6 - 7päivässä (emme ottaneet koko ajalle autoa) ja kyyti tuli maksamaan kuskeineen jotain 350 €. Kuskilla oli vaimo ja lapsi mukana ja he tekivät kaiken meidän pyyntöjen mukaan. He myös yöpyivät aina siellä missä mekin, joten aina oli kyyti valmiina jos halusimme mennä johonkin. Voin antaa kuskin yhteystiedot, jos joku on menossa sinne. Hotellit: Meillä oli tullessa ja ennen lähtöä lentokentän lähellä oleva Manoir Rouge (halpa ja lähellä lentokenttää, mutta siellä oli torakoita melkoisesti). Antananarivon keskustassa valitsimme Glacier-hotellin, joka oli hieno valinta! Näkymä oli suoraan vilkkaalle kadulle, jossa pystyi seuraamaan paikalliset katu-asukkien elämää. Pangalanesin alueella valitsimme ensiksi Palmarium-hotellin... Saimme vahvistuksenkin varauksestamme sähköpostiin, mutta kun pääsimme paikan päälle, niin meille ei ollutkaan enää huonetta, ja meidät siirrettiin Fantasia Villageen, joka oli vielä paljon parempi paikka! Olimme ainoat turistit siellä, valkoista rantaa silmänkantamattomiin ja parasta oli palvelu! Paikan pitäjä oli italialainen, joka kohteli meitä kuin kuningattaria! Ruoka oli uskomattoman hyvää ja muutenkin kaikki oli 5 tähden arvoista! Tämän jälkeen yövyimme yhden yön Acasias Bungalowissa, josta ei myöskään löytynyt valittamista. Paluureissulla yövyimme pari yötä Feon` ny ala hotellissa, joka oli myös sanoinkuvaamattoman ihana paikka. Tämä sijaitsi Andasiben kansallispuiston kupeessa ja bungalowin parvekkeen edestä alkoi viidakko! Aamulla heräsi siihen kun Indrit aloittivat sumutorvimaisen ääntelynsä ja muutenkin oli hienoa kuunnella viidakon ääniä pitkälle yöhön. Antananarivossa valitsimme paluureissulla Sunny Garden -luxushotellin, josta sai sviitin 50€ / hlö, kun otti suoraan yhteyttä tähän hotelliin! Hotels.comin kautta normaali 2:n hengen huone olisi maksanut 200 euroa... Muuten hotellien ja bungalowien hinnat olivat suunnilleen 20-30 euroa kahdelta hengeltä yötä kohti, eli halpaa oli! Jos haluaa kysellä lisää (esim. mitä kannattaa ottaa mukaan tms), niin voi ottaa yhteyttä [email protected].

Kohde: Madagaskar Kategoria: Madagaskarin vaarat ja ongelmat
    Lisätty: 24.02.12 Lähettäjä: Vieras
  • Meri

Tulipa käytyä marraskuussa 2007. Hieno paikka sinällään, tosin Nosy Ben saari on aika pieni ja suppea alue Madagaskarin "pääsaaren" kyljessä. Saari on aika pitkälle italialaisten ja ranskalaisten turistien valloittama. Paikallisetkin puhuvat ranskaa. Ehkä suomalaisille matkailijoille suosittelen pysymistä Madagaskarin pääsaaren puolella, koska saari on niin pieni ja nähtävyydet aika suppeat. Toki rantamaisemat ja meri oli aivan huikea... Kirkasta vettä ja mieletön vedenalainen (ja päällinen) luonto. Laitan muutaman kuvan tuonne kuvakokoelman puolelle.... P.K.T.

Kohde: Nosy Be, Madagaskar Kategoria: Nosy Ben muita vinkkejä
    Lisätty: 18.04.08 Lähettäjä: PiiaKaroliina

Oletko käynyt Madagaskarissa?

Vinkkisi saattavat olla korvaamattomia muille matkailijoille. Voit kertoa esimerkiksi lempiravintolastasi, uskomattomasta paikallisesta nähtävyydestä, harrastusmahdollisuuksista tai paikallisista tavoista.

Kirjoita omista kokemuksistasi Madagaskarissa

Kysy kohteesta muilta käyttäjiltä

merkkiä jäljellä
* Vaatii rekisteröitymisen.

Oletko menossa Madagaskariin?

Ilmoita siitä muille - voit löytää matkaseuraa tai saada vinkkejä matkaasi varten.

PiiaKaroliina

Pääkaupunki: Antananarivo
Pinta-ala: 587 041 km²
Asukasluku (2005): 18 040 000
Suurimmat uskontokunnat: paikalliset uskonnot, protestantit, katolilaiset, muslimit