Mistä tulevat sanonnat "Herran taatelit", "taivahan talikynttilät", "taivaan tähden", "läskimooses" ja "Jeesusmaria"?

Kategoria ennemmin uskonto tai sanalaskut.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 01:41

RamsesvonNeljäs on mielestäni oikeilla linjoilla. Onhan Raamattu eniten luettu kirja. Sen termejä ja sanontoja käyttävät kirjailijammekin.

Yritin etsiä sanonnan "läskimooses" alkuperää. Mooses on kyllä Raamatun henkilöitä, mutta oliko hän sitten niin ylipainoinen, että ansaitsi tuon etuliitteen.

Muihin sanontoihin löytyy kyllä vastine Raamatusta, mutta yö on jo pitkälle kulunut. Sanoisin vain Raamatun sanoin "Etsivä löytää".

Lisätty: 12.03.2009 - 09:00

Wikipedia:Raamattu on maailman levinnein kirja. Se on käännetty kokonaisuudessaan 438 kielelle. Lisäksi Vanha tai Uusi testamentti on luettavissa 1 168 kielellä ja vähintään yksi Raamatun kirja on käännetty 2 454 kielelle.[3] Raamattua tutkiva tieteenhaara on nimeltään eksegetiikka.

Lisätty: 12.03.2009 - 09:12

Kysyjän esimerkki sanat ovat muunnoksia ja väännöksiä eivät sanasta sanaan Bibliasta. Puheessamme on paljon "raamatullisuutta" tahtomattammekin. Esim. kielletty hedelmä, epäilevä Tuomas, kynttilä vakan alla, mannaa taivaasta.

Onhan Suomen kansa opetettu lukemaan hyvinkin kirkollisella otteella. Siitä on mainio kuvaus Kiven Seitsemässä veljeksessä.

Lisätty: 12.03.2009 - 09:35

Hmmm...Raamattu taitaa olla "kuuma peruna".....joka herättää tunteita. Huom. "kuumaa perunaa" ei löydy Raamatusta.

Lisätty: 12.03.2009 - 11:42

www.kotus.fi/index.phtml?s=2351

Lähteet:
Ärsyyntynyt lennu

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 01:24

Raamatusta ja kaiketi ylejään uskonno(i)sta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 06:55

raamatusta ja kansansuusta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:42

ei todellakaan Raamatusta:) ihmisetn väännöksiä "pyhistä asioista" ja kansan suussa muokkaantuneita lausahduksia. Korvaa kiroamisen. Ehkä yritetty tavoiteella jotain raamattumaista, mutta pieleen mennyt pahasti. Ei missään raamatussa puhuta taivaan talikynttilöistä tai läskistä mooseksesta. Sanoisin, että tälläisiä "taivastelu" sanoja jotka päivitellään kiroamisen sijasta mutta alkuperä. Ihmisen mielikuvitus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:45

Nuohan ovat lieviä kirosanoja,läskimooses haukkumasana,en rupea alkuunkaan etsimään mistä ,ja milloin ne on lanseerattu,raamatusta muokattu,lennu, luuli väärin raamattu ei ole eniten luettu kirja.Luulen muslimien oliko koraani sitä luetaan paljon enemmän kuin raamattua.Muslimit on valta uskonto maapallolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 10:37

Joku ne on jossain vaiheessa keksinyt kirosanojen korvikkeiksi tai tuon yhden haukkumanimeksi, jotka sitten kansan suussa elävät vuosikymmenestä toiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 10:43

Ei nuo sanonnat ole uskontoon perustuvia vaan ihmisten keksimiä ns. lievempiä kirosanoja.
Läskimooses tarkoittaa vain lihavaa ihmistä ja niitä kyllä riittää! Ylipainoiset ihmiset ylipäätään ovat tämän ajan tuote. Ennen muinoin ihmiset ovat liikkuneet, ei niillä ollut TV:tä tai tietokonetta joiden ääressä istuivat päivät pitkät ja mutustelivat jotain koko ajan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 01:42

Alkuperää mahdoton tietää. Joku päästänyt suustaan. Näitä tulee koko ajan lisää, sanontoja siis. Olen huomannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 20:55

Totta Mooses, kaikki ovat asiantuntijoita ja oikeassa tässä asiassa