miten olympiakuolaimen on tarkoitus auttaa?mihin sitä käytetään?ja miksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2009 - 02:25

Nyt täytyy huomata, että gagi ja olympiakuolain on kaksi eri asiaa. Gagi vaikuttaa niin, kuten Timppa kertoi, ja se on kaksiosainen: Koulainrenkaitten läpi menee poskiremmi, jonka päissä on renkaat, johon ohjat kiinnittyvät. Ohjas siis vaikuttaa poskiremmin kautta niskaan.

Olympiakuolaimesta en ole kuullut käytettävän nimitystä saksalainen gägi, hieman mietittynä tämä kyllä pitää paikkansa, mutta en soisi sen yleistyvän kahden eri kuolaintyypin sekoittumisvaaran vuoksi. Gagi on gagi ja olympia on olympia, vaikka niillä haetaan samanlaista vaikutusta hevoseen.

Tavallisessa olympiakuolaimessa on vaihtoehtoja mihin ohjat kiinnitetään. Lyhyesti kerrottuna näillä kuolaimella on lievä kankivaikutus. Olympia on hyvä kuolain useille hevosille, mutta valitettavasti muutama vuosi sitten siitä tuli ns. brändituote, jota kaikki halusivat käyttää. Henkilökohtaisesti olen nähnyt sen viritettynä useammille hevosille siten, ettei kuolaimesta ole mitään hyötyä hevoselle. En voi sanoa suoraan minkälaisille hevosille se käy, usein kuolainongelmat ratkaistaan pistämällä hevosen suuhun yhä kovempaa kuolainta, vaikka taitava ratsastaja tekisi päinvastoin, eli pehmentäisi kuolainta, jolloin suu saadaan toimivaksi.

Nyt vastaus kysymykseesi:
Oikein käytettynä olympialla saadaan hieman enemmän voimaa ohjasotteelle, jolloin se käy periaatteessa hieman raskaille, ohjaksille painaville hevosille, kuten Timppakin kertoi. Kuolainta voi käyttää myös vastavuoroisesti päännostajille, mikäli sitä käytetään leukalenkin kanssa. Siksi tämä kuolain käy usein suomenhevosille. Hevosta ei pysty suoranaisesti auttamaan tällä kuolainvalinnalla, kuolain voi olla hyvä kompromissi, jolla hevonen toimii, jos on toimiakseen.
Näin ollen hevosten omistajien on hyvä miettiä mikä on paras vaihtoehto itselle sekä hevoselle. Tämä on siiis yksilökysymys millaiselle hevoselle tämä kuolain käy, ketä se auttaa ja ketä ei.
Lähtökohtaisesti kuolainvalinta lähtee siis hevosen tarpeesta.

Olympiakuolaimia käytetään este- ja kenttäratsastuksessa. Myös ravikilpailuissa ne ovat sallitut.
Kuolainvalinta voi olla myös ratsun omistajan makuasia ilman asiantuntijan kuulemista: "Sattuvat olemaan niin hyvännäköiset päässä, että kyllä nämä on hyvät meidän mussukalle."

Lisätty: 11.03.2009 - 11:03

Olympiakuolainta kutsutaan myös pessoa-kuolaimeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.03.2009 - 23:37

Kaksiosainen olympiakuolain eli saksalainen gagi, stimuloi hevosta kohottamaan päätään kuolaimen noustessa suussa. Lisäksi se vaikuttaa suupieliin ja takaraivoon. Kuolainta käytetään paljon kenttäratsastuksessa hevosille, jotka ovat vahvoja ja vireitä sekä hevosille, joilla on taipumus työntää päätään alaspäin kuuntelematta ratsastajaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.03.2009 - 18:05

Se on vähän kuin "kovempi" kuolain siinä on 2 rengasta mitä alempana suitset ovat kiinni sitä kovempi kuolaimesta tulee kovasuisemmille ja kisapolleilla näkee yleensä niitä