Pulla taikinan ohje?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.03.2009 - 16:28

5 dl maitoa
50 g hiivaa
2 tl suolaa
1,5 dl sokeria
1 rkl kardemummaa
1 kg vehnäjauhoja
200 g margariinia

Murenna hiiva kädenlämpöiseen maitoon ja sekoita kunnes se on liuennut. Lisää suola, sokeri ja kardemumma. Sekoita joukkoon jauhoja sen verran, että saat paksun, vellimäisen seoksen. Vatkaa voimakkaasti, että taikina saa ilmaa, sillä se edistää sitkoverkoston muodostumista. Lisää loput jauhot ja viimeisenä pehmeä margariini. Alusta hyvin kunnes taikina irtoaa kulhon reunoista. Peitä taikina muovikelmulla ja anna kohota kaksinkertaiseksi. Kohoaminen nopeutuu kun panet kulhon lämpimään veteen. Puolen litran taikinasta saa esim. 3 pitkoa tai 30 pikkupullaa.

Lähteet:
www.soppakauha.com/index.asp...t/1662.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 10.03.2009 - 16:29

Leivontasivuilta löydät pullataikinaohjeita pilvin pimein, tai helpoimmin vielä jauhopussin kyljestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2009 - 18:51

Valmistusaika: 30-60 min

Määrä Aines
5,0 dl maitoa
1-2 kananmunaa
2,0 dl sokeria
1,0 rkl kardemummaa
1-1,5 tl suolaa
2 pussia kuivahiivaa tai 50 g tuorehiivaa
noin 1,5 l vehnäjauhoja (noin 1,1 kg)
200,0 g margariinia tai 2 dl juoksevaa margariinia tai 1,5 dl rypsiöljyä
voiteluun:
kananmunaa
koristeluun:
mantelilastuja
raesokeria
rusinoita

1. Jos käytät leivontaan tuoretta hiivaa, lämmitä maito kädenlämpöiseksi ja murenna hiiva nesteeseen. Jos käytät kuivahiivaa, nesteen on oltava reilusti kättä lämpimämpää (noin 42 astetta) ja kuivahiiva sekoitetaan jauhoihin. Lisää joukkoon kananmunat, sokeri, kardemumma ja suola. Sekoita kuivahiiva pieneen määrään vehnäjauhoja ja lisää jauhot taikinaan. Alusta taikina kimmoisaksi lisäämällä vähitellen vehnäjauhoja. Lisää alustamisen loppuvaiheessa pehmeä rasva. Vaivaa taikinaa, kunnes se irtoaa taikinakulhon reunoista ja leipurin kädestä.
2. Kohota taikinaa lämpimässä paikassa, kunnes se lähes kaksinkertaistuu tilavuudeltaan.
3. Leivo taikinasta erimuotoisia pullia leivinpaperille ja peitä ne leivinliinalla. Anna kohota.
4. Voitele ennen paistamista kananmunalla ja koristele mantelilastuilla, raesokerilla, rusinoilla tms.
5. Paista pieniä leivonnaisia 225 asteessa uunin keskitasossa noin 15 minuuttia tai kunnes pullan pinta ja pohja ovat kauniin vaaleanruskeat. Paista isot leivonnaiset kuten piirakat ja pitkot miedommassa lämmössä 180-200 asteessa noin 30 minuuttia.

* Yhdestä 5 dl:n pullataikinasta tulee noin 40 pikkupullaa, 3-4 pitkoa tai kaksi uunipannulista marja- tai omenapiirakkaa. Glögikutsujen tai kahvipöydän pulliksi voit leipoa myös pienenpieniä minipullia, jolloin taikinasta tulee noin 80 kpl.

1. Ota ainekset ajoissa huoneenlämpöön.
2. Säätele pullataikinan napakkuutta vehnäjauhojen määrällä. Pikkupullat ovat parhaimmillaan hyvin pehmeästä, mahdollisimman vähäjauhoisesta, mutta hyvin alustetusta taikinasta leivottuina. Piirakoihin, korvapuusteihin ja pitkoihin käytettävä taikina alustetaan kovemmaksi lisäämällä hieman enemmän vehnäjauhoja, jolloin taikina kestää paremmin esimerkiksi kaulimista.
3. Laktoositon tai vähälaktoosinen pulla. Maitojauhe sopii hyvin leivonnassa korvaamaan maidon, esimerkiksi 1 dl (Hyla-) maitojauhetta + 5 dl vettä. Pullataikinan voit valmistaa myös veteen. Kun lisäät taikinaan runsaammin munaa, leivonnaiset saavat kauniin värin. Margariineissa on laktoosittomia ja maidottomia vaihtoehtoja. Pullataikinaan sopii hyvin myös rypsiöljy.
4. Sokeria voit lisätä tai vähentää taikinasta maun mukaan. Jos pullan täyte on makeaa, lisää taikinaan vähemmän sokeria. Tavallisen sokerin eli sakkaroosin voit korvata hedelmäsokerilla eli fruktoosilla. Koska fruktoosi on makeampaa kuin tavallinen sokeri, käytä sitä puolet tavallisen sokerin määrästä. Fruktoosia sisältävä leivonnainen ruskistuu paistettaessa herkästi, joten alenna fruktoosilla makeutettujen leivonnaisten paistolämpötilaa noin 25 astetta.
5. Jätä kananmuna pois kokonaan kolesterolittomasta pullasta ja käytä nesteeksi rasvatonta maitoa tai vettä ja käytä leivontaan kasvirasvamargariinia tai rypsiöljyä. Öljy on sataprosenttista rasvaa, joten käytä sitä niukemmin kuin esimerkiksi leivontamargariinia. Ruokaöljyssä ei ole suolaa. Kananmuna jätetään taikinasta pois myös muna-allergisen pullasta.
6. Suomalaisen pullan perinteinen mauste on kardemumma. Ruotsalaiseen joulupullaan kuuluu sahrami, joka maustaa taikinan ja värjää leivonnaisen kauniin keltaiseksi. Korvapuustien ja bostonpullien täytteeksi sopii paisti suosittu sokerikaneliseos myös piparkakkumausteseos ja fariinisokeri. Hillot, soseet ja kuivatut hedelmät tekevät leivonnaisista meheviä. Rusinoita voit lisätä taikinaan ja painella niitä leivonnaisten koristeeksi, hyvän maun antavat myös paloina saatavat papaija- ja ananaspalat. Pähkinä-ja mantelijauhe on hieno täyte margariinin ja tomusokeriin sekoitettuna. Omenaisiin leivonnaisiin sopii hunaja, esimerkiksi pullataikinasta leivottaviin omenasarviin.

Lähteet:
reseptivihko.net/pullataikina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 09:07

sillai kun edellisten aineet ja käsituntumalla niit sinne sekottelee.. sovellutus vapaa. Ja hyvää tulloo:)