Oletko löytänyt ukonsieniä,ja syönyt sitä ,se on tosi hyvä sieni,siitä teenkin pihvejä,on sienien aatelia.

Ennen niitä kasvoi anoppilassani entisessä kurkku penkissä nyt niitä ei ole enään pariin syksyyn noussut,en tiedä mistä johtuu.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.03.2009 - 21:43

Kyllä olen ja syönytkin, on kuin oikein hyvä pihvi olisi lautasella ja tosi hyvää, odotan taas syksyn tuloa ja sieneen menoa!

Kysyjän kommentti

paras vastus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.03.2009 - 21:07

Ei valitettavasti ole osunut kohdalle, mutta toivossa on hyvä elää.

Syy sienien katoamiseen entisestä kurkkupenkistä saattaa olla se, että maaperän ominaisuudt ovat muuttuneet. Luonnossa maaperä on aina sama jollei ihminen sitä muuta, eli kasvupaikat pysyvät samana. Entisessä kurkkupenkissä näin ei ole. Tässä mahdollinen syy lyhykäisyydessään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 21:17

Meitin mökiltä viime vuonna löyty (kompastuttiin niihin), sielt tontin reunoilt löysin nuit, niist tehtiin sienisoosii ja uusii pottuloit keiteltii. Ite en ois tunnistanu niit ruokasieniks, jos ei silloin asiaa tunteva ois ollu kyläilemässä, ois luullu miun tietävän, kun issäin ja äitein aikoinaan opetti niin maan perusteellisesti sienist kaiken, kun monta kertaa vuodes käytiin sienimettäl aikuseen asti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.03.2009 - 21:18

Olen nähnyt niitä, mutta en ole kerännyt itse, enkä myöskään syönyt missään yhteydessä. Olen kuullut niiden olevan hyviä. Jo yhdestä sienestä saa aterian, ovat niin isoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 21:33

en ole löytänyt, mutta kun sieni aika koittaa, niin nuuskin niitäkin pitkin ja poikin...ois kyllä kiva löydös...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 21:36

Hyvä vinkki, pitääpä laittaa mieleen ukonsieni, mistähän on nimensä saanut.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 02:01

Ukonsieniä on meilläpäin. Oli yllättävän maukas, mieto sieni. Alkuun näytti koko sieni pelottavalta, ennen kun opin käyttämään sitä. Kerään myös lampaankääpiä, tatteja yms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2009 - 07:53

Joskus löytyy,hyviä ovat nekin,en ole kyllä tainnut muutamaan vuoteen niitä kerätä.