Kuinka pitkän matkan päästä koira tuntee ihmisen ?

Meillä on tuossa lähinaapurissa karhukoira, olen huomioinut monta kertaa että koiran näkö ja muisti on erittäin hyvä. Suora tienosuus on noin 400 m, jos sillä välillä kulkee tuntemattomia ihmisiä niin karhukoira haukkuu jo pitkän matkan päästä, minut kun se tuntee niin se ei hauku minulle ikinä vaan katselee tomerasti häntä heiluen, ilmeisesti koira pitää siitä kun minä aina sille jotain juttelen vaikka heipä mitä kuuluu, aivankuin se ymmärtäisi puhetta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 06.03.2009 - 19:50

Yhden tutun koiran tapasin kymmenen vuoden päästä edellisestä tapaamisesta. Olin kasvanut jo lapsesta aikuiseksi, niin kuin koirakin. Koira alkoi haukkua jo kaukaa, kun näki tulevaksi. Huusin sille, että Tarkki hiljaa. Ensin se mykistyi kokonaan muutamaksi sekunniksi, sitten alkoi hullun lailla vinkua ja seisoi koko ajan takajaloillaan. Tämä todistaa sen, että ääneni ainakin muisti, ulkonäkönihän oli muuttunut. Olen sitä mieltä että tunsi minut. Kumpi sitten on tärkeämpää äänen vai näön muistaminen?

Kysyjän kommentti

Vastauksesi oli hyvin omakohtaisesti perusteltu, näinhän se varmaan on koiran muisti on pitkä ja tuntee tutut hyvin, kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.03.2009 - 19:29

Riippunee hajusi vahvuudesta? Puhetta ei ymmärrä, ehkä sävyjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 20:16

Koiralla on pitkä muisti,norsulla vielä pitempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 21:04

meille kun kun tulee koiruus vieraita , niin ne alkaa kuulemma jo tuolla paikkakunnan rajamailla vinkumaan, käyttäytymään autossa levottamisti, kun tänne pihapiiriin pääsevät onkin ilo irti, en tiedä mistä tietävät , että meille ovat tulos , mutta näin niiden omistajat kertovat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 22:49

tuntuu, että tuntee jo ajatuksen kun joku on tulossa. Alkaa odottamaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 03:28

koira erottaa äänet hyvin kaukaa ,farmilla ollessa olen seurannut vartiokoiria 3kpl,ovat irti,jostain suunnasta joku lähestyy siistyvät sinnepäin ja asettuvat noin 10 metrin päähän toisistaan makuulle.eivät hauku,jos on tuttu eivät reakoi mitenkään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 06:56

Ihmisen silmä voi tarkentaa eli muodostaa selvän kuvan eri etäisyyksillä olevista kohteista. Lapsi voi selvästi tarkentaa kohteeseen, joka on vain 7 cm:n etäisyydellä. Koiralla tämä ominaisuus heikompi ja selvän näkemisen raja on 50 - 33 cm:n etäisyydellä. Koirat kompensoivat tätä puutetta käyttämällä muita aistejaan, kuten makua ja hajua.
Erään vanhan tutkimuksen mukaan koira voi erottaa kohteen liikkeen 810 - 900 metrin etäisyydeltä. Ihminen sen sijaan voi havaita paikallaan olevan kohteen 585 metrin etäisyydeltä.
Koiran näkökyky on huonompi kuin ihmisen, jos tarkastellaan ominaisuuksia kuten molempien silmien yhtäaikainen peittokyky, värien näkeminen, näön tarkkuus ja silmän mukautuminen. Toisaalta koiran näkökyky on ylivoimainen ihmiseen verrattuna muilta ominaisuuksiltaan. Näitä ovat ihmistä parempi kyky nähdä hämärässä, verkkokalvon nopea reaktiokyky (valon välkkymistaajuus), laajempi näkökenttä, ihmissilmää runsaampien harmaasävyjen näkeminen ja todennäköisesti liikkeen hyvä havaitseminen.
www.metsastysnoutajat.com/artik5.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 20:47

Päivän, viikon ,kuukauden ,vuoden !
Riippuu koirasta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 00:32

Hajumatkan päästä.