Mikä on lempisienesi? Käytkö sienestämässä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.03.2009 - 17:21

Olen ihan vallaton sieniystävä, mulle kelpaa kaikki syötävät mutta jos makuasioihin tulee niin ihan tavallinen haaparousku on hyvä, tatti erinomainen, kanttarelli kivan hajuinen, suppilo vahvero siinä vaan tuntuu sormet syksyllä kylmävän kun se on viellä lumen tuloonkin poivittava on erittäin hyvä. Onhan niitä paljon muitakin mutta tässä nyt ykköslistani.

Lähteet:
Oma tieto.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.03.2009 - 15:45

Minä tunnen niin vähän sieniä joten kantarelli on minun sieneni, miehelleni huumorilla olen ehdottanut valkoista kärpässientä ei kuulemma ole maku ja hivenaineet kohdallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 15:55

Sienioppaassa kirjoitetaan että opettele tunnistamaan myrkkysienet, kerää vain tuntemiasi sieniä ;).Tosiasiassa ihan normaali sekasieni ruoka on hyvä.Talveksi suolataan.Tietysti suppilovahvero jos sattuu löytämään ja kanttarelli.Tatteihin en ole tutustunut enkä käytä viljeltyjä sieniä.No tosin herkkusieni on poikkeus.Joka syksy sienestetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 16:09

kehnäsieni on kuulemma hyvä :) Sienestys on mukavaa ja sienet herkkuja. Suppilot on hyvä, mutta myös suolatut kangassienet!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 16:16

suppilovahvero.. joskus sillon tällöin isän kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.03.2009 - 16:30

Kanttarelli ja haaparousku. Syön kyllä kaikkia ruokasieniä. Ja sienestän joka kesä ja syksy. Jo keväällä käyn etsimässä korvasieniä, mutta niitä on täällä hyvin heikosti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 16:45

kanttarelli on ainoa syötäväksi kelpaava luonnonsieni jonka varmuudella tunnistan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 16:49

Kanttarelli on kyllä herkullisin . Musta torvisieni ja suppilovahvero ovat ja hyviä,muita en niin hyvin tunnista ,että uskaltaisin syödä.joka syksy kyllä sienestän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 17:00

Minulta jäivät haaparouskut keräämättä viime syksynä. Haaparousku suolasienenä on ehdoton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 17:11

Musta torvisieni on paras.
Käyn sienessä jos tiedän että edes kymmenen löytyy, muuten en viitsi lähteä ryteikköön rämpimään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 17:11

Sienestän ja kaikki sienet mitä en tunne, jätän metsään. Onneksi ei ole myrkkysieniä ainakaan vielä eksynyt vahingossa mukaan .
Herkkutatti on suosikkini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 17:28

Nytkun anoppia ei enää ole saavat kärpässienetkin jäädä metsään, purkkisieniä S-marketista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 19:35

Niitä ovat mm. kanttarelli, suppilovahvero ja korvasieni sekä kaupan hyllyltä tuoreet herkkusienet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 20:43

Haaparousku suolattuna,mustatorvisieni on hyvä,itse en ole lytänyt niitä ikinä,sitten kanttarellit ,en tiedä mikä ois paras,kun kaikki meille maistuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2009 - 20:52

Herkkutatti,rusko-orakas,kangas-sieni ja karvalaukku.

Lisätty: 06.03.2009 - 20:53

Kyllä käyn,olen ihan hulluna siihen hommaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 02:46

Kanttarelli ja korvasieni. Keväällä koetan löytää korvasieniä ja sienestän syksylläkin toki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 09:02

Vahinko, että keltavalmuskasta on tullut uutta tietoa: se on jonkín verran myrkyllinen. Niinpä olen lopettanut sen keräämisen. Tatit ovat turvallisia ja herkullisia sieniä.