mitä on prosciutto

Liittyy ruoka reseptiin Pinattipaistos

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 11:44

Italialaista kinkkuahan se on. Ohuen ohutta Parman kinkkua. Ilman lisäaineita valmistettua.
Ja melko hintavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 11:46

Italialaista parma kinkkua. Hae google,sta hakusanalla prosciutto.Tulee helposti .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 12:20

Parman kinkkua Italiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 12:38

Oikein hyvää Parman kinkkua Italiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 13:43

Se on italailasita kinkkua. Eli Parman kinkkua.

Lisätty: 04.03.2009 - 13:43

...italialaista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 19:12

Kyseessä on hyvänmakuinen italialainen Parman kinkku, jota onneksi tänä päivänä saa myös hyvinvarustetusta suomalaisesta ruokakaupasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2009 - 00:50

Italialainen kinkku tosiaan. Itse en mausta tykkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 00:34

Jos nyt ruvetaan vähän nipottelemaan, niin Prosciutto (so. ilmakuivattua kinkkua) löytyy todella monesta paikasta, Berlusconinko lienee syy että meillä juuri tuo Parmankinkku on tullut parhaiten tunnetuksi?

Alla koko joukko nimisuojattuja prosciutto tuotteita, joista löytyy useitakin tasapäisiä kilpailijoita Parmalle. (oma suosikkini Prosciutto di Carpegna)

_____________

Parmankinkkua (Prosciutto di Parma) on tehty Italiassa yli 2000 vuoden ajan. Parmankinkun valmistusaineita ovat vain sian kinkku ja suola

The other EU protected designations for prosciutto, each slightly different in color, flavour and texture, are:

* Prosciutto di Modena, Italy (PDO)(allows nitrites)
* Prosciutto Veneto Berico-Euganeo, Italy (PDO)
* Prosciutto di Carpegna, near Montefeltro, Italy (PDO)
* Prosciutto di Norcia, Italy (PGI)
* Prosciutto Toscano, Italy (PDO)
* Prosciutto crudo di San Daniele (UD)

Air-dried hams are made throughout southern Europe, and most of these traditional products now have some kind of PDO protection:

* Presunto in Portugal (similar to italian prosciutto). Its name also derives directly from the Latin perexsuctum, like prosciutto.
* Bayonne ham, from the French Basque country
* Elenski but, made in the town of Elena in Bulgaria
* Jamón ibérico, from Spain
* Jamón serrano, from Spain
* Njeguška pršuta, from Montenegro
* Užička pršuta, from Serbia
* in Croatia:
o dalmatinski pršut, from Dalmatia in Croatia, especially from the area of Zagora - may be more or less salty, with darker and drier meat. The pršut from the town of Drniš is one of the best known. [4]
o istarski pršut, from Croatian peninsula of Istria - saltiness and dryness would put it in between kraški pršut and dalmatinski pršut.
* kraški pršut, from Karst, Slovenia [5] is generally less salty, less dry and with a gentler taste.
* primorski pršut, from the Primorska region, Slovenia
* Jambon, (Jambon afumat, if smoked), in Romania; mostly referred to as Şuncă in Transylvania.
* Adbum ta Derick, (Derbum), from Adelaide

Similar hams are produced in many other countries, such as Jinhua ham in China and country ham in the southern United States. In some cases similar hams are made in imitation of others rather than following a long tradition.