oletteko käyttäneet lapissa olessanne, niitä mökkejä, joita saa kaikki samoilijat käyttää? ovatko oleet hyvä kuntoisia, siistejä?

itse en ole koskaan käyttänyt...mutta hyvä palvelu sen jos vaikka eksyy reitiltä ja tuollaiseen mökkiin eksyy..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 10:14

Olen käyttänyt usein, useimmat ihan o.k.
Olemme mieheni kanssa itsekin rakentaneet turvekammin tunturiin metsähallituksen luvalla, saimme jopa valita, lukitsemmeko oven. Päätimme pitää kammin auki vaeltajien
varalta, kiva lukea kammin päiväkirjasta, keitä kaikkia siellä on käynyt. Kävijät ovat pitäneet paikat siistinä; talvella vain joutuvat tyhjentämään kaminan tuhkat pihahankeen, josta mie sitten keväällä olen ne siivonnut pois.
Käy myös sivustolla ww.patikka.net

Kysyjän kommentti

teitte fiksun työn, joten siksi valitsin parhaaksi vastaukseksi..kiitos kaikille muillekkin vastanneille...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 09:44

Olen taannoin Lapissa kesäaikaan käyttänyt. Siisti ja asiallinen autiotupa. Hirsirunkoinen.

Täällä tietoa enemmän:
www.luontoon.fi/page.asp?Section=1311

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 10:01

Taitaa jo olla yli kaksikymmentä vuotta kun viimeksi autiotuvassa yövyin, ei valittamista siisteydessä, oli vaan sellainen 'ruuhka-aika' että viimeiset tulijat saivat yöpyä laavulla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 10:34

Olen yöpynyt laavulla, oli erittäin siisti ja edelliset jättivät vielä makkarapaketin kun eivät jaksaneet kaikkea syödä. Ovat monesti niin kaukana tiestä että vähemmän sinne sikailijoita eksyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 11:40

Metsähallinnon ylläpitämiin mökkeihin on toisiin myös ns. lukollinen puoli. Ne pitää tilata erikseen. Yleensä kämpät on kaikille avoimia. Tapana on, että niihin ei jäädä asumaan vaan kun on levätty niin tilaa annetaan uusille väsyneille vaeltajille.

Mökeissä on pelkät laverit, joissakin kulahtaneet vaahtomuovipatjat. Kamina antaa lämpöä ja sen päällä voi surauttaa kahvit ja ruokaa. Halkoja on ulkovajassa. Joskus pilkottuja, joskus pitää itse pilkkoa. Suolapussi löytyy kaminan lähettyviltä hyllyltä. Vesi haetaan purosta ja jossain kauempana on ihan tavallinen vessa.

Kerran jollain kämpällä oli hienoja leidejä, jota olivat asettuneet taloksi ja supattelivat meistä. Pelkäsivät näes, että täpösen täynnä olevaan kämppään joka oli heille mieluinen myös mekin asettuisimme asumaan. Parasta oli kun iltamyöhäsellä tupaan tuli oikea poromies, jolla oli koira. Poromies kävi rauhassa murkinoimaan ja yöpuulle. Naisten kauhuksi myös koira sai jäädä tupaan. Ei kai työkaveriaan poromies pakkaseen jättänyt.

Kämpissä on jännä tunnelma. Ylälaverilla kuuma, alalaverien väki lisää kalikoita pitkin yötä kaminaan, joku keittelee kahvia jo aamu viideltä, halko niskan alla painaa, narulla kaminan edessä olevista vaatteista lähtee oma tuoksunsa.

Muista sitten laittaa pöydällä olevaan vieraskirjaan nimesi ja seuraava paikka minne aiot jatkaa matkaa. Jos sattuu joku vahinko niin pelastushenkilökunnalla on apua vieraskirjan tiedoista.

Lähteet:
lennun kokemuksia vaelluksesta jalan ja suksilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 12:07

Olen käynyt lapissa mutta en niissä mökeissä,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 22:12

lapissa on hyviä mökkejä