karjalan kieli viralliseksi vähemmistökieleksi suomeen,haluaa jotkut nykyvenäjältä tulleet,,mitä olet mieltä

Lisätty: 04.03.2009 - 01:10

olen kuullut puhuttavan karjalan murteesta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 16:30

Vastustan kannattajia tai oliko se päinvastoin.

Lisätty: 04.03.2009 - 20:24

siis kannatan vastustajia

Kysyjän kommentti

hyvä greetta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 02:49

On se karjalan murre nii-in vaikeeta
että vaikka osaan ja ymmärnänkin sitä,
puhuisin kuitenkin nykysuomen puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 05:45

Ei tarvitse mitään vähemmistökielen asemaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 07:38

Onhan Suomessa jo virallisia vähemmistökieliä: kolme eri saamen kieltä, romanikieli, jiddish, tatari, viittomakieli ja vanha venäjä. Mikä ettei myös Karjalan kieli. Karjalan kieli on monelle äidinkieli.

Lisätty: 04.03.2009 - 08:59

Karjalankieltä puhuu muutama tuhat, mutta sen lisäksi sitä ymmärtää noin 25 000 ihmistä Suomessa.
yle.fi/uutiset/kulttuuri/200...86872.html
www.karjalankielenseura.fi/

Lisätty: 05.03.2009 - 08:34

Maamme viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Voit käyttää niitä molempia asioidessasi virastoissa ja laitoksissa. Myös tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan saa käyttää omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia. Asiapaperit ja sekä toimituskirjat voi lisäksi saada suomeksi tai ruotsiksi. Maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja muista yhteiskunnallisista tarpeista tulee julkisen vallan huolehtia. Näiden tarpeiden täyttäminen tulee tapahtua samanlaisten perusteiden mukaan, eikä toista kieliryhmää saa suosia toisen kustannuksella.
Lisäksi laissa on turvattu saamelaisten sekä romaanien ja muiden ryhmien oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisilla on oikeus lain mukaan käyttää saamen kieltä tietyissä viranomaisissa. Suomessa on huomioitu muidenkin erityisryhmien kuten tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet viranomaisissa. Sen vuoksi esimerkiksi viittomakieliselle voidaan tarvittaessa hankkia tulkki tiettyyn virastoon tai laitokseen.
www.laki24.fi/ihpe-perusoike...ielet.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:07

Ei tarvita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:23

Kyllä,se on myös kieli,ei ainoastaan murre.Miksei voisi saada omaa asemaansa,onhan se kuitenkin sukulaiskieli,ei haittaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:52

On varmaan aika pieni kielialue. En tunne asiaa tarpeeksi joten varmaa vastausta ei voi antaa.
Taannoin venäläiset vaativat venäjää Suomen yhdeksi viralliseksi kieleksi, se oli tosi vaarallista.
Ketä nuo karjalankieliset ovat? Karjalan murteen tiedän ja sitä puhuttu aina Suomessa.

Lisätty: 04.03.2009 - 08:53

"Nykyvenäjältä" tulleiden vaateisiin suhtaudun kielteisesti.

Lisätty: 04.03.2009 - 10:42

Kerroin kyllä että venäläiset halusivat venäjää maan yhdeksi VIRALLISEKSI kieleksi.

Lisätty: 04.03.2009 - 13:30

Virallinen kieli on nimenomaan sitä että myös sillä kielellä kaikki ovat oikeutettuja saamaan palvelut eli siis myös venäjäksi. En kyllä sanan sanaa venäjää suostuisi opettelemaan heidän takiaan.
Piispa Leo toi tuon karjalan kielen esille, en ihan ymmärtänyt mitä tarkoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:58

Mun mielestä ne venäläiset halusi venäjänkieltä viralliseksi.Nämä karjalaiset olleet kahden puolen itärajaa iät ja ajat siellä,voi sen vähemmistö kielen aseman antaa ,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.03.2009 - 09:10

Evakothan olivat osittain karjalan kielisiä. Hekin alkavat jo kuolla pois yhteiskunnasta, joten ei sitä siksi ainakaan tarvita enää vähemmistökieleksi. Ja nää inkeriläiset jotka tänne muuttavat, puhuvat inkeriä. Ei tarvita heitäkään varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 09:29

Jos on ryhmä joka päivittäin sitä puhuu, niin puhukoot, niin kuin muutkin kieliään, mutta miksi sen pitäisi olla virallinen...en nyt ole tätä miettinyt...ehkäpä sama se..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 09:44

ei tarvita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 10:25

Jos virallisella kielellä tarkoitetaan että sitä äidinkielenään puhuvien pitää saada viranomaispalvelut omalla äidinkielellää, niin kiitos ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 11:58

Ei tarvitse, mutta kyllähän Suomessa jo tuo venäjän kieli on aika yleinen monissa kaupungeissa etelä suomessa!