Mihin mennään,kun mennään umpimähkään?Onko sellainen paikka olemassa,kun umpimähkä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2009 - 07:47

Nuorempana kun marjastin vielä niin eksyin metsässä, silloin olin luultavasti siellä umpimähkässä 4 tuntia.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2009 - 07:50

et tiedä mihin oot menossa!? kai

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 07:55

Oulunsalossa pitäis olla sellanen paikka kuin umpimähkä, mennään siis sinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 08:08

Oli missä oli sinne kuitenkin mennään päätä pahkaa

Kaksi Umpimähkä nimistä taloa löytyy rekisteristä, toinen Mäntässä ja toine Vilppulassa, alla karttalinkit jos joku meinais sinne mennä:

_________

kansalaisen.karttapaikka.fi/...mp;lang=FI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 08:12

juu sinne mennään , vaikka ei oiskaan olemassa...umpimähkä..kiva sana...heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 09:42

hem.passagen.se/olavis/pataluha.htm
Kiinnosti tuon sanonnan alkuperä kovasti. Taas viisastuin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 10:00

Tuossa linkissä uudempaa tietoa,mihin mennään umpimähkään,tarkoitaa kivikautista ,hiilistöä,eli silloin joskus ei ollut muuta kuin nuotio jossa lämmiteltiin,ja jotain kypsytettiin.Nuotio piti saada pysymään elossa läpi yön ei ollut tulitikkuja vielä keksitty.Illalla tuliset hiilet koottiin monttuun ja peitettiin jollain turpeella ,että ne pysyy yön yli palavina,ja aamulla viriteltiin tuli uudestaan.Tästä sanonta tuli ,pittää mennä umpimähkään,Se hiilen säilytys monttu oli mähkä,yöksi laitettiin umpeen ,niin siitä umpimähkä.Mene umpimähkään avaa hiilistö ,ja viritä tuli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.02.2009 - 10:11

fi.wikipedia.org/wiki/Umpim%...A4hk%C3%A4
Linkissä selitys umpimähkästä.
Paikkakuntaa en löytänyt sillä nimellä, mutta Oulunsalossa on leirikeskus nimeltään Umpimähkä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 11:20

Silloin ollaan eksyksissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 19:18

Käsitän sanonan niin,että mennän mitään miettimättä suoraan vaan,ilman tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 19:26

Joo, Oulunsalossa on Umpimähkä ja joskus olen ollut siellä umpimähkässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 19:55

Mun ei tarvii olla eksyksissä kun meen umpimähkään; voin mennä johonkin kaupaan ihan umpimähkään, baariin, ulkoilemaan, kysyä ihan umpimähkään joltain jotain, näin mie aittelen, (sattumanvaraisesti, tms.), Umpimähkä-niminen paikka on viel mulle ihka hukas (sudes), mut josko ens kesänä sinnekkii sit suuntais...kun nuo osotteetkin tuol yllä..hih..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 01:58

Yhdyn kuminaaman käsitykseen tulisijasta. Toinen nimitys umpimähkälle: hornantuutti siinä toisessa merkityksessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 02:04

Sääootsille: eikös ko. tuutti ole manalan jätski?
(Meni vähän ohi mähkän).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 00:04

Mennään arviolta, ei olla ihan varmoja mihin mennään tai mennään johonkin spontaanisti.