Kuuma peruna näinä päivinä !

Mitä mieltä olette arvoisat napsulaiset kun valtionherrat vaativat työuran pidentämistä, verukkeella että valtio haluaisi verotuloja enemmän, pitäskö sitä vaikka 70 vuoteen töissä käydä vaikka kokkakepin kanssa jos ei muuten jaksa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.02.2009 - 08:56

Tarkoitetaan kyllä terveitä ihmisiä jotka voivat pidentää työuraansa. Toimenpiteellä yritetään välttää kohoavia eläkekustannuksia (suuret ikäluokat jäämässä pois työelämästä). On myös huoli siitä kuka työt tulevaisuudessa tekee... muutamilla aloilla on huutava puute työvoimasta (hoitoala esim.). Tottakait verotuloja tulee enemmän jos aktiivielämässä olevia on mahdollisimman paljon.

Lisätty: 24.02.2009 - 12:57

Johtotehtävissä olevat sairastavat aika vähän... miksihän???!

Lisätty: 25.02.2009 - 10:26

Ihmisen elinkaari on nykyään aika pitkä. 65-vuotiaat eivät suinkaan ole vanhuksia jos fyysinen ja henkinen terveys on tallella.
Tunnen muutamia muualla kuin Suomessa asuvia jotka ovat töissä vielä lähellä 80-ikävuottaan!! Kanadassa ja Australiassa on näin. Työ tietysti on epäsäännöölisempää eli ei joka päivä 8 t vaan joitain tunteja päivässä tai muutama päivä viikossa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.02.2009 - 09:17

Ihan sama turhaa löpinää,nytkin huomasin itse olisin vielä ollut töissä,mutta työn antaja antoi lomautuksen ,ole siinä sitten töissä .Nyt en varmaan mene koskaan töihin tehkööt työnsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 09:41

Johan muutama vuosi sitten Vappu Taipale lupaili (uhkaili) että papat saa käydä hommissa 70-kymppisiksi, silloin vähän naureskeltiin, mutta jotkut ottaneet tosissaan nekin puheet.

Oma valinnanvapaus tässäkin asiassa pitaisi ehdottomasti olla ja riitävät konstit myös lieveilmiöiden torjuntaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 10:04

EI, näinä päivinä on ehdottomasti jäätävä eläkkeelle heti kun vain on mahdollista,silloin turvattaisiin ns.nuorison pysyminen paikkakunnilla ja saatais uusia ajatuksia työmaille.ei se mene niin kuin jotkut väittää,. .Kyllä vanhat jäärät on saatava pois töistä aivan sama mitä alaa katsoo,olkoon vaikka eduskunnassa tai kunnassa pois ja heti kun mahdollista nuoret tilalle.
JA jos on omasta tai lääkärin mielestä terve niin silloin vielä suuremmalla syyllä kotia.niin ja vielä ne köpöt jotka tekevät montaa eri virkaa/työtä heille pitäis antaa sakot siittä kun ne ovat niin ahneita että "syövät monen leipää".luulevat olevansa korvaamattomia.....etttä tämmöstä mieltä mie olen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 10:18

Maailmalta löytyy esimerkkejä moneen lähtöön. Yleistymässä näyttäisi olevan järjestelmät joissa ala-ikäraja on määritelty (55-65) ja sitten yläikärajaa ei ole olenkaa.

Seurauksia sitten on monenlaisia, jotkut saavat puhaltaa takkinsa tyhjäksi yhteiseksi hyväksi (eikä tule eläkekustannuksia) ja muutamat 'varhaisdementikot' vaan unohtavat lähteä hommista pois ja aiheuttavat monenmoista kitkaa työpaikallaan. Ja jottei näiden asioiden käsittely kävisi liian helpoksi, on alettu puhua ääneen ikärasismistakin, jotta saadaan vähän lisää tunnetta peliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 10:33

Monikohan on 70kymppisenä enää työkuntoinen,kysynpä vaan.Nyt ei enää työllistetä nuorempiakaan,vaikka ois terve ja pystyvä työhön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 11:16

Helppo on herrojen höpistä, tehkööt itse työsä vanhemmaksi, mutta jättäkööt tavalliset duunarit rauhaan ja eläkkeelle 65 vuotiaana!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 11:28

Jos eläkeikä oilisi alaspäin liukuva, voisi jäädä eläkkeelle aikaisemmin. On aloja joissa työntekijät odottavat kipeinä eläkkeelle pääsyä, mutta uusia työntekijöitä ei saada mistään, vaikka työntekijä olisi jo menettänyt työkykynsä. Tällainen ala on esim. maatalouslomittaja, niistä on joissain paikoin pulaa. On myös erikoisaloja, joista eläkeikäisiä ei mielellään päästetä eläkkeelle, koska he vievät mukanaan alan erikoisosaamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 14:50

Enpä tiiä. Ite on 45 pätkätyöläinen ja kovasti käy jo aika pitkäksi. Hommaisivat ekaks meille nuoremmille duunia. Kesällä vaan saa olla töissä. ... mutta senkin on hyvä edes.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 17:49

Moni on vielä 65-vuotiaana niin hyvässä kunnossa,että haluavat jatkaa vielä työuraansa ja samalla kasvattaa eläkkeensä määrää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.02.2009 - 18:33

Mitä sitä pidentämään, kun ei ole töitä nykyiseenkään eläkeikään asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 21:05

pitäsisi jättää vapaaehtoiseksi, silloin ihan ok

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 01:06

Saahan sitä tehdä nykyäänkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 00:56

Oliskohan meidän syytä alkaa vähän kysellä niiden rahojen perään. En taida luottaa kovin paljon enää herroihin.