mikä on demokratia? help me plz!!!!!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 12:39

demokratia kansanvalta ¶ Erittäin yleinen iskusana, jonka merkitys vaihtelee suuresti. Valtiomuotojen nimeämisessä demokratia tarkoittaa järjestelmää, jossa väestö kokonaisuutena on periaatteessa valtiovallan perimmäiseksi haltijaksi ajateltu; käytännössä tämä merkitsee yleensä ylimpien vallankäyttäjien valitsemista yleisillä vaaleilla. Hyvin yleisesti sanaan "demokratia" sisällytetään myös muita ihanteina pidettyjä periaatteita kuten yleinen kansalaisvapauksien ajatus, oikeusvaltion periaatteita ja kansalaisten yhdenvertainen kohtelu (tasa-arvo) jossakin mielessä. Sana ilmeisesti sopii tähän paremmin kuin siitä osat kääntämällä muodostettu, "kansanvalta".

Lähteet:
Pienehkö sivistyssanaakirja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 11:49

Päätämme yhdessä ja laulamme samaa virttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.02.2009 - 11:55

fi.wikipedia.org/wiki/Demokratia
Oheisessa linkissä selvitystä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 11:56

Demokratiassa Saat puhella tuolla toreilla mitä haluat ,eikä kukaan tule viemään sinua uudelleen koulutus leirille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:41

Tasa-arvoisuutta kaikissa asioissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:53

Nimi tulee kreikan sanasta demos=kansa,kansanvalta,jossa enemmistön tahto vaikuttaa välittömästi valtiollisessa elämässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:56

Demokratia= täysi mahdottomuus. Täydellistä tasa-arvoa ei voi saavuttaa mutta periaatteessa siihen on mahdollisuudet olemassa. Loppu riippuukin sitten yksilöstä mihin pystyy ja mihin ei.
On olemassa yksi asia jossa olemem tasa-arvoisia ja se on iän kerttuminen.
Vastasin nyt sanaan tasa.arvoisuus kun se näkyy tuossa edellä.
Demokratiassa on kaikilla periaatteellinen mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

Lisätty: 23.02.2009 - 13:44

Greetta sanoi sen mitä itsekin ajoin takaa.... ja paljon lyhyemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 13:16

Demokratia on sana jolla on suuri ideloginen markkina-arvo. Käytännössä demokratia on illuusio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.02.2009 - 14:06

Erittäin hyvä kysymys. Demokratia on kansanvallan ihanne, mutta käytännössä demokratia vaihtelee ajan ja paikan mukaan.

Esimerkiksi erinnäisten tapahtumien yhteydessä on esitetty kysymyksiä, vallitseeko Venäjällä demokratia. Siihen olen kuullut vastattavan, että Venäjällä vallitsee "venäläinen demokratia".
Amerikassa taas ei ehkä puhuta vallitsevan "amerikkalainen demokratia", mutta paras demokratia, mitä rahalla saa.

Demokratian levittämisen nimissä voidaan tehdä asioita, joilla ei ole yhteyttä kansanvallan idean kanssa. Tällöin demokratia on vain sana toimien keppihevosena.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 23.02.2009 - 14:56

kansanvalta lyhyesti sanottuna. Ei ole ketään yhtä ihmistä joka määräisi koko maan asioista, vrt. diktatuuri (esim. edesmennyt Saddam Hussein)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 23:36

hallituksen valtaa