Kumpi on tärkeämpää, elää toisten odotuksen mukaan vai omaa elämää ja kunnioittaa silti toista.

Henkilökohtaisesti olen elänyt toisten elämässä ( mukulain ja jälkeläistensä) ja saan vähän moitteita siitä jos mielipidettä kysytään , niin en oikeastaan sano mitään ja siitäkin saan moitteita.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 10:51

On kai meillä parisuhteessa elävilä kaikilla ollut se vaihe, että olemme olleet kuin liaaneja ja takertuneet rakastuneina toisimme ja yrittäneet mielyttää puolisoamme. Olen lähtöisin rikkinäisestä perheestä ja tavoitteenani on ollut onnnistuminen parisuhteessa. Selkäytimeen oli muodostunut jostain kuva onnellisesta avioliitosta, jossa minulla ei juuri ollut muuta osuutta kuin olla miehen vietävissä. Olla semmoinen kainaloinen kana.

Nyt vanhempani ja appivanhempani ovat olleet haudassa jo kauan, huomaan, että jokin pieni ääni huutaa sisimmässäni: Hallooooo, minäkin olen olemassa. Jupenaut! Osaan monenlaista. Minulla on kokemusta.....jne. Ja pikkuhiljaa olen toteuttanut taipumuksiani ja yrittänyt viisaasti kääntää voimakastahtoisen puolisoni päätä katsomaan kohti tulevaisuutta ja uusia visioita.

Tämä on ollut minun tapani luovia tässä asiassa. En voi olla ehdoton. Koen sen itsekkääksi.

Nykynuorten tyyli voi olla toinen. Itsensä toteuttaminen ja yksilöllisyys on heidän avainsanansa. Ymmärrän hyvin mistä Kuminaama puhuu. Se on osa sitä yhteisöllisyyttä, jonka olemme menettäneet.

Lähteet:
46 vuoden kokemus avioliitosta saman miehen kanssa

Kysyjän kommentti

olen tämän 30 vuotisen sodan yrittänyt kääntää sopivaksi myös miehelleni ja hän kuulemma haluaa mennä jatkoajalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 08:36

Oma elämä on tärkeää,mutta ylensä me naiset uhraamme se perheen eteen.Pitäs ajatella myös itsekkäästi myös itseään,nyt tällä hetkellä äitini asia on tärkeämpi ,kun minä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:37

Kyllä itse kukin elää omaa elämäänsä, mutta kanssaihmiset huomioonottaen. Toisen kautta ei voi elää, se ei kannata. Usein esim. kotiäidit tai naiset ylipäätään erehtyvät elämään miehensä tai lastensa kautta ja se "kostautuu" jossain vaiheessa eli silloin kun avioero ja/Tai lapset aikuistuvat. Huomaa ettei sitä omaa elämää ole lainkaan.

Lisätty: 23.02.2009 - 08:37

Oman itsensä ajattleminen ei ole itsekkyyttä vaan viisautta ja kuuluu osana ihmisyyteen.

Lisätty: 23.02.2009 - 09:22

Oma elämä = oman itsensä kehtittäminen, ei sitä että eletään toisen ehdoilla. Minusta se on itsestään selvyys. Mitäs sitten kun tulee avioero tai yhteiselämä ei luonnistu, sehän on todella tavallista. Onko miellyttävää jäädä "köyhyysluokkuun" kun ei ole omaa ammattia jne??
Saattaa olla tänäpäivänkin ihmisiä (naisia) joilla ei ole kunnianhimoa kehittää itseään, ei ehkä siihen tarvittavia lahjoja edes. Jos lasten kanssa häärääminen riittää elämäntyöksi, siitä vaan... mutta lapsista täytyy luopua myös henkisesti, antaa heidän mennä elämään omaa elämäänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:53

Molemmilla lailla on eletty ja nyt pyrkimys enempi elämään niin, että kummallakin olisi hyvä olla. Niin kuin tuossa edellinen vastaaja sanoo on viisautta alkaa elämään myös itselleen ja pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan sillä kukaan toinen ei sitä tee.
Sellainet muistot on menneistä, että joskus on tullut elettyä liikaa toiselle ja kiitokseksi saanut siitä ...ei yhtään mitään! Hyväksikäytetyksi on tullut aika rankasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:56

Minä en vieläkään käsitä mitä se oma elämä on.Kun ruvetaan seurustelemaan,siinä alkaa vapaaehtoinen yhteis elämä.ne kaksi elävät minun käsityksen mukaan vapaa ehtoisessa liitossa.Suomessa ei käsittääkseni ole pakko avioliittoa.Lapset kun suntyy ne kuuluu siihen elämään joka on valinnut.Lapset on sinun lapsia niin kauan kun elät ja lapsi muistaa omat vanhempansa niin kauan kun elää.Se elämä jota elää mahdollisessa suurperheessä on sitä oikeata elämää.ei mitään erillistä omaa elämää,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 09:09

This Is My Life - sanos englantilainen.
Saman niminen on muuten viimeiseksi jäänyt Uuno Turhapuro elokuva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 11:07

jokainen elää omaa elämäänsä mutta toisia kunnioittaen.) ja riippuu vähän minkäläisessa suhteessa siihen toiseen on, kuinka paljon se omaan elämään vaikuttaa.. lapset esim tahtoo mennä oman elämän ylitse:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 11:46

Terve itsekkyys on oikeutettua, olen vastannut johonkin toiseen kysymykseen saman asian. Mutta ainahan sitä parisuhteessa joutuu tekemään kompromisseja, ja ottamaan läheiset myös huomioon.
Kunhan ei unohda itseään ja omaa hyvinvointiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.02.2009 - 12:00

Ei toisten odotusten mukaan tarvitse elää, mutta toisia kunnioittaen kylläkin. Mitä siitä tulisi jos tekisimme aina niin kuin muut haluaa. Olisimme hyvin pian tahdottomia sätkyukkoja ja akkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:41

Huolehtiakseen toisista on kunniotettava itseään,eli ensi oma hyvinvointi,sitten muut.Tosi vaikeaa se on tuppaa välillä unohtua ainakin ison perheen äitinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:47

Elä ja anna muiden elää.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 23.02.2009 - 14:58

Omaa elämää ehdottomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 15:16

Elämää tulee kunnioittaa kaikissa muodoissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 15:36

elää omaa elämää toisia kunnioittaen. pyrin siihen aina :]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 16:58

Elän omaa elämääni toiset ihmiset huomioiden ja kunnioittaen heidän mielipiteitään ja vakaumustaan. Ainakin pyrin tekemään näin.Ei ole tarkoituskaan miellyttää kaikkia sillä se on täysi mahdottomuus.Tietysti on useta asioita jotka vaikuttavat elämääni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 17:08

Oman elämän eläminen, itseä ja toisia arvostaen ja huomioiden, siinä mielestäni oiva tapa elää elämäänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 19:17

Eiköhän jokainen kuitenkin elä sitä omaa elämäänsä , toisten elämää ei kukaan voi elää.
Uhrautua voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 19:35

Siinäpä vasta pulma. Jokaisen pitäisi elää niin ettei elämän ehtoopuolella ainakaan kaduta se miten on elänyt, oli se sitten kumpi tahansa. Toisille riittää pelkkä antaminen, toiset on luotu haluamaan ja saamaan myös itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 19:42

Kyllä on yritettävä elää omaan pussiin jos vain voi! Välillä on matkassa paljon muita esteitä milloin pitää seurata lähimmäisten toiveita ja yrittää sovitella. Eiköhän sitä sanota ,että yhteispelillä mennään kuin vain voimme asioihin sopeutua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 20:24

nyt yritän elää täysillä ihka ommoo elämätä....välil puuttuen lasten ja miehen elämään, mutta toivottavasti hyvällä, niin yritän..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 23:40

Toisten kunnioitus hyvällä itsetunnolla vie pitkälle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 05:19

kyllä kaikki on otettava huomioon joka päiväiseesä elämässä,,oma elämä kuuluu yksineläjille

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 13:09

jälkimmäinen vaihtoehto