Kentauri tunnettiin; mikäs se sfinksi sitten on? (Oli entisessä profiilikuvassanikin, ihan itte kameroituna)

Lisätty: 20.02.2009 - 19:23

Kiitos, vastaajat. Enpäs olisi kaikkea tuota tiennytkään; jos ei olis tuota naispointtia, palauttaisin originaalin "vertauskuvani", joka olikin paljon nykyistä (manipulaatiota?) koreampi...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.02.2009 - 17:28

En ala mitään! Miksi se hirviö on yleensä naispuolinen. Ilmakos mun matka Hurghadaan peruuntui... En lähde koskaan Epygtiin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.02.2009 - 17:09

Sfinksi (kreikaksi Σφιγξ kuristaja) on taiteessa ja mytologiassa kuvattu ihmispäinen leijona tai hirviö, joka oli yleensä naispuolinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.02.2009 - 17:11

Siellä se pyramiidien vieressä köllöttää, naisleijona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 18:30

kohtahan ne erämaan hiekkatuulet pyyhkäisee sen pois

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 18:42

Sfinksi

Tarumainen olento sekä kreikkalaisessa että egyptiläisessä jumalaistarustossa. Kreikan kielen sana sfinks tarkoittaa kuristajaa.

Muinaiset kreikkalaiset kuvasivat Sfinksin siivekkääksi olennoksi, jolla oli naisen pää ja leijonan ruumis. Sfinksi oli monipäisen Tyfonin ja Ekhidna-hirviön tytär, ja jumalatar Hera oli lähettänyt hänet maan päälle Boiotian kaupungin Theban kiusaksi. Myytin toisen version mukaan Sfinksin lähetti maan päälle Apollon, sen jälkeen kun Theban asukkaat olivat lyöneet hänen palvontamenojensa laimin.

Sfinksi eli yksinäisellä paikalla ja vaani matkustavaisia, joita hän haastoi arvoituksen ratkaisemiseen. "Millä eläimellä on neljä jalkaa aamulla, kaksi keskipäivällä ja kolme jalkaa auringon laskiessa?", hän kysyi. Niin kauan kuin kukaan ei osannut vastata oikein, Thebaa kiusattiin. Oidipus kuitenkin antoi oikean vastauksen: "Tarkoitat ihmistä, joka vauvana ryömii nelin kontin, kulkee sitten pystyssä ja nojaa vanhana keppiin, joka on hänen kolmas jalkansa." Heti kun Sfinksi kuuli Oidipuksen vastauksen, hän surmasi itsensä syöksymällä kuiluun.

Egyptiläisessä jumalaistarustossa Sfinksi oli vartija, pyramidien suojelija ja auringon jumalan Ran vihollisten vitsaus. Sfinksi kuvattiin leijonaksi, jolla oli ihmisen pää ja faraoiden päähine. Tämä saattaa johtua siitä, että kallio, johon Gizan sfinksi kaiverrettiin, muistutti muodoltaan faraoiden päähinettä.

Lähteet:
www.juplin.net/myytit/taruol...finksi.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 18:55

eikö se oo sellanen jolla on leijonan vartalo ja ihmisen pää? :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 19:07

Lennulle lohdutukseski kerron, että Egyptin sfinksin nimi on arabiaksi Abu al-Hol (Father of terror), eli kyseessä ei ole nainen vaan mies:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 19:16

Eipä miun selitystä enää tarvita,kun on asiantuntiat paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 19:53

Järkytys oli kuulla etteivät arabit voi olla samaa mieltä meidän kanssa edes Sfinksin sukupuolesta (tai sitten tämä oli joku feministien juoni:))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 08:59

Kyse on Egyptologisesta muinaisaarteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 11:38

Viimmeisin televisio ohjelma väitti se pää oli leijonan ei ihmisen,niin kuin on luultu nykyaikaset tutkimukset muka viittaa siihen suuntaan ,leijonan pää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 22:08

Nykyään se onkin enempi leijonan näköinen kun sfinksiltä on pudonnut nenä. Pitkätukkainen mieshenkilö.