Oletkos nähnyt täitä, kirppua, lutikkaa, torakkaa, "luonnossa;"? Missä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.02.2009 - 10:18

Kaikki olen nähnyt, mutta lutikan näkemisestä on tosin jo viitisenkymmentä vuotta. Katsokaapa joskus esim. Kanarialla, jos kadulla on auki vaikkapa sellainen huoltokansi, josta korjataan putkistoja.

Siellä on torakoita kaikenikäisiä, kokoisia ja värisiä. Ihan ilo silmälle, kun voivat niin hyvin.

Kaikki manitut kotieläimet olen tavannut Suomessa. Täitä on ollut omissa hiuksissanikin. Kirppukin on purrut ohimennessään. Sota-ajan lapsena olen tehnyt tuttavuutta kaiken sen kurjuuden kanssa mitä sota tuo tullessaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.02.2009 - 00:54

kaikkia on kaikissa maissa.kaikkia olen nähnyt ainakin suomessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 00:55

Naapurissa oli ennen lutikoita. Puutiaisia olen nähnyt, mutten ehkä täitä ja kirppuja, onneksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 01:50

Kyllähän noita oli jo sotien jälkeen suomessa vaikka kuinka, mitä minä muistan ja nyt on tuolla kaduilla kuolleita torakoita vaikka kuinka paljon ja välillä tuppaa joku yrittää tulla sisäänkin, mutta niille on käyny aina huonosti!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 04:40

Matkoilla maailmalla olen nähnyt torakoita hotellihuoneessa. Metsäluteita luonnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 07:33

Molempia olen nähnyt ja vielä työpaikallani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:06

Silloin kun olin kakara, niitä näkyi vielä täällä kotikonnuillakin, myöhemmin ympäri maailmaa reissuila, komeimmat yksilöt ja suurimmat kannat varmaa Hondurasissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:09

Torakan olen nähnyt Rohdoksen matkalla hotellin uima-altaan reunalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:34

Punkin olen nähnyt ja russakan joskus aikoinaan eräässä vanhassa maalaistalossa, niitä vilisi pahvitapetin takana aivan kauheasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:55

Niitä näki 50 luvulla suomessa ihan riittävästi,nykyisin ei juurikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:59

Torakoita paljonkin tuolla lämpimisä maissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 09:38

Espanjassa,Malagassa supermarketissa.Ainakin 7 cm pitkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.02.2009 - 10:56

Yövyin kerran lapsena kylässä ja heräsin lutikoitten puremaan. Torakoita olen nähnyt maalaistaloissa 50-60 luvun välissä, ja kirpun näin kerran lattialla, kun kissani ajoi sitä takaa, siitäkin jo kymmenisen vuotta aikaa. Oli tullut parvekkeen ovesta sisään. Että nähty on. Mitäpä sitä ei tähän ikään mennessä olisi jo nähnyt. Niin ja Espanjassa ja Kreetalla olen nähnyt oikein isoja torakoita, ns. valioyksilöitä. Ja niitä oli paljon hotellihuoneen yläkaapissa. Hui, vieläkin puistattaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 11:32

Tuolla rajan takana ne ovat aivan jokaisen arkielämää Karjalassa, sielläkun kylässä olen joskus käynyt, talot ovat vanhoja suomalaisten rakentamia hökötyksiä, kyllä ne siellä hellan reunalla mielellään oleskelevat.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 11:51

Torakkaa en ole nähnyt, muut kyllä.
Ja samaa kaliberiä olevan punkin useasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 15:45

Torakan olen joskus nähnyt etelässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 20:04

En kirppua,

täitä on ollut lapsena omassakin päässä ja niitä DDT:llä hävitettiin. Sitä tuhhutettiin päähän semmoisesta pyöreästä pahvirasiasta, jossa oli sivusssa pieni reikä, sitten huivi tai pipo yöksi päähän. Saunassa se sitten pestiin pois. Tämänpäivän koululaisilla se näyttää olevan taas riesana.

Luteita olen kuulemma nähnyt täällä koti Suomessa, mutta en muistakuin hämärästi. Kirpputorilta ostetuista huonekaluista niitä saattaa kuulemma saada kotiinsa.

Torakoita olen nähnyt ulkomailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 20:07

Kauhistus oli nähdä ötököitä lapsen mennessä kouluun 70 luvulla. Päästä löytyi eläimiä enkä tiennyt mitä ne olivat. Apteekissa katsottiin kuollut elukka täiksi ja se oli KAUHISTUS ilmoitus kouluun ja mitään ei tehty asialle. Suuttumuksen jälkeenotin asian puheeksi vanheimpainillassa ja sain haukut ensiksi päälle. Asia ratkesi koiuitenkin puhumalla ja kaikki vanhemmat pesi lastensa päät ja saatiin ötökät hävitettyä. Mistä ne tulivat se ei selvinnyt koskaan mutta ötökät hävisivät kuitenkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 20:45

torakan espanjassa kirpun yhden vanhan mummon petivaatteissa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.02.2009 - 18:29

täitä olen päässä vain enkä luonnossa

Lähteet:
kiva

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 17:58

Torakan olen nähnyt Teneriffalla, patiolla. Täitä oli kerran muksullani, päässä. Oli tarttuneet leikissä toisesta lapsesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 17:59

viimeksi näin torakan kanarialla, kun olin kaupassa ottamassa sämpylää sieltä laatikosta ja ikfartti meinas siinä samassa tulla, niin paljon pelästyin ja muutkin pelästyi, sen veran huusin ja sinne kaupaan en sitten sen koommin mennyt...ulkomailla niitä on nähtynnä...kissoilla ollut punkkeja joita irroiteltu..

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 23.02.2009 - 15:31

torakoita ulkomailla, mutta muita en muistaakseni, ja toivottavasti en näekkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 19:20

Torakoita etelässä ravintolan vessassa ja vaikka sanoivatten että saatatte nähdä niit myös hotellisanne/ huoneessanne, niin enpä nähnyt ja hyvä niin. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 15:52

Punkkeja poistan koiralta joka kesä ja kerran vierailulla olevalla kissalla oli kirppuja,metsälutitakin olen nähnyt ,täi ja vastaavat eivät onneksi ole tulleet kohdalleni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 23:40

Kaikki Keski Amerikan maissa ja suurimman osan myös entisessä Neukkulassa, kotikulmilla on joutunut lapsille näyttelemään vain kuvia