Ketkä voivat saada ns. starttirahaa, ja mitkä ovat kriteerit?

Keskimmäinen poikain (noin kolmekymppinen) aikoo renny harliiniks harliinin paikalle, ja itelläin vaan tuli mieleen ja sanoinkin, et haeppa sit sit paljon puhuttua starttirahaa. Kuis tää sit onnistuis...??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.02.2009 - 18:39

Jos on liike idea ja perustaa uuden yrityksen siihen voi hakea starttirahaa te-keskukselta : ) se on aika hyvänä apuna uudelle yrittäjälle. : )
www.mol.fi/mol/fi/04_yrittam.../index.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.02.2009 - 18:58

Kaikkien hakijoiden sitä on periaatteessa mahdollista saada, mutta jos vuoden sisällä on perustettu kymmenen parturia niin tuskin saa siihen.
Yritysidea, joita ei ole liikaa alueella on varmasti listan kärkipäässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 19:06

Ennen kaikkea liikeidean pitää olla tuottava, eli yrityksen tuotteelle on oltava kysyntää. Samoin työllistämismahdollisuus on bonusta. Ilman omaa pääomaa ei kannata aloittaa sillä starttirahalla ei paljoa leivän päälle voita levitetä. Ellei aiemmin ole toiminut yrittäjänä on hyvä käydä yrittäjä-kurssi. Perusasiat haltuun ja vasta sitten baanalle. Ja jäitä hattuun heti aluksi. Ettei mene ylilyönniksi... aattelin vaan...kun elokuvatuottajaa mietin... tai ohjaajaa... mutta yrittänyttä ei laiteta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 19:40

Yrityksen investointeihin, eli toimitilojen hankintaan (ei vuokraukseen) ja koneisiin voi hakea statttirahaa TE-keskukselta. Siihen tarvitaan liiketoimintasuunnitelma laskelmineen. Lisäksi on tehtävä elinkeinoilmoitus patentti- ja rekisterikeskukselle. Uusien yritysten perustamiseen rahaa voi saada. Yleensä maksatus tulee kuittiperusteisesti jälkikäteen, mutta hakeminen ja siitä saatu päätös on silloin oltava jo kunnossa. Yrityksen investointiavustusten määrä on noin 30% kokonaisinvestoinneista maakunnasta riippuen. Kunnan tai kaupungin elinkeinoasiamies on ensimmäinen, jolta asiaa voi kysyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:02

Uusyrityskeskukset neuvovat yrityksen alkutaipaleelle ja srarttirahaa voi saada työtön, mikäli uusyrityskeskus katsoo liikeidealla olevan taloudellisia mahdollisuuksia menestyä.
Sinne ensin yhteys ja sitten vain luomaan liiketoimintasuunnitelmaa ja siittä asia sitten alkaa edetä.

Lisätty: 19.02.2009 - 20:53

Starttiraha on siis valtion palkka tukea uusille yrittäjille, jotka ovat työttöminä tai siirtyvät palkkatyöstä yrittäjiksi.
Sitä voi maksimissa saada 3x6kk jaksoa, jossa tukitaso laskee joka jaksolla.
Tuki on maksimissaankin vain joitakin kymppejä päivässä ja sillä ei siis pelkästään saa edes ruokia päiväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 22:36

Uusi yritys voipi sitä hakea ja siinä tehdään TE keksuksen kanssa sellainen kannattavuuslaskelma. Yrittäkjä kurssiakin jotkut vaatii.. eli työkkärin lyhyt kurssi yrittämisestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 23:15

Kimi Raikkoset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 09:47

Hyvä yritysidea.Kampaamot ja pubit eivät saa starttirahaa,koska niistä on ylitarjontaa.