ilmalämpöpumppu vai ei

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.02.2009 - 23:15

ekologisesti perusteltavissa, taloudellisuus riippuu paljon energiapoliittisista päätöksistä ja kun muistaa että investoinnin kuoletusaika on pitkä (ja politiikojen muisti lyhyt) niin se kokonaistaloudellisuus on aikamoinen arvaus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 19.02.2009 - 17:30

Ehdottomasti kyllä, minne se vain muuten sopii, säästää huomattavasti.
meilläkin lämmitetään kerrostalon kylmää portaikkoa ilmalämpöpumpulla,
ennen oli sähköpatteri aina talvella päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 17:49

Meidänkin naapurit on laittaneet pumpun ja meidän täytyy laittaa kans, säästää aika paljon sähköä : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 18:10

ehkä se säästää mut se on tosi ärsyttävä. Keväällä/kesällä se puhaltaa sellasta viileetä ja tuntuu ku sisällä tuulis ja se ärsyttää :( nyt se puhaltaa onneks sellasta ihanaa lämmintä... sit vielä et mun isäpuol käskee mun nukkua huoneen ovi auki jotta se lämminilma tulis myös mun huoneeseen ja jossen nuku niin mun huone on ihan kylmä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2009 - 19:04

Tienaa hintansa takasin kymmenessä vuodessa. Tiedä sitten onko niin kauheesti sitä säästöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 19:13

Naapureille on asennettu sellainen. Ja he sanovat, että sisäilma on pysynyt raikkaampana. Tyytyväisiä ovat olleet tasaiseen lämpöön koko asunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:06

Väittävät että se säästää lämmityksessä ja uskon sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:19

Se on oikein hieno keksintö ja tuottaa verrattain edullista lämpöä silloin kun pakkanen on alle -10 astetta. Kokonaiskulutusta energiasta se kyllä valitettavasti nostaa,johtue ihmisten mukavuuden halusta kesällä, jolloin pumpulla viilennetään asuntoja.
Sinällään lisää asumusmukavuutta ja on näin ollen mukava peli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 22:30

meil ei oo.. on puukeskuslämmitys niin ei säästsä sähköä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:04

En laita ilmalämmitystä,puukeskuslämmitys,ei kuluta energiaa kun vähän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:28

Todelliset säästöt kokonais (energia) taloudessa paljon mainostettua pienemmät (jos mitään). Ellei ole muita syitä, kannattaa jättää tekemättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 09:51

Ehdottomasti kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 23:01

Huoleton ja mukava kapine. Meillä on semmoinen mikä myös puhdistaa sisäilmaa, ja eron kyllä on huomannut. Suoran sähkölämmityksen talossa, kuten meillä on, säästöä on tullut lämmityskuluissa. (Pumppu ollut nyt noin vuoden verran) -10 ja sitä korkeammissa lämpötiloissa lämmittää ihan hyvin. Kovemmilla pakkasillakin lämmittää jonkin verran, mutta pitää sitten paljon enemmän niitä "sulatustaukoja", jolloin ei siis puhalla lämmintä ilmaa, ja tarvii laittaa lattialämpöä isommalle.

Viime kesä oli sen verta kylmä, ettei tarvinnut viilennystä käyttääkään, oisko ollut ehkä yhtenä päivänä kunnolla käytössä. Mukavampaa oli olla, kun lämpötilaa sai laskettua muutamalla asteella ja lisäksi pumppu poisti myös sisäilman kosteutta, joka aika suuresti vaikuttaa myös tuohon mukavuuteen. Ihan jääkaappikylmäksi tuskin kannattaa yrittääkään asuntoa saada, silloin nuo energiakustannukset onkin varmasti paljon suuremmat. Ja ihan halvinta ei ehkä kannattaisi ottaa. Tyytyväisiä ollaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 18:02

kyllä ja isäntä on laskenut , että myös kannattanut sellaisen hankkia tähän taloonkin..joten kyllä meille ainakin on säästöä tullut, kun vielä on tuo suora sähkökin, myös puita takassa ja puuhellassa käytetään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 18:11

Siskolla on lattian kautta kiertävä lämminilmalämmitys (en tiedä oikeaa ilmaisua) ja lisäksi eteisessä ilmalämpöpumppu. Hyvin kuulemma toimii. En tiedä säästääkö se paljon, kun ei ole omaa kokemusta.