Minkä kielen opiskelusta on ollut sinulle eniten hyötyä? Tarkoitan hieman pitkäjänteisempää kun 2 viikkoa työväenopistossa.

Lisätty: 16.02.2009 - 11:04

Itselläni se on ranska, englanti on itsestäänselvyys

Lisätty: 16.02.2009 - 12:19

Voisitteko kuitenkin nimteä sen yhden?

Lisätty: 16.02.2009 - 12:19

corr... nimetä...

Avainsanat: kielet tärkeys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.02.2009 - 11:18

Koulussa aikoinani luin ruotsia, englantia ja saksaa, kaikista ollut hyötyä.
Harmittaa oma velttous muitten kielten opiskeluun myöhemmin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.02.2009 - 10:51

englannin kielen tietenkin :]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 11:06

Yhdenkään kielen opiskelu ei ole mennyt hukkaan. Kaikki ovat tarpeellisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 11:11

KAIKKI KIELET mitä oppii on hyväksi,,nyt vanhempana tahtoo jäädä englannin puhumiseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.02.2009 - 11:26

Koulussa aikoinaan ruotsi ja englanti. Varsinaista hyötyä ei ole ollut kummastakaan, koska kumpaakaan en osaa puhua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 11:41

Olen opiskellut, ruotsia ,saksaa,ja englantia englantia olen tarvinnut eniten ,ruotsi ja saksan taidot ruostuneet pois englannin opiskelua jatkan yhä eli vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 12:04

Olen ns. kielinero käytännön puheessa , oman kieleni ruotsi sekä suomi kotiperäisenä, koulun opettavuus on kieleni hallintaan saksa, ranska, venäjä sekä latina joka perustuu sanan käyttöön esperanto.olen myös käynyt turun tyttölyseon pitkän linjan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 12:06

Englantia ymmärrän melko hyvin, joskin puhun huonommin. Kaikkialla englannistakaan ei ole hyötyä, ehkä saksaa pitäisi opiskella myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 12:07

Englannin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 12:12

Konkreettisin hyöty on ollut 'vain' viiden viikon swahilin kielen opiskelusta. Ilman sitä elämäni olisi päättynyt jo 80-luvun alussa Johannesburgin laitamilla.

Kokemus oli senverran perustavaa laatua, ettei ole paljoa houkutellut reissut mustaan Afrikkaan ja sen myötä sekin vähäinen swahilin taito on kuivunut kokoon ja olen yrittänyt pärjäillä muualla maailmasa noilla muilla kielillä.

Opetus: kaikesta kielitaidoista on hyötyä vaikkei se niin täydellistä olisikaan

sala hantle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 13:10

Ehdottomasti mandariinikiinan!
Se on maailman puhutuin kieli eli todennäköisyys että tarvitset juuuri mandariinikiinaa on suurin!!! enkku ym espanjat tulee kaukana perästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 13:10

Englanti mun mielestä, sitä puhutaan tai ymmärretään aika monessa maassa : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 14:20

Englannin ja Ruotsin lisäksi minulla on Espanja tietysti, koska vietän paljon aikaa vuodesta Espanjassa.

Lisätty: 16.02.2009 - 16:17

Tietysti Suomi, kuten ylitarkka sanoi, mutta se kun on niin helppo, että sitähän osaa lapsetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 16:09

Kyllä se suurin hyöty ilman muuta on suomenkielen oppimisesta, sanokaa mitä sanotte

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 16:27

Suomen kielen lisäksi (eikä se tunnu/näytä olevan helppoa lapsille, eikä monille muillekaan, ja jo äidinkielen opettajanikin sanoi, että ilman erittäin hyvää äidinkielen opiskelua on sitten vaikea opetella muita kieliä), itelläni ollut hyötyä tuosta 'itsestäänselvyysenglannista'.

Lisätty: 17.02.2009 - 21:37

siel joku mainitsi latinankin, jost vasta muistin, et sekin on kieli :), eli latinasta on tosissaan ollut paljon ammattiin liittyen hyötyä, mut ei sillain maailmalla reissatessa, kuin aittelin kysyjän tarkotavan...hmm...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 16:53

Olen vanhanaikaisen lyseon kasvatti ja siellä oli yhtenä kielenä latina. Hesarin ristikkoa ratkoessani siitä on ollut hyötyä.

Raha on hyvä ymmärryksen avaaja ulkomailla ilman kielitaitoakin.

Itse arvostan suomenkieltä. Se on kaunis ja vivahteikas ilman englanninkielisiä lainasanojakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 23:30

Onneksi on vielä muitakin latinisteja; milloin Napsu-matka Latinaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 00:02

Maassa maan kielellä, vaikka vähäisinkin taidoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 17:15

Englannista on ollut tähän mennessä eniten hyötyä, kun lähes joka pitäjästä löytyy yksi tyyppi joka sitä osaa edes jotenkuten. Nyt eniten hyötyä Kairon arabiasta (joka avaa monta muuten suljettuna pysyvää ovea) ja venäjästä, joka tuo leipää pöytään niin halutessani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 17:39

Kyllä ruotsia on hyvä ollut opiskella ellei muuten niin ainakin silloin kun kuulee ruotsinsuomalaisten yrittävän kieltä puhua. Tuntee osaavansa lausua ruotsin kieltä vaikkei mikään mestari olisikaan;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:28

Englannin. Sitä tarvitsee töissä. Yleensä englannilla pärjää kaikenmaalaisten ihmisten kanssa; venäläisten, kiinalaisten, ruotsalaisten, ranskalaisten (Suomeen tulleiden turistien), saksalaisten, espanjalaisten, jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 17:31

Kaikesta kielitaidosta, jota laiskuudestani huolimatta ollen saanut hankituksi, on ollut enemmin tai myöhemmin hyötyä. Leivän tienaamisessa tuo englannin taito on ollut ykkösasemassa, eli kait se sitten täytyy tärkeimmäksi nimetä.