Onko teillä ollut räjähtäviä hehkulammppuja,meillä on sattunut nyt kaksi kertaa,että lamppu on räjähtänyt,eilen sattui viimeeksi.

Laitoin valoa liesituulettimeen,samalla poksahti,kyllä säikytti.

Avainsanat: hehkulamput.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.02.2009 - 08:34

Hehkulamput eivät ole räjähtäneet, ainoastaan päästäneet pienen poksahtavan äänen ja sammuneet. Energiansäästölamppu räjähti kyllä sadaksi pirstaleeksi ihan itsestään, se oli aivan uusi lamppu ja ollut päällä ennen hajoamistaan parisenkymmentä minuuttia. Ei siis paukahtanut sytytettäessä, vaan kesken valaisemistaan. Sirpaleet lensivät lattialle ja nojatuolille. Onneksi olin juuri ennen h-hetkeä noussut tuolista hakemaan kahvia!

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 20:56

joo joskus puoli vuotta sitten menin huoneeseeni, painoin katkaisijasta ja lamppu räjähti tuhannen palasisi. säikähdin hirveästi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 21:00

Olen kuullut siitä, että niitä hehkulamppuja on räjähdellyt mutta minulle ei ole sellaista sattunut.
Tosi ikävää kuulla tommosia juttuja, onko se yleistä sitten?
Täytyy ruveta varomaan ja ruveta vaihtamaan lamput niihin energiansäästölamppuihin josko ne olisivat turvallisempia : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 21:19

Joo mullakin yksi ilta pamahti kuin pyssyllä' olis ammuttu ja siinä meinas hassustikin käydä, mutta onneksi selvisin eikä tullu sydäninfarktia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 21:31

Pamahtanut on pari kertaa, mutta onneksi ei hajonnut. Silti säikähdin ihan hirveesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 21:40

Meilläkin muutamia joskua poksahtanut, mutta räjähdys sana on tässä yhteydessä väärä.
Ohuesta lasista kuuluva poksahdus saattaa antaa sellaisen vaikutelman, mutta lähes paineeton tila hehkulampun sisällä ei teoriassakaan voi aikaansaada räjähdystä, vaan kyse on ainoastaan lasin särkymisestä poksahtaen, tai ohuen hehkulangan katkeamisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 21:46

Ainahan se poksahtaa kun sytyttäessä hajoaa.
Sirpaleiksi asti ei ole koskaan mennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 23:13

Kaikkea muuta on paukkunut paitsi lamppuja, kumma kyllä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 23:55

No täälä ei oo kuultukaan moisesta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 08:33

meilläkin paukkunut lamput, mutta nyt ne ovat jo noita energialamppuja, ja ne eivät ainakaan vielä räjähtäneet..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 08:36

Kyllä niitä silloin tällöin poksahtelee.Wattimäärä on ollut liian suuri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 10:35

Yleensä se taitaa olla poksahdus paremminkin kuin räjähdys, sitä sattuu aina välillä ja siihen päättyy lampun työsuhde

Gristalli taitaa tarkoittaa että on tunkenut liian 'iso-Wattisen' ahtaaseen varjostimeen tms. ja siten paistanut lampun rikki, niinkin voi käydä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 11:26

Meillä kanssa yleensä liesituulettimen lamput menevät rikki posahtaen. Muutaman kerran muualla vanhaa lamppua vaihdetaessa lampun kanta napsahti poikki ja lampun lasi hajosi. Kuuma-kylmä vaihtelu haurastuttaa lasia, etenkin liika kuumuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 22:09

Meillä on räjähtänyt kahdesti vaan ei enää kun vaihdoin energiansäästölamppuihin :)