'Sie kun siellä Napsussa pyörit' pisti kaverini sähköpostissa kirjoittaen, niin kysyppä mistä tulee ääni kiehuvaan veteen?? ...

...Kertokaas tei meille.. Hän sitä jo muiltakin sivustoilta tiedusteli/ kyseli, mutta ei kuulemma saanut tarpeeksi hyvää vastausta/ ei kukaan osannut vastata tarpeeksi tyhjentävästi.

Jäipä tuo asia minuakin askarruttamaan, että mistä se ääni siihen veteen tosiaan tulee, hmm..

Tähän sopisi kategoriaksi 'oudot askarruttavat pähkinät'. Kiitoksii, jos saisin ees jonnii moisii vastauksii..

Avainsanat: mistä tulee kiehuva vesi ääni askarruttaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 22:24

Kiehumisen äänihän on voimakkaimmillaan alussa siinä vaiheessa, kun vesi ei ole vielä kauttaaltaan lämmennyt kiehumislämpötilaan. Kiehumislämpötilaan eli 100 asteeseen lämmennyt vesi kiehuu itseasiassa varsin vähän ääntä aiheuttaen.

Voimakas kiehumisääni aiheutuu siitä, että kattilan pohjalla oleva vesi höyrystyy ja muodostaa kuplia. Vettä kevyemmät kuplat alkavat kohota ja törmäävät ylempänä olevaan kylmempään veteen, joka jäähdyttää kuplat, jolloin ne muuttuvat takaisin vesihöyrystä vedeksi. Vesi täyttää kuplan paikalla olleen tilan, mistä ääni aiheutuu. Voimakas kiehumisääni siis aiheutuu tästä kuplien "romahtelusta" vedenpinnan alapuolella.

Kun kaikki kattilassa oleva vesi on saavuttanut 100 asteen lämpötilan kuplat pääsevät ehjinä pintaan asti eikä juurikaan ääntä synny.

Kysyjän kommentti

Sie Lumiukko selostit asian niin hyvin että, jopa tällain blontikin tajusi. Siun vastauksesi muutenkin kaikista perehtynein juuri tähän päätä rapsuttavaan kysymykseen. Kiitos paljon, minäpä infoan asian etiäpäin kamullein. :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 19:08

Kiehumisessa höyryä muodostuu myös nesteen sisällä eikä vain pinnalla ja nämä hyörykuplat etsiessään tietään vapaaseen ilmakehään aiheuttavat sen 'metelin'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 19:12

valperi vastas jo, eli haihtumisilmö joka tapahtuu koko nesteessä.Ei vain vesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 19:17

Minä oletan sen johtuvan siitä, kun ne kuplat puhkeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 20:35

Minäkin ajattelin, että vesi kun rupee kiehumaan siitä kuuluu vähän sihinää niin se johtuu siitä kun kattila on levyllä ja pohja kuumenee ja kun se rupee kiehumaan niin ne kuplat kun puhkee niin siitä syntyy se ääni : )

Lähteet:
oma logiikka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 20:43

Eiköstä aina kuulu jkl ääni kun kaksi aineosaa osuu vastakkain... hmm... noo... en tiedä, olikosta sitten kaukaa haettu vaiko ihka likeltä.... vesi, höyry, pannu, ilma...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 22:14

Kiehuminen alkaa tietysti kattilan pohjasta joka on kuumaa levyä vasten. Alussa se humina tuntuukin kuuluvan vain kattilan pohjasta mutta jos levyä ei pienennetä tai sammuteta leviää se joka puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 00:42

Tätä voi demonstroida turvallisesti puhaltamalla pillillä kuplia veteen. Kuuntele ja katso läheltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 08:39

Kiehuvan veden kuplat höyrystyvät ja aiheuttavat iloisen porinan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 14:30

liikekin siinä kuhisee, vesi liikkuu kiehuessaan ja myös nuo edellä mainitut syyt