PUOLESTA, Olen iloinen sinun puolesta, häpesin hänen puolestaan,harmitti hänen puolestaan, raivostuin työkaverin puolesta jne.

Mitä nämä sanonnat tarkoittavat? Voiko ottaa toisen tunnetilan. Olen iloinen sinun puolesta,siis ettei minun tarvitse iloita, niinkö.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 17:58

kun on jotain toisen puolesta.. niin kaiketi sen ao ihmisen ei sitten tavitse olla sitä mitä se toinen on sen puolesta:)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 12:19

Toki voi hyvän ystävän onnistumisista olla aivan vilpittömän onnellinen ja iloinen, muuta tuskin nyt ihan työkaverin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 12:22

Ei, vaan olen iloinen sinun puolestasi, kun itsellelläni ei ole mitään iloittavaa.
Ja häpeän hänen puolestaan, kun itse ei hoksaa hävetä tai huomaa, että häpeäisi.
Harmittaa hänen puolestaan, kun oli niin onnellinen, ja sitten kaikki meni pieleen.
Raivostuin työkaverin puolesta, kun menetti työnsä ilman syytä, ja hän vain alistui.

Tällaisia tunteita herätti minussa ko. kysymys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 12:39

Koskaan ei voi ottaa toisen tunne tillaa kokonaan toiselta pois.Vaan olla sen toisen tukena sen verran kun osaa,tai voi.Eihän se tila lähde toiselta pois millään opilla,jos tukena voi olla se kyllä helpottaa toista,niin kuin aidan tolppa helpottaa pitämään aitaa pystyssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 12:41

Siinä niitä tulikin hyviä vastauksia : )
Olen itse iloinen toisen puolesta kun hän onnistuu jossain asiassa.
Olen myötämielinen jos hän epäonnistuu jossain asiassa.
Harmistun jos hän ei saakkaan sitä mihin on panostanut paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 13:20

Vain läheisiin ihmisiin liittyy voimakkaita tunteita eli jos joku läheinen töppäisi pahasti, tuntui hänen puolestaan ikävältä. Ei ole sellaista sattunut kuitenkaan.
Mutta periaatteessa en niin vahvasti asetu toisen nahkoihin, jokainen hoitaa itse oman osuutensa.
Epäonnistumisetkin kuuluvat elämään, ja niistähän oppii, toivottavasti jos on oppivaista sorttia.
Vastoinkäymisissä täytyy osata tukea toista, osoittaa empatiaa.
Työyhteisössä kuuluu kannustaa työporukkaa ja tehdä aidosti oma panoksensa tiimin onnistumisen puolesta mutta sehän ei ole sekään mitään kovin syvälle menevää henkilökohtaisessa mielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 13:56

itse olen juuri tuollainen, kun muilla on hauskaa on minullakin jamenen mukaan siihen hauskaan, jos toisella on pahamieli, niin kyllä se on minullakin, vaikkakin yritänhän toki toista piristää, mutta jos taas joku itkee niin itken myös minäkin...tämä on kaiket sit se ihmisen luonto, tai minun ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 17:17

Omasta puolestani voin sanoa, että hyviä vastauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 22:23

Ihminen haluaa osallistua toisen iloon tai muuhun toiselle tapahtuneeseen asiaan. Silloin kun on lähiomainen kuollut ja sanotaan " otan osaa" valitellaan tapahtunutta ja samalla kerrotaan että myös itsellä on paha mieli. Sanontaa "tiedän miltä sinusta tuntuu", lähiomaisen kuoltua, en ole koskaan ymmärtänyt. Kukaan ei voi tietää miltä juuri sillä hetkellä kyseisestä henkilöstä todella tuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 02:02

Jaettu ilo on kakasinkertainen ilo. Joskus kotipiirissä joutuu jakamaan ja tuntemaan paljonkin eri tunnetiloja toisen puolesta. Harvemmin positiivisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 22:17

Minun mielestäni on kyse oman empatian ilmaisemisesta. Halutaan ehkä antaa toisen ymmärtää, että välittää siitä miltä toisesta tuntuu. Luulisin.