Joku,hunsvotti,yritti eilen tunkeutua,meidän koneelle(onneksi ei päässyt),miten löytää syyllien,olisiko vihjeitä?

Lisätty: 13.02.2009 - 10:37

Ensin tuli teksti,että tuntematon ohjelma yrittää käyttää konettasi,klikkasin kohtaa,en tunnista ja peruuta.Lopulta muutaman kerran jälkeen netti takkuili,suljin koneen,oliko oikein toimittu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.02.2009 - 10:35

"Ensin tuli teksti,että tuntematon ohjelma yrittää käyttää konettasi"

Tuo on sovellusten hallinnan normaali ilmoitus, käyttäjän tulisi ensiksi selvittää mikä sovellus on kyseessä. Esim. jos Firefox päivittyy uuteen versioon sovellusten hallinta haluaa varmistaa käyttäjältä on näin tapahtunut. Jos päivitys on tapahtunut olisi ohjelman käyttö pitänyt sallia koska jos estin sen niin se ei enään toimi.

Ongelmana tuossa onkin se mistä normaali käyttäjä tietää minkä voi sallia ja mikä pitää estää.

Portti skannaus on hieman erillainen ja useimmat käyttäjä eivät edes tiedä siitä.
Palomuuri lokista voi katsoa ip-osoitteen josta yritys tuli, porttiskannaus tuntemattomaan verkkoon on rikos. Ei muuta kuin IP-osoite poliisille jos tuo löytyy Suomesta niin ne käy hakemassa rikoksen tekovälineen pois.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 10:25

Ai miten se sit tapahtui? Tiedän olla varovainen itsekkin....
Olen vähän hölmö tän rakkineen kanssa... : (

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 10:29

En kyllä osaa neuvoa ,mtta jos joku viisaampi osais.Salasanat pitää olla tallessa,niitä ei pidä antaa kellekkään jos vaikka sähkö postissa joku kysyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 10:30

coconut kysyi asiaa. Miten sen voi tietää, että joku yrittää tunkeutua. Ei sitä tunkeutujaa löydä kuin tietsikka-ammattilaiset, hyvä jos nekään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 10:44

Syyllisen löytäminen on täysin mahdotonta. Jos palomuurisi torjui jonkun pääsyn koneelle, niin silloin sinun tulee olla tyytyväinen suojauksesi tasoon.
Minkäänlaista tutkimusta ei epäonnistuneista tunkeutumisista voi suorittaa ja ja mitäänhän ei ole tapahtunut, jos tiedostojasi ei ole kopioitu tai konettasi kaapattu.

Lisätty: 13.02.2009 - 10:49

Suosittelen poistamaan kaikki parin päivän aikana saapuneet sähköpostit liitteineen.
Olet saattanut myös käydä sivustoilla, joissa on piilotettuja makroja, mutta voit muuten olla huoletta, kunhan pidät palomuurin kokoajan päällä ollessasi verkossa, etkä poista sitä sekunniksikaan verkossa ollessa. ( Kannattaa nostaa palomuurin suojaustasoa hivenen, ja paras taso on silloin, kun normaalit toimesi koneella hoituu esteettömästi, mutta kaikki epämääräinen torjutaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 22:44

Siis joku yritti käyttää nettiyhteyttänne vai omia tiedostoja?
Kun itse nostin koneen suojausta yhden pykälän, en enää päässyt mihinkään vaan suojaus oli yksinkertaisesti liian vahva.
Hyvä yleisohje on se että jos et ymmärrä mitä kone kysyy niin älä koskaan hyväksy kysymystä ja vastaa myöntävästi. Vältä myös vähääkään outojen linkkien avaamista ja laita pop-up ikkunoiden avauksen esto koneelle niin et vahingossakaan eksy pornosivuille.
Pelkästään noilla olen pärjännyt yli kymmenen vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 19:57

Vie kone poliisille