Mistä johtuu, että lumi on valkeaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 10:56

Lumen väri liittyy auringonvaloon, sen suoriin säteisiin ja niiden heijastuksiin ilmakehässä. Heijastunutta säteilyä kutsutaan hajasäteilyksi. Auringosta tuleva valo on valkoista kulkiessaan suoraan ilmakehän läpi kohti maata. Valkoinen auringonvalo sisältää kaikki eri aallonpituuksilla olevat värit, niin sanotun spektrin.

Ilmakehässä on vettä vesihöyrynä, vesipisaroina ja jäätyneenä lumena tai jääkiteinä. Vesi on väritön, läpinäkyvä aine. Lumi ja jääkiteet ovat vedestä syntyessään myös värittömiä, jolloin niistä heijastuu koko niiden vastaanottama värispektri eli valkoinen valo. Se näkyy valkoisena valona kaikissa niissä olosuhteissa, jolloin spektri ei hajoa. Spektri hajoaa esimerkiksi sateenkaaressa. Silloin valkoinen valo siroaa (heijastuu) vesipisaroista eri aallonpituuksilleen.

Itse asiassa lumi ei ole aivan valkoista, vaan puhtaimmillaan kirkkaalla ilmalla sinertävää. Tällöin lumi heijastaa taivaan sineä. Ilmiön huomaa parhaiten illalla lähellä auringonlaskun aikaan lumipinnan varjoista.

Muun väriset kuin sinertävät lumet johtuvat siitä, että lumikiteisiin on takertunut runsaasti voimakkaan värisiä pienen pieniä hiukkasia. Toisinaan tuuli irrottaa Saharasta hiekkahiukkasia, jotka kevyen kevyinä kulkeutuvat ilmavirtausten mukana meille asti. Lopulta meillä ne satavat maahan lumen mukana. Esimerkiksi hiekkahiukkaset värjäävät lumen omalla värillään.

www.fmi.fi/kysymyksia/index_5.html#5

Lähteet:
Google > miksi lumi on valkoista

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 10:22

Oliskohan niin, että veden jäähtyminen on sen verran hidasta, että vaikuttaa siihen väriin. Tai sitten niin, että lumi sataa pieninä hiutaleina, ja kasassa näyttää valkoiselle. Eipäs ole tullut tutkittua asiaa. Ihan omaa hölmöä pähkäilyä on tämä vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 10:38

Vesi kun jäätyy niin se muuttuu valkeaksi,tuli valhe tuohon se muuttuu kirkkaaksi,mutta kun sen rikkoo se menee valkeaksi,eli lumi on hienoa jääpölyä siksi se on valkeata.Olihan tämä jonkunlainen pähkäily en tiedä oliko tassä mikään totta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 11:04

Käsittääkseni ilmiö on jollain tavoin auringon ja lumikiteiden muodostamasta värispektristä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 12:14

Niin ja kun saasteet eivät ole ehtineet sitä värjäämään ! Tämä kaikkien lisäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 17:52

ei se oikeasti ole valkoista.. se vaan näyttää kun niit on paljon:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 19:58

Ei oo koira ehtiny hätiin