Miksi Lapin taivaalla ja muuallakaan ei tänä vuonna ole Revontulia näkynyt juuri ollenkaan? Ja Mistä se johtuu

Lisätty: 22.02.2009 - 10:42

coconut ja valperi ,,..oli lähimpänä vastausta mutta mie olin liian kaukana tietokonesta etten voi olla tuomarina enään,,mutta teille muille tiedoksi vain kerron että n. 100 vuoteen ei ole ollut tämmöstä tilannetta taivaallamme kuin nyt. ja se tieto tuli lapin radiosta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 22:03

Revontulien esiintymisellä ja auringon (pilkku) aktiivisuudella on selvä yhteys, nyt elellään niitä minimin aikoja:

"Voimakkaita revontulinäytelmiä ja magneettisia häiriöitä on havaittu myös auringonpilkkujakson minimin aikaa, mutta tilastollisesti revontuliaktiivisuudella on kaksi loivaa huippua, jotka ajoittuvat pilkkumaksimin molemmin puolin. Pilkkuminimin aikaan revontulia nähdään esimerkiksi Etelä-Suomessa melko vähän."

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Revontulet

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 21:26

Ei ole ollut aurinkotuulia niin paljon : )

Lähteet:
miesten aatoksia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.02.2009 - 21:32

Taivas melkein jatkuvasti pilvessä, eivät näy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 22:06

Laitapa Googleen tms. sana auringonpilkut, niin tulee juttuja asiasta,
auringonpilkkujen esiintyminen on kausittaista (oliko n. 5 vuotta)
ja nyt on ollut "hiljainen kausi".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 22:44

Sama juttu kuin täydenkuun kanssa - ei esiinny joka viikko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 23:30

Onhan nuita revontulia ollut, eivät vaan näy kun on aina pilvistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 00:48

hiljaiseloa taivaallisilla ilotulitusmarkkinoilla, tavan mukaan se sitten taas vilkastuu kun auringonpillkujen lisääntymisen myötä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 07:58

Johtuu tästä valottomuudesta eli aurinkopilkkujen puuttumisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 10:41

Johtuu kait siitä että on ollut pilvistä, revontulet eivät silloin näy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 15:23

Olen keskustellut revontulitutkijan kanssa ja niitä esiintyy ympäri maailmaa niin Helsingissä Kuin Japanissakin.Näkyminen ei välttämättä toteudu kuin harvoin.
en.scientificcommons.org/30736093
Valitettavasti en löytänyt Suomeksi tähän kiireeseen