Mitä tarkoittaa/on taidekasvatus ?

Avainsanat: kasvatus taide oppiminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 13:19

Taidekasvatusta on esim. saven muotoilun- ja siveltimen käytön opettaminen.
Onhan noita taiteen eri muotoja, kipsi ja savikipot...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.02.2009 - 12:48

Ymmärrän se sellaiseksi, että opitaan taiteesta jotain, kuten tekijät, tai sitten opetellaan itse maalausta, pianon soittoa ym. Taiteen saralla on paljon oppimista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 12:52

Opettellaan edes päällisin tuntemaan eri taidemuotoja. Taidekasvatusta on myös kuvaamataidon tunnit koulussa. Muinoin kuvaamataidon opettajani sanoi että minulla on lahjoja, kehoitti jatkamaan harrasetta. Vuosikymmeniä meni, aloin hararstaa, olin kurssilla ulkomailla ja siitä tuli todella antoisa harraste. (meni hieman ohi aiheen). Pahinta on kun ihmiset halyavat ostaa töitäni enkä raaskisi niistä luopua...! Taidekasvatusta voisi olla enemmänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 13:26

Opetellaan eri taidemuotoja ja tekemään taidetta : ) erinlaisin menetelmin : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 18:04

Eiköhän siinnä opeteta eri taidemuotoja ja lajeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 18:52

Taidekasvatus käsittelee monipuolisesti eri taiteiden sekä koko esteettisen kulttuurin ilmiöitä kuten populaarikulttuuria, ympäristöä ja lastenkulttuuria. Oppiaine perehdyttää tärkeimpiin taidekäsityksiin sekä ajankohtaisiin taiteen, taidekasvatuksen ja esteettisen ajattelun suuntauksiin. Opinnot antavat valmiuden toimia esim. opetustehtävissä, kulttuurihallinnossa, media-tai museo-alalla, kulttuurialan yrittäjänä tai tutkijana.

Lähteet:
www.jyu.fi/hum/laitokset/tai...elu/ops07/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 23:22

Taidekasvatus on oppimisen ja opettamisen ala, joka keskittyy taiteen ja esteettisen kulttuurin ilmiöihin. Kuvataiteen opettaja on tunnetuin taidekasvatusalan ammatti, mutta taidekasvatuksen ammattilaisia työskentelee myös muun muassa museoissa ja viestintäaloilla.

Suomessa taidekasvatusta voi opiskella esimerkiksi Jyväskylän yliopiston Taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella[1] ja Taideteollisessa korkeakoulussa.[2]

________

Taiteen perusopetus on varsinaisen koulun ulkopuolella lapsille ja nuorille järjestettävää vapaaehtoisia taidekoulutusta. Usein järjestäjänä on kunta. Taiteen perusopetusta antavia oppilaitoksia ovat esimerkiksi kuvataidekoulut, sanataidekoulut, musiikkiopistot ja tanssiopistot. Lisäksi on oppilaitoksia, joiden opetusalana on joku muu taiteen ala, esimerkiksi sirkus, teatteri, arkkitehtuuri tai käsityöt.

Koulutus on yleensä maksullista, mutta sitä ei saa järjestää voiton tavoittelemiseksi. Suomessa Opetushallitus antaa osalle koulutuksen järjestäjistä avustuksia. Oppilaitoksilla on lisäksi oltava Opetushallituksen ohjeisiin perustuvat opetussuunnitelmat. Lisäksi opettajille on pätevyysvaatimukset.

Lähteet:
wiki