Jos myy omistusasuntonsa, niin joutuuko asunnon myyjä maksamaan ns. leimaveroa ja jos niin paljonko ja miksi?

Esim. joutuuko sittenkin maksamaan vaikka ei saisi myyntivoittoa asunnosta?

Avainsanat: oma asunto omistusasunto myynti leimavero myyntivoitto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.02.2009 - 21:24

entinen leimavero on nykyään nimeltää varainsiirtovero ja sen maksaa ostaja ellei muuta sovita:
____

Varainsiirtovero on vero, jota maksetaan osakkeen, muun arvopaperin tai kiinteistön kaupasta. Sen suuruus on arvopapereista ja asunto-osakkeista 1,6 % sekä kiinteistöistä 4 % kauppahinnasta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 11.02.2009 - 21:30

Parhaiten asia selviää verovirastosta. Varainsiirtoveroon vaikuttaa sekin, kuinka kauan on omistanut asunnon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 22:05

Ostaja maksaa varainsiirtoveron ja jos sinä et ole asunut asunnossa 2 vuotta vakituisesti sinä maksat voiton osuudesta veron : ( ja : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 22:07

Isoissa kaupoissa kannattaa varmistaa kaikki veroseuraumukset aina ihan tapauskohtaisesti. Suosittelen verottajalta ennakkopäätöstä asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 22:20

Vain ostaja sen maksaa ja silloin kun ostaja ostaa ENSIASUNNON niin hänkään EI MAKSA sitä. Tietysti edellyttää että olet asunut sen 2 vuotta asunnossa jota myyt.
Vaikka et olisi asunutkaan maksat veroa vain siitä osasta joka menee yli ostohintasi. Jos olet ostanut asunnon hintaan 80000 ja myyt sen hintaan 82000 maksat sitä veroa vain tuosta 2000 eurosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 06:33

Asunnossa täytyy asua 2 vuotta,niin välttää nämä kulut.Asunnon myynnistä aiheutunut myyntivoitto sen sijaan on verotettavaa tuloa.