Oletko käynyt yleisessä saunassa,miun lapsuudessani niitä oli useita tällä paikkakunnalla missä asun.Nyt ei ole ainuttakaan.

Eli katoavaa kansanperinnettä,en tiedä onko Helsingissä vielä sellainen.Muistan miten kivaa oli sinne mennä äidin kanssa,ja sit sai vielä pullon keltasta jaffaa,aiai kyl oli hyvää.

Avainsanat: puhtaus sauna.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 09.02.2009 - 18:11

Saunahan on jokaisessa uimahallissa, mutta kissaäiti tarkoitti sellaista yleistä saunaa, joita ennen oli joka kaupungissa ja niissä oli saunottajatkin. Olen käynyt Helsingissä asuessa sellaisessa usein. Ei siihen maailman aikaan kaupungeissa asuntosaunoja ollutkaan. Lapsesta se limpparihetki oli paras hetki koko saunareissulla.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.02.2009 - 17:25

Mummon kanssa heinolassa joskus aikoja sitten.
Tampereella oli ainakin muutama vuosi sitten vielä sellainen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 17:29

Ikävä kyllä en. Junnuhan teki siitä laulunkin. Valutettavasti katoavaa kansanperinnettä on kuten murteitakin. Savusaunaan pitäis päässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 17:42

Ei meilläkään ole yleistä saunaa muutakuin uimahallissa : (
Kansanperinne on täälläkin hiipunut : (

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 17:48

Hesassa taitaa vielä olla Yrjönkadun uimahalli, jossa on sauna. En ole koskaan käynyt vaikka stadilainen olenkin. Se alasti uiminen vierasti... ainakin silloin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:21

Meillä täällä on yleinen sauna ja se on todella kovassa käytössä.Se on mahtava paikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:36

Joka viikko uimahallin saunassa. Lapsena olen kyllä käynyt. Se olimusta ja höyryinen. Miehillä oli oma- ja naisilla omapuoli. Joskus oli yhteissaunapäiviäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:39

Kyllä minä kerkesin käymään useammassakin ja elämäni ensimmäiset vuodet vielä laulun sanoittuksen mukaan "yleisessä saunassa, sielä naisten puolella" sittemmin jouduin vaihtamaan puolta kun liian suorasukaisesti kommentoin näkemääni ...

Kovin montaa ei yleistä saunaa (sanan varsinaisessa erkityksessä) ei enää ole toiminnassa:
___________

Suomessa yleisiä saunoja toimii nykyään Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Helsingin yleiset saunat ovat Sauna Arla, Kotiharjun sauna ja Sauna Hermanni. Tampereella sijaitsevat yli satavuotias Rajaportin sauna, Rauhaniemen kansankylpylä, Kaupinojan sauna, Kaukajärven sauna ja Lentävänniemen sauna. Turussa toimii Forum-sauna ja Nummen sauna

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:40

Ne on muuttuneet nykyisin kylpylöiksi ja ovat oikein mukavia paikkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:57

kyllä täällä on yhteinen sauna avannossa kävijöille, ollaan kyllä uikkarit päällä:) mutta lomamatkalla olen käynyt muunlaisissakin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:58

Kyllä, niissä oikeissa; tosi tunnelmakkaita. Aluksi kiva, kun isä-vainaa ei suositellut punaista limukkaa (Metsämarjaa), kun "siitä tullee kippurat varpaat". Kiskoin kotikaljaa. Myöhemmin pakkasivat käymään kilpalöylyareenoiksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 19:04

Lapsuudessa tuli käytyä useammassakin, niitä löytyi paikkakunnalta runsaasti. Nykyään ovat kadonneet historian hämärään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 19:51

Olen käynyt pari kertaa nyt aikuisiälläkin, mielenkiintoinen kokemus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 20:48

Muistan ,kun Raumalla asuessa olin kans pieni tyttönen, niin käytin muutaman kerran, kun talon saunaa rempattiin ja miten tuli kans mieleen se tetramehu ja punanen limonaadi, joka oli juomana siellä njam..en kylläkään siitä saunasta muuta muistakaan, kuin nuo juomat..heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 08:54

En ole käynyt ,mutta yleisessä wc:ssä olen käynyt helpotuksen sai sielläkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 16:52

uimahallin saunassa olen ollut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 19:09

Lapsena käytiin yleisessä saunassa. Muuta muistikuvaa ei ole kuin kassaluukku, josta täti rahasti maksun. Ja jotain valkoisia pyyhkeitä ja vasta.

Kotikaupungistani on purettu se talo, jossa sauna oli. Siihen on rakennettu uljas hotelli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 01:20

Kävin juu, lapsena ja sieltä on minun ihka ensimmäinen muistikuvanikin. :)

Vaan onhan meillä ainakin Lappeenrannassa yleinen sauna. Se sijaitsee Myllysaaren niemenkärjessä ja siellä on kahtena iltana viikossa naisten sauna ja kahtena iltana miesten. Mahdollisuus myös pulahtaa avantoon. :)