Nykyään jo neuvoloissa asetetaan kasvu ja kehitys kaaviot lapselle, ja asetetaan arviot , entäs jos et kaaviolle sovi ?

On liian pieni eikä 5 vuotiaana osaa lukea, totta , pipari tutkimus sanoi lapsi on taantunut kun ei lukea osaa, tytär itki olenko huono äiti nyt , lohdutin , kyllä koulu on sitä varten että opettavat lukemaan ja tutkimushenkilöt ovat katsoneet väärin syntymä ajan. turhaa tyhmät tutkimukset jos varat yliopiston rahoista näin käytetään.

Lisätty: 09.02.2009 - 08:05

TOTTA MINULLA MAMMALLA ON LAUSUNTO .

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.02.2009 - 10:26

Eiväthän ne kaaviot ole mitään määräyksiä eikä edes suosituksia, vaan arvioita, jotka perustavat keskimääräiseen kehityskaareen. Yksilölliset erot ovat hyvinkin suuria (ja tavallisia) eikä siitä todellakaan tarvitse hermostua jos oma tie poikkeaa tästä yleisimmin tallatusta polusta.

Kysyjän kommentti

Asiallinen ja lohduttava vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.02.2009 - 08:01

AIKA TYPERÄLTÄ KAAVIOLTA TUNTUU JOS EDELLYTETÄÄN LAPSEN OSAAVAN LUKEA 5 V

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 08:49

Itse en aikoinani välittänyt heidän kaavioistaan ja kuvioistaan.Kaikki ovat yksilöitä,eivätkä voi kehittyä samalla tavalla.Huitsin nevadaan sellaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 09:35

Joo kaavat ja kaavat... ihminen on yksilö ja jokainen meistä on erinlainen : ) se täytyy ottaa huomioon. : ))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 10:12

Kaavat on väärät :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 10:22

Sillä ei ole mitään merkitystä oppiiko lukemaan kolme- vai seitsemänvuotiaana. Jokainen suomalainen lukee kymmenvuotiaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.02.2009 - 10:57

Noihin kaavioihin ei kannata tuijottaa liikaa. Ovat vain keskivertotuloksia. Poikkeamat suuntaan tai toiseen ovat enemmän kuin tavallisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 11:24

kyllä on aikoihin eletty jos 5v pitäis osata lukea ,laskea ja kirjottaa, annettais nyt vain niin lasten olla lapsia, kyllä se koulu opettaa jos lapsi ei sitten itse osita mielenkiintoa lukemiseen ym..joten ei kannata ottaa itseensä ainakaan ja minun muistini mukaan ei juuri monikaan lue 5v...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 13:13

On tosiaankin herkempiä ja epävarmenpia äitejä jotka voivat näitä kaaioita pelästyä,minusta neuvolatädeillä kaikilla tulisi olla myös omia lapsia (paljon),jotta osaisivat äitejä rauhoitella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 14:06

Ei sitä viiskymmentä luvulla osattu lukea ennen kouluun menoa, siellä ne opettivat lukemaan. pituus kasvu oli mitä oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 15:45

Mitäpä siinnä sitten, silloin kasvetaan käyrien ulkopuolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 17:12

Opettajien mielestä on parempi jos lapsi oppii vasta koulussa lukemaan ja laskemaan,sellaset lapset jolla on nämä taidot jo kouluun mennessä,voivat pitkästyeessään muuttua häiriköiksi.Kaaviot on kaavioita ja lapset yksilöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:43

tuoreessa tiedossani on että lapsen lapseni on kasvanut kaavojen ja käyrien yläpuolelle. Siihen ei todellisuudessa neuvolassa ole paljoa kiinnitetty huomiota. Sanovat, että kyllä se siitä' tasaantuu ja niin on käynytkin. Joten luulisin, että ne on tälläisiä "suuntaa antavia" ne käyrät. Jos on jotakin huolestuttavaa poikkeamaa, niin silloin vasta asiaan tartutaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 19:23

Olen huomannut, että nuoret neuvolantädit, joilla ei ole vielä paljon kokemusta eikä omia lapsia tuijottelevat näitä käyriä tarkemmin kuin kokeneemmat. Varmaan ne kuitenkin antavat jotain osviittaa, jos jotain vois olla pielessä ja lähetteen saa tarkempiin tutkimuksiinkin sitten helpommin. Ei niitä varmasti ihan suotta ole keksitty.