Ev.lut kirkko kerää kirkollisveroa, mutta ordodoksi kirkko ei. Miksi ei, millä ne sitten ylläpitää kirkkojansa ja toimintaansa?

Avainsanat: kirkko. kirkollisvero

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 21:34

Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäsenet maksavat seurakunnalleen kirkollisveroa. Muilla uskonnollisilla yhdyskunnilla verotusoikeutta ei ole, vaan ne perivät jäsenmaksunsa yhdistysten tapaan.
Tyypillisesti ortodoksisten seurakuntien kirkollisvero on hieman suurempi kuin evankelis-luterilaisten.

Lähteet:
www.uskonnonvapaus.fi/hakusa...svero.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 21:03

Ole ihan huoletta, ne kyllä rahansa keräävät, ja ovat osanneet omaisuuksistaan päätellen tuon rahankeruun erinnomaisen loistavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 21:31

Evl. kirkko perii veroa esim. jos olet työttömyyspäivärahalla se ottaa omansa samaten siitä ottaa kunta, valtio niin pienestä rahasta siksi työttömän pitää maksaa veroa vähintään 20 %. Tämä olisi pitkä kirjoitus jos kaiken selostaisin mitkä tahot sitten lisäksi hyötyvät työtön parasta. Työtön ihminen on loppujen lopuksi hyödyllinen kapine kunta saa lisäs siitä valtion osuuksien lisäkorvausta. Tässä vain ihan pieni valaisus asioihin.

Lähteet:
oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 22:33

kirkot omistaa todella paljon:) ei tarvitse olla huolissaan. Voipi olla, että kunnat vielä rahapulassa tyhjää kirkkojen omaisuuden:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 06:40

JOS SE VAIKKA VOITTAA LOTOSSA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 10:45

Anonyymillä väärää tietoa,tuossa palisanteri,n linkissä sanoi selväsit ,että keräävät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 14:28

Osakeyhtiöt, osuuskunnat sekä tietyin edellytyksin liikelaitokset, julkisyhteisöt, yhdistykset, laitokset, säätiöt ja asunto-osakeyhtiöt maksavat yhteisöveroa, josta osa menee ev.lut ja ortodoksi kirkoille. Yritykset joutuvat maksamaan sitä riippumatta siitä, kuuluuko yksikään työntekijä em. kirkkoihin tai ei. Mielenkiintoista.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Yhteisövero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:50

Ei kaikki seurakunnat mitään jäsenmaksuja kerää. Useimmat varmaan saavat kolehtia ja lahjoituksia.