Laskiaiseen (pääsiäisen odotukseen) kuuluu kolme päivää? Miksi ne eivät ole pyhäpäiviä kaikki, vain sunnuntai?

Laskiaistiistai on sentään nimetty mutta maanantaikin on ihan tavallinen työpäivä. Ja sitten kuitenkin pääsiäisenä on vapaita...

Lisätty: 07.02.2009 - 19:10

Ajattelin vaan, kun ollaan EU:ssa ;) Lainaus Wikipediasta: Laskiainen on kristillisen kirkkovuoden juhla, jota vietetään 7 viikkoa ennen pääsiäistä. Siihen kuuluvia juhlapäiviä ovat laskiaissunnuntai sekä kaksi päivää myöhemmin oleva laskiaistiistai, useissa maissa myös niiden välinen maanantai, joka esimerkiksi Saksassa tunnetaan nimellä Rosenmontag ("ruusumaanantai").

Avainsanat: ortodoksi vai ev.lut.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 19:54

No lapsena oli koulusta vapaata laskiaistiistaina ja saimme mennä hiihtelee ja laskettelee kuin tahtosimme. Nyt ei varmaankaan enään ole sellaista käytäntöä. Eiköhä siinä ole nuo työantajatkin pistäny kortensa kekoon, ettei olisi niin paljon viikolla vapaita.

Kysyjän kommentti

Mikähän on seuraava supistus, sitä odotellessa, aurinkoisia päiviä sinne etelään!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 19:34

kas kun välillä pitää ne työtkin tehdä,
noita pyhäpäivän selityksiä löytyisi vuoden jokaiselle päivälle kun vaan lähdettäs kaikkia näitä uskontoja ja uskomuksia vähänkin tarkemmin syynäämään,
kohtuus kaikessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 19:42

MINULLA KAIKKI PÄIVÄT ON PYHÄPÄIVIÄ

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 19:44

Kaikki uskonjutut pitäisi minusta hoitaa lauantaina ja sunnuntaina, ja viikolla pitäisi tehdä työtä.

Lisätty: 05.02.2009 - 20:16

Minä olen sitä mieltä rakkaat ystävät, että työmies on aina palkkansa ansainnut, mutta sitä en todellakaan voi ymmärtää, että palkkaa pitää maksaa kotona olemisesta! Kasvaako se raha työnantajan puissa? Kyllä se raha täytyy sinne yritykseen saada tekemällä työtä, eikä juhlimalla kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.02.2009 - 20:04

Taidan olla tyhmä, mutta en nyt oikein ymmärrä kysymystä. Sorry.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 20:13

Ei duunareille vapaapäiviä anneta,kuin pakolliset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 20:43

Uskonnoissa on kaikissa juhlapäiviä(sattuvat,kyllä aika usein samoille ajoille),eikä kaikista voi tehdä vapaita,kannataa kysyä jos on kova vakaumus itsellä saisiko niitä vaikka palkattomana vapaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 23:39

Nuo kirkolliset juhlapyhät on meidän kalentereissa sovittuja päiviä. Kirkkovuosi noudattaa normaalikalenteria niin että kaikki tärkeät tapahtumat on sijoitettu omille päivilleen esim. adventti, joulu, loppiainen, laskiainen, pääsiäinen, helluntai, juhannus jne. Laskiaisen tarkoitus on paaston ajan aloittaminen. Miksi ihmeessä sen vuoksi pitäisi olla kolme pyhäpäivää?? Pääsiäinen on tärkein kristillinen juhla, joten sinne ne pyhät tosiaan kuuluu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2009 - 20:52

En ole kuullutkaan koko asiasta.