Mistäs muuten tulee sana pääsiäinen? Taidatkos tuon lonkalta kertoa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.02.2009 - 17:29

Kysyjä kai tarkoitti nimenomaan suomen kielen sanaa pääsiäinen, noin etymologisesti? Ei kai siis itse juhlan (uskonto-)historiallista taustaa. Arvelen, ettei yksikään vastaus tähän mennessä ole oikea, mutta aion vielä pihistää sitä. Kysyjä kommentoikoon olenko jäljillä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 15:12

Juutalaisuudessa pääsiäistä vietetään Egyptin orjuudesta vapautumisen eli vapaaksi pääsemisen (mistä johtuu myös sana pääsiäinen) muistoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 15:34

Toinen teoria olisi tutkimatta,että paastosta pääsemisestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 15:37

Varmaan ruotsinkielestä niin kuin moni muukin sana.
(kysymys: SANA pääsiäinen)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 15:42

Juutalaisten pesah juhla.. kerrotaan raamatussa." Ensimmäinen juhla oli muinaisen raamatullisen kalenterin ensimmäisessä kuussa, 15.–21. nisania, joka vastaa meillä maaliskuun loppua tai huhtikuun alkua. Sitä sanottiin happamattomien leipien juhlaksi, ja koska se seurasi heti 14. nisankuuta vietetyn pesahin jälkeen, sitä sanottiin myös ”pesah-juhlaksi”. (Luukas 2:41; 3. Mooseksen kirja 23:5, 6.) Tämä juhla muistutti israelilaisia siitä, miten heidät vapautettiin Egyptissä kärsitystä ahdistuksesta, sillä happamattomia leipiä sanottiin ”ahdistuksen leiväksi” (5. Mooseksen kirja 16:3). Se muistutti heitä siitä, että heidän pakonsa Egyptistä oli ollut niin hätäinen, etteivät he olleet ehtineet lisätä taikinaansa hapatetta ja odottaa sen nousemista (2. Mooseksen kirja 12:34). Tämän juhlan aikana ei israelilaiskodista saanut löytyä mitään hapatettua leipää. Jokaista juhlan viettäjää, myös muukalaisasukasta, joka söi hapatettua leipää, oli määrä rangaista kuolemalla. (2. Mooseksen kirja 12:19.)" lainaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 16:35

Taisi selvitä asia : ) Mut hyvää pääsiäistä sinullekkin näin etukäteen : )
Mistä tuli munien maalaaminen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 17:04

Tuo arnika on nyt niin tyhjentäny pankin ,ettei tartte enään mitään lisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 18:58

sanakikkailijan vastaus varmaan on : pääs iäinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 16:04

Pesah sanana liittyy siihen Egyptistä vapautumista edeltävän yön tapahtumaan, joka oli Egyptin viimeinen vitsaus. Herra tappoi kaikki Egyptin esikoiset päästääkseen juutalaiset orjuudesta, mutta Hän kulki ohi (pesah) israelilisten talojen, jolloin yksikään israelilainen esikoinen ei kuollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 18:19

paastosta pääsemisestä...