Avuliaisuus alndella eli maaseudulla, miten olette tulleet kohdelluiksi maaseudulla liikkuessani eli myös maaseutukaupungeissa?

vastakysymys erääseen toiseen kysymykseen

Lisätty: 02.02.2009 - 13:23

Sorry, landella....

Lisätty: 02.02.2009 - 13:38

Totta tuo että suurin osa suomalaisista ei sovi palveluammattiin. Muutoin ainakin eräissä osin Suomea ja aidolla maaseudulla ihmiset ovat avuliaimpia kuin esim. läntisen Suomen eräissä kaupungeissa. Onneksi voi valita minne menee ja missä käy...

Lisätty: 02.02.2009 - 14:15

Maaseudulla ihmiset ovat enemmän tekemisissä keskenään, siksi suhtautuvat vieraisiin ystävällisemmin ja avualiaasti.

Lisätty: 03.02.2009 - 08:29

Lisään: Turussa on aika tylyä ja vaasalaiset saattavat olla koppavia vaikka puhun sekä ruotsia että suomea inflytande( kaksikielisyyttä tarvitaan Vaasassa).

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2009 - 18:06

Mielestäni avuliaisuus maaseudulla toimii paremmin kuin joissakin kaupungeissa. Etenkin kaupungit Lounaisessa-Suomessa eivät avuliaisuutta taida aina tunnistaa.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus mielestäni, vastaa kokemuksiani.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 02.02.2009 - 12:48

Kuten siihen toiseenkin vastasin, että kukaan ei ole huomannut eroa olenko maalainen vai kaupunkilainen. Molemmissa asuttu vuosikymmeniä. Avuliaisuus samaa luokkaa molemmissa, ja kohtelu asiakkaan käytöksen mukainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:50

Malla asuessani kävin ilmaseksi luomassa navetasta paskat pihalle naapurissa.se siitä avuliaisuudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:53

Kuten vastasin jo aijemmin, palveluammateissa täysiä uunoja ympäri suomen ,jotka eivät totisesti ymmärrä mistä he saavat palkkansa ja kuka sen palkan sinne yritykseen tuo.
Miten moniin paikkoihin pääseekin ihmisiä töihin ,jotka tuijottavat vain tyhjyyteen tai ovat kirjoittavinaan jotai tosi tärkeää kun maksava asiakas seisoo kysymysmerkkinä heidän edessään! Ei ilmekkään värähdä,eikä ainakaan päivää sanota, puhumattakaan hymystä. TÄ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:53

Täällä Turussa ei hesalaiset pääse jyräämään meitä landelaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:57

Kyllä totta puhuen pikku kaupungit ovat hankalia sisäänpäin lämpiävyyden vuoksi ja pahin kaikista (ei kylläkään maaseutu kaupunki) on omien kokemusteni mukaan Riihimäki,ovat siellä leukoja kun Hesa on niin liki.Ihmiset ovat kuitenkin ihmisiä jokapuolella ja useimmiten metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.Maalla toisiin tapoihin tottuneena on joskus vaikea muistaa,ettei kaupantätin kanssa jutella tai puolituttujen kanssa paljon pälätetä,pitävät tungettelevana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 13:05

Kyllähän tietysti paikkakunnilla on eroja ja lisätäkseni edellisen vastaajan vastaukseen Riihimäestä ja mulla on omakohtaiset kokemukset siellä ollessani työelämässä. Oli vaikeaa tulla sisään siihen pikku ympyrään ja paikallisiin ihmisiin.Kaikki kuitenkin riippuu hyvin paljon itsestään kuinka käyttäytyy toisia kohtaan. Olen jo aiemminkin sanonut, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 13:36

Vähänkää pohojalaasta kansanperinnestä tunteva saattaa alaata tutisemahan Etelä-Pohojammaan rajalla.

Täs liikennesäännöt jottet jää jalakoohin ku tuut Seinäjojellen:
www.saunalahti.fi/ajr78/fram...kenne.html

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 02.02.2009 - 13:37

ystävällistä porukkaa, koska eivät ole kyllästyneet ihmisvilinään. Sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Jotkut ovat innoissaan että saavat vieraita paikkakunnalleen jotkut taas ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 14:44

Ennen tehtiin talkootöitä.Nykyisin ne taitaa olla kuutamourakoita.Kesällä tykkään liikkua maaseudulla ja kavit on keitetty.En ole koskaan asunut maalla,niinkuin täällääin sanotaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 16:12

Joo asun melkein maalla ja kyllä täällä hommat pelittää ihan hyvin : ) kateushan se on pahasta näin pienessä paikassa : (

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 18:28

Avuliaisuus on kohdallani ollut melkomoista. Puolukka-aikaan hohhaillin marjaan menemistä, mutta puolisoni sanoi, että odota vaan, kohta niitä tuodaan kotiin asti. Ja niin tapahtui.

Kuka toi vadelmia, kuka mustikoita, joku luomuporkkanoita, punajuuria, lakkoja ja karpaloita. Ja joku sitoi vastoja.

Itselleni on tullut tavaksi keittoa keittäessäni ottaa suurin kattilani ja keittää soppaa vietäväksi jollekin yksinasuvalle, joka keittää lämmintä ruokaa harvoin.
Turvaverkosto on toimiva näin pienessä pitäjässä.

Hankalinta on kylän sisäsiittoisuus.Melkein kaikki ovat sukua keskenään. Jos jokin asia ottaa päähän ei auta suureen ääneen sitä toitottaa, sillä joku on kumminkin kummin kaiman veli.

Opinpa pitämään suuren suuni kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 19:35

Ei osannut Kokkolan nakkikiskan tyttö suomea, kun pyysin pari nakkia.
Auttoi, kun täydensin: - Pari nakkia perr..le.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 20:11

asun maaseudulla.. minua kohdellaan hyvin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2009 - 00:27

Hesalaisena, siitä messuamatta mutta myöskään sitä salaamatta, olen selvinnyt mukiloimatta ympäri Suomea (epäluuloisimmat Turussa ja Vaasassa, mistähän lienee). Suunnilleen samanlainen valikoima ihmisiin ympäri maata , eli kaikenlaisii löytyy niin landelta kuin kaupungeistakin.

- Hyvin menee kunhan ei erehdy savolaisilta tietä kysymään -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 08:48

Siellä landellakin on niin monenlaisia paikkoja ja ihmisiä, avuliaisuutta löytyy siinä missä töykeää umpimielisyyttäkin ja kaikkea siltä väliltä.