Oletko käynyt oopperassa,miulta se on käymätön paikka,vois olla hieno kokemus.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.01.2009 - 21:59

Se kuulostaa vaan komealta kun puitteet on hienot. Usein lauletaan italiaksi tai jollain muulla kielellä, joten juonesta ei oikein pääse kiinni ilman käsikirjasta, joka kannattaa lunastaa itselleen.

Ennen pukeuduttiin hyvin kun mentiin oopperaan, mutta nykyisin siellä on kovin kirjavaa ja tavallista se pukeutuminen farkuista iltapukuun.

Olin kuuntelemassa Karita Mattilaa Patarouvassa. Aluksi tummiin pukeutunut mies matkalaukun kanssa kuljeskeli näyttämöllä. Ei puhunut, ei pukahtanut ja väliajan jälkeen sama juttu. Vasta kotona minulla välähti italialaisen lavastaja-ohjaajan ajatus: kohtalohan se siinä alussa kuljeskeli.

Lisätty: 31.01.2009 - 22:27

En voi olla lisäämättä iloani siitä, että olen saanut olla kuuntelemassa maineikasta, ympäri maailman tunnettua Martti Talvelaa, joka kuoli vuonna 1989. Olen kuulut häntä Taikahuilun Sarastrona, Boris Godunovissa ja Talvelalle varta vasten sävelletyssä Viimeisissä kiusauksissa Paavo Ruotsalaisena.

Meillä Suomessa on monia hienoja oopperalaulajia, jotka ovat tunnetuja ja kysyttyjä taiteilijoita ulkomaillakin.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.01.2009 - 21:52

Kyllä minua on muutaman kerran 'pakkokäytetty' , kun en ole oikein musiikki-ihmisiä niin kokemus oli vähän kyseenalainen (ja tyyris)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 21:53

Olen käynyt, mutta olen senverran maalais mölli, etten ymmärrä, tai nauti näistä esityksistä.
Poikkeuksiakin on onneksi muutama kohdalle sattunut, mutta täytyy sanoa,että suurin osa näistä kokemuksista on todellisi piinatunteja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 22:00

En ole, mutta Savonlinnassa vois käydä ja olla olevinaan sivistynyt ihminen.Olisihan se uusi kokemus.Olen ollut siellä kyllä ooperajuhlien aikaan ja Okko Kamun vene oli vieressäni laiturissa mutta silloin ei ollut aikaa linnaan.
Olkoon vaikka Räikkönen.Ei ole tarve kehuskella;hänellä oli paljon parempi paatti.Kunhan mainitsin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.01.2009 - 22:07

Olen käynyt, mutta mielestäni en ymmärtänyt siitä mitään. Toista kertaa en ole mennyt. Moni sanoo tykkäävänsä, mutta tosiasiassa luulen, että haluavat vain olla ns. sivistyneitä. Kuka siitä kirkumisesta voi tykätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 22:22

En ole eikä ooppera ole minussa käynyt!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 22:29

olen mutta en niin kauhiast ymmärtänyt kun puhuivat-lauloivat niin venyttäen>.) olis vaatinut suomennosta:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 22:45

En ole käynyt oopperassa ja se ei ole oikeen mun juttu mut auttaako se että olen käynyt operetissa, silloin oli Mustalaisruhtinatar siitä tykkäsin kyllä. ; )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 22:55

Eiköhän kyse ole makuasioista, yksi pitää oopperasta, toinen rockista ja kolmas jostakin muusta. En ymmärrä, miksi oopperasta pitävien luullaan esittävän jotakin, tämän saman teorian mukaan esim. tangosta tai rockista pitävien voisi luulla vain teeskentelevän pitävänsä kyseistä musiikista.
Vastauksena kysymykseen: Me käymme oopperassa, mm. Savonlinnan Oopperajuhlilla olemme käyneet jo n. parikymmentä vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 00:39

Onhan sitä tullut käytyä, tällä lompsalla kerta vuoteen on melko maksimi. Joskus ollut ihan hienoja elämyksiä, joskus melkosta turhaantumista kun ei ymmärtänyt mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.02.2009 - 03:20

Olen käynyt monta kertaa, aikoinaan pääharjoituksia seuraamassa sekä pari kertaa ihan oikeassa näytöksessä. Savonlinnan Oopperajuhlille kannattaa ensikertalaisen ehdottomasti mennä, tulee elämystä ihan aistit tukkoon. Aika hyvin niistä oopperoista ymmärtää, jos seuraa esim. kauniita ja rohkeita ym. Kannattaa ehkä valita ensioopperaksi jokin näyttävä tai aiheeltaan itseä kiinnostava, kuin klassikko, näin pääsee paremmin ehkä mukaan. Oopperatalosta en välitä, koska Savonlinnassa on minusta kaikista erikoisimmat ja tunnelmallisimmat puitteet, ja illanvietto voi kauniin Saimaan ympäröidessä. Ennakkoluulottomasti vaan mukaan, ja kannattaa ottaa lippujen hinnoista selvää, eivät ne niin hirmu kalliita ole, ottaen huomioon että kyseessä on korkeakulttuurinen elämys, oikeine soittajineen ja lavallinen laulajia ja näyttelijöitä.. visuaalista silmäruokaa ja vahvojakin tunne-elämyksiä välittävä, syvä kokemus. :- )

Terv. kaupunkilainen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 06:30

En ole koskaan käynyt ja toivottavasti ei tarvitsekaan mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 09:41

Jonkun kerran, laulun sanoista ei aina ota selvää, mutta puvustus on upeaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 09:50

Olen käynyt Savonlinnan oopperajuhlissa.Unohtumaton elämys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 10:02

Asuin lapsena Tampereella ja perheelläni oli tuttuja kaupungin orkesterissa,sain usein vapaalippuja teatteriin,kävin miellelläni katsomassa oopperoita ja rakkaus siihen musiikkiin jäi olemaan.Savonlinna on vielä käymättä,toivoisin joskun sinne pääseväni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 11:27

En ole, vaikka muusiikin kaikki ruokainen ja operetit, musikaaliit menee, niin en ymmärrä oopperaa, juuri kun ei tiedä mitä ne laulavat, mutta on kyllä vaativa ammatti...oopperalaulajan..ääni joutuu koille..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 12:48

Kyllä, mutta pidän ehdottomasti enemmän teatterista eli näyteömät menee opperan edelle. Kansallisooppera on ihan kivenheiton päässä kotoa ja näkeepä ohjelmistomainoksiakin rakennuksen ulkoseinässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2009 - 00:26

Olen ollut seuraamassa harjoituksia, mutta en koko esityksessä. Olisin mieluusti jääny katsomaan koko harjoituksen loppuun, mutta kaverit ei enää jaksanu kuunnella. Musiikillisista elämyksistä olisi kiva päästä kuuntelemaan ihan livenä Wienin filharmonikoita.