DNA Mokkula hidastui

DNA Mokkula hidastui yhtäkkiä ja siinä (normaalisti sinisenä) palava valo on muuttunut nyt kirkkaan vihreäksi. Yhteys on selkeästi hitaampi esimerkiksi eiliseen verrattuna ja sivut jotka se aukaisisi muuten todella nopeasti ja vaivattomasti (YouTube, IRC-Galleria) eivät enää avaudu melkein ollenkaan, tai jos avautuvat, niin hyvin hitaasti. Mikähän tässä pitäisi ottaa neuvoksi? Luin netistä, että syynä voisi olla virran puute (meillä on tietokoneen akun johto kytkettynä irti seinästä öisin) - voisiko tämä vaikuttaa Mokkulan nopeuteen jos kone ei ole tarpeeksi ladattu yön jäljiltä?

Mokkulassa on nyt DNA:n perusnopeus ja se on toiminut tähän asti moiteettomasti, ainoastaan nyt ilmeni tämä yhteysongelma.

Avainsanat: dna mokkula kannettava tietokone internet yhteys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.01.2009 - 10:23

Nopeusluokat ovat teoreettisia maksiminopeuksia ja mokkulan todellinen nopeus voi olla tätä alhaisempi. Vaikuttavina tekijöinä nopeuteen ja muuhun palvelun laatutasoon ovat mm. asiakkaan laitteisto, verkossa olevien palvelinten verkkoonliittymisnopeudet ja niiden kuormitus.
( Esim youtube ja irc voivat olla toisinaan niin ylikuormitettuja riippuen vuorokauden ajankohdasta, että avautuminen hidastuu.)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.01.2009 - 10:30

Dna joskus takkuaa...tiedän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2009 - 10:55

Meilläkin on toi DNA Mokkula, mutta yleensä tietääkseni se toimii vain, jos sininen valo palaa. Joskus kuitenkin Mokkula saattaa lakata toimimasta tai voi käydä niin, että jos ottaa Mokkulan irti ja yrittää laittaa sen takaisin, niin sitä ei saa enää takaisin siniselle eli nettiä toimimaan (saa vain vihreen tai vilkkuvan sinisen valon). Johtuuko tää tämmönen siis vain jostain kuormituksesta ja menee ohi omia aikojaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.01.2009 - 10:56

Ihmettelen lähinnä, että miksi vasta nyt on hidastunut, jo monien kuukausien käytön jälkeen. Olisi voinut olla hidas alun perinkin, niin olisin voinut korottaa yhteysnopeutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.01.2009 - 10:58

Kyllä meillä on ainakin toiminut vaikkei sininen valo palaisikaan, toimii tämä nytkin vaikka valo palaa vihreänä, mutta sininen valo tarkoittaa kai että yhteys on kaikista voimakkaimmillaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2009 - 13:11

Ne valot takoittavat sitä, että sininen 3G verkko ja vihreä on 2G verkko.
Olen usein täällä selittänyt tuon systeemin, mutta kerron sen nyt vielä kerran:
Kun ostat jonkun kaistaleveyden, sinua laskutetaan sen mukaan, mutta on sitten ihan toinen asia mitä leveyttä sinulle tulee.
Modiililaajakaista toimitaperiaate on väistyvää kaistaa, mikä tarkoittaa ylijäämätavaraa.
Siis: Kun olet verkossa, saat sen verran kaistaa,kun sitä on vapaana(maximi kyllä rajoitettu ostamaasi) ja kun verkkoa käytetään vaikkapa soittamiseen tai toisellekkin kaistalle, niin se otetaan sinun kaistastasi ja näin sinä saat sen mitä jäljelle jää.
Jos käyttäjiä tulee verkkoon monta saattaa olla että putoat silloin sieltä kokonaan pois.
Näin sinulle myydään siis jätettä täyteen hintaan.

Lisätty: 30.01.2009 - 13:14

Ja anonyymille tiedoksi: Voit kyllä ostaa enemmän kaistaleveyttä ja saat isomman laskun, mutta se leveys oikasti ei ruuhkassa kasva siitä yhtään, vaan ainoastaan laskusi.