Itse olen saanut hyvän kielipään , mutta moni muu paremman ,silti minun pitää puhua toistenkin puolesta, kielinerojen.Miksi ?

Olen joutunut tulkkaamaan ruotsia , venäjää, englantia, saksaa useasti matkoilla jopa kielten opettajille,ruotsin laivoilla ym. jälkeen päin sanotaan , teit kielioppi virheen sanoessasi näin, vastaan puhu itse seuraavan kerran. eikö se puhuminen ole tärkeintä ja asian ymmärtäminen kuin lausuminen ja verbien muodon väsääminen.?

Lisätty: 26.01.2009 - 12:24

vedin herneitä nenään taas kysymyksen asettelustani ja positiivisen asenteeni kysymykseeni ,kohtaavani negatiivisen suhtautumisen vastakysymyksen omaiseen vastaukseen, joten anna tyhmellisesi oikeus olla ja kunnioita ihmisiä oman arvonsa mukaan. Voin sanoa miten nipottajia elämä kohtelee, ei ainakaan hyvin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 10:01

itse olen huomannut aivan saman asian ollessani matkoilla. mulla ja mun mies ystävällä ei ole taas kielipäätä oikeestaan yhtään,(kuunnellaan sujuvasti:)) mutta aina on pärjätty. matkoilla on ollu mukana yksi sellainen, joka todellakin osaa englantia sujuvasti, mutta hän ei ilmeisesti vaan uskalla puhua sitä. me joudutaan mieheni kans puhumaan omalla mongerruksella ja aina on vaan tullut ymmärretyksi. eli eikun vaan puhumaan, ei kielioppi ole niin tärkeä, varsinkaan sellaisissa maissa, missä sen maan kansalaisetkaan eivät osaa sen paremmin sitä enkkuu puhua. olen laittanut sen puhumattomuuden sitten siihen ujouden piikkiin?...

Kysyjän kommentti

lämmin vastaus , otan helposti hern. nenään minua taitavimmelle , tyhmistä tyhmin kun olen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.01.2009 - 08:20

Se on ihmisen ujous kun teettää semmosta,olen huomannut saman asian joskus matkalla,jotkut ihmiset eivät puhu milläänvaikka osaavat,esim, englantia jopa erittäin hyvin,mutta matkalla eivät saa sanottua mitään,jälkeen päin väkisevät puhut virhellisesti,niin sanon ,get the hell out here.Lontoossakin kävin ne ihmiset siellä eivät osaa sen paremmin sitä kieltä kuin se turistikaan.USA;ssa käynyt monta kertaa siellä ihmiset kannustaa puhumaan jos osaat vaikka pari sanaa ne sanoo parempi puhua ne ulos kuin olla mykkä.Sanoivat siellä enemmistö muun maalaisia,ne ei tiedä kielioppi säännöistä mitään.Senkon vaan puhuu,kyllä ne asiat hoituu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:30

Kun me vanhan kansan hyvän kansakoulun käyneet ei olla saatu semmosta oppia kuin nykyään saa.. on täytynyt itseoppia ja se on vähän kehnoa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:41

virheiden tekemisen pelko on joillekkin iskostettu niin syvälle luuytimeen ettei siitä puhumisesta (saati sitten keskustelusta) käytännössä tule mitään. Semmosella vähän rempseemällä tyylillä asiat hoituu ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:48

Niin miksiköhän ihmiset ei uskalla puhua vierasta kieltä vaikka osaisivatkin,itse en osaa puhua mitään vieraitakielä,mut puhuisin varmaan ilmeillä ja eleillä.Mie oisin ihan otettu jos joku pyytäis miuta tulkkaamaan,ole sinäkin ylpeä taidostasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:51

Määrätyissä yhteyksissä on tärkeätä että osaa puhua/kirjoittaa oikein. "Puolikielisyys" on rasittavaa. Itse olen tehtävissä jossa vaaditaan puhdasta kieltä, oli se kieli sitten mikä tahansa. Olen opiskellut kieliä, käytän 8 kieltä mutta en kyllä missään yhteydessä mene korjaamaan toisen henkilön vääriä sanoja tai väärin sovellettua "kielioppia".(jos tilanne on ns. vapaamuotoinen).Opetustehtävät on se joka oikeuttaa korjaamaan virheet. Tietsyti joku "maallikko" saattaa puhua niinkin virhellisesti ettei ymmärätmisestä tule mitään...

Lisätty: 26.01.2009 - 12:31

Aloittajalle: kysymyksesi on vaikeasti ymmärrettävissä, siis tuo kirjoitettu suomen kieli..
kielinero ei kyllä keneltäkään tulkkausapua tarvitse mutta kaikista asioista ei kaikki tiedä. Se vaan on niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 10:58

Kyllä se on tuo ihmisten ujous joka estää monenkin taitavan ihmisen puheet ja sitten jos olet suulaampi, niin tulet sillä paremmin esille!
Itse en ole mikään kielinero, mutta suulas monastikin ja siksi kysytään apua minulta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 12:46

Ihmiset ovat ujoja käyttämään kielitaitoaan.Ihan turhaan pelkäävät,että jokin sana tai lause menee vähän väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 16:11

minullaakan ei mitään kielipäätä, eipä tunnu hallus olevan ain tämä kotimaankaan kieli, mut kyllä se on se ujous, kun on esteenä, et ei vain kehtaa, kun ei ole pakko..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2009 - 23:31

Sanon taas kokemuksesta että omatoimireissuilla pitää pärjätä omalla kielitaidollaan.Opettajat nipottaa sillä kieliopilaan.Suomalainenhan ei puhu vieraita kieliä edes kotimaassa mutta jos tyikaverit eivät puhu suomea niin pakko kommunikoida jollain kielellä ja maailmalla tuo suomi ei oikein riitä.Ole onnellinen että on hyvä kielipää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2009 - 12:12

ei kukaan oikeasti katso kieroon jos joku lausejärjesys on väärä, kunhan asiat saa selvitetyksi :)