mitä katollinen kirkko ajattelee naisista?

Avainsanat: naiset katollinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.01.2009 - 11:10

Katolilaisessa uskonnossa palvotaan "neitsyt Mariaa" edelleen vaikka eihän Maria pysynyt neitsyenä. Synnytti Jeesuksen ja eli sen jälkeen normaalia avioelämää Joosefin kanssa. Heille syntyi myös yhteisiä lapsia. Tämä neitsyyden ihannointi on langettanut naisille vaikean yhtälön neitsyyden ja äitiyden ihannoinnissaan. Naisen paikka on perinteisesti kotona huolehtimassa lapsista kodista ja ehkäisyvälineet on killettyjä. Myös abortti. Lapsensaannin toinen osapuoli, isä ja mies, on lähes poikkeuksetta poissa keskusteluista. Lapsi- ja teiniraskaudet ovat tyttöjen omaa syytä, ja hyväksikäyttökeskusteluissa unohtuu usein miettiä, minkälainen kulttuurinen ja sosiaalinen ympäristö luo miehille tällaisen hiljaisesti hyväksytyn väkivaltaisen ja seksuaaliseen ylivaltaan perustuvan toimintamallin.

Seksuaalista hyväksikäyttöä edistää se, että miehet hallitsevat kyseenalaistamatta omaan perheeseensä liittyvää päätöksentekoa myös silloin, kun kyseessä on vaimojen, tyttärien, pienten poikien ja sisarten seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset. Tosin nykyään , kuten kaikki uskonnot, on uskonnon ote murenemassa myös katolilaisissa maissa ja naiset elää ilman uskonnon vartiointia monissa katolilaisissa maissakin. Mutta perinteiseti naisen paikka on pappien nyrkin alla ja mies hallitsee naista. Toisaalta katolilais uskonnoissa on pappien pedofiliaa eniten jotan hmm.. sanoisin , että tälläiset kirkot joissa on papeilla ja ihmisillä liian suuri valta, ne joutavat kaikki romukoppaan. Noudattavat vain ihmisten keksimiä teesejä ja hallitsevat.. Raamatusta ne ei mitään tiedä. Raamattuhan taas pitää naista hyvin suuressa arvossa. Ja se heisjastaa itse Jumalan mielipiteitä. Joten katolilaisuudesta viis!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 22:01

Tuo on tosi hyvä kysymys...
Ja mintä katolinen kirkko ajattelee avioerosta ja miten se ero käytännössä on mahdollista?

Lisätty: 21.01.2009 - 22:01

Mitä? sori kirjoitusvirhe...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 22:43

Kirkko tuskin sen kummempia, niillä kirkonmiehillä sen sijaan saattaa olla vähän änkyräisiä ajatuksia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 22:48

Uskonnoissa läpi linja ihan yleisesti naisen asema on aina alempi kuin miehen. Ihan puhtaaseen tasaarvoon en ole törmännyt yhdessäkään,vaikka olen yrittänyt selvittää ihan mielenkiinnosta useiden satojen uskonlahkojen filosofiaa.
Kysymässäsi naisen asema on lähinnä olla miehen palvelija ja vaieta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 01:25

Eiköstä useimmissa kirkoissa ole katto?
(Asiaan: Kirkkohan ei sinänsä instituutiona "ajattele" yhtään mitään. Ns. ajattelusta vastannevat ao. lahkojen kirkkoväärtit, nimikkeinään mikä kulloinkin.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 04:55

KIRKKO NIMENOMAA , EI ARVOSTA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 09:08

Minä kävin katollisessa kirkossa,vesisateella,siellä tosiaan oli katto.Enkä havainnut sen kirkon ajattelevan mitään,mutta ne kirkon miehet kyllä ajattelivat jopa ääneen ja tykyttivät niitä ajatuksia koko väkimäärälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 10:57

Kirkko ei varmaan mitään mutta "virkahenkilöt" siellä jotain. Sama koskee kaikkia kirkkokuntia.