Mikä on etikkasäilyke?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 13:25

Käytetty etikkaa säilöntä aineena muun muassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 13:38

just niin kuin kuminaama kertoikin, ja Martat tietää miten sellainen tehdään:

www.martat.fi/keskustelu/ruo...3064=69932

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 13:39

tulee mieleen suolakurkku joka on säilötty etikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 13:42

Etikan happamuus toimii etikkasäilykkeissä säilövänä tekijänä. Etikkasäilykkeisiin käytetään usein myös sokeria, suolaa ja mausteita, jotka lisäävät säilyvyyttä ja antavat makua.

Esim. suolakurkut, punajuuret jne..

Lähteet:
finfood

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 14:07

Kaikki mihin on käytetty etikkaa säilöntäaineena. Esimerkkinä etikkakurkut ja etikkapunajuuret.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 14:16

Etikkasäilöntä

Etikan happamuus toimii etikkasäilykkeissä säilövänä tekijänä. Etikkasäilykkeisiin käytetään usein myös sokeria, suolaa ja mausteita, jotka lisäävät säilyvyyttä ja antavat makua.

Etikkasäilykkeiden valmistaminen on melko vaivatonta, ja edullista.

Etikkasäilönnän raaka-aineet

Kasvikset

Etikkaliemeen voidaan säilöä erilaisia kasviksia: esim. kurkkuja, kurpitsaa, tomaatteja, punajuuria, paprikoita, sipuleita, marjoja, hedelmiä ja sieniä sellaisenaan tai valmistaa niistä erilaisia sekoituksia ja pikkelsejä.

Etikat

Tavallisimmin etikkasäilykkeisiin käytetään väkiviinaetikkaa (etikkahappoväkevyys 10 %), joka laimennetaan vedellä 5-7 %:n vahvuiseksi:

* 1 - 2 osaa väkiviinaetikkaa
* 1 osa vettä

Kaupoissa on myytävänä valmiiksi laimennettua säilöntäetikkaa, jolloin kotona ei enää tarvitse tehdä itse laimennusta. Väkiviinaetikan lisäksi voidaan käyttää punaviini-, valkoviini- tai omenaviinietikkaa. Punaviinietikkaa käytettäessä säilykkeeseen saadaan värikäs liemi ja pehmeämpi maku. Viinietikat sopivat varsinkin sellaisiin säilykkeisiin, joissa on hedelmiä tai marjoja.Viinietikat ovat kalliimpia käyttää kuin väkiviinaetikka.

Mausteet

Mausteliemeen käytetään etikan ja veden lisäksi sokeria, suolaa, kanelitankoa, neilikoita, inkivääriä, pippureita, sinapinsiemeniä, piparjuurta, tilliä ym. mausteita.

Lähteet:
google > etikkasäilykkeitä > ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 16:34

Etikka on yksi monista säilöntäaineista, muita on ainakin suola ja sokeri. Kaupoissa myydään myös värkkejä joilla voi itse tehdä ilmatiiviitäpakkauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.01.2009 - 17:07

Kaikki mitä säilötään käyttäen etikkaa yhtenä osana. Lisänä ovat vesi, sokeri, suola ja mausteet. Terhiltä sait perusteellisen vastauksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.01.2009 - 18:05

varmaan aika pahaa, ainaski etikka on. ;<

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2009 - 21:43

Tehhään etikkapohjainen mausteliemi ja sinne upotetaan lillumaan vihanneksia, kurkkuja tms..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2009 - 09:57

kun jotain säilötään etikassa