Näin kukkaihmisenä kiinnostaisi tietää löytyykö napsulaisista yhtään orkidea-harrastajaa? Onks´hyviä vinkkejä?

Itsellä ollut vuoden verran kaksi ja marraskuulla tiputtivat kaikki kukat pois. Lehdet on vihreät ja hyvinvoivan näköiset. Kait ne elossa on, tulleneeko uusia kukkia vai heitänkö mäkeen?
Kiitän jo etukäteen vastauksista ja vinkeistä, kiitos.

Avainsanat: kukat hoito orkidea

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2009 - 20:09

Älä vielä heitä pois, vaikka lehdet ovat tippuneet. Jos kävyt/lastut ovat maatuneet liikaa, ne pitänee vaihtaa. Liika kastelu tappaa kukan. Anna juurien välillä saada happea.

Kysyjän kommentti

Kiitos neuvostasi ja kiitos muillekin. Olen surffaillut orkidea-sivuilla ja pää on pullollaan ohjeita ja vinkkejä. Mieli tekee hankkia vielä yksi uusi, kun muita kukkia osaan kyllä kasvattaa ja kukkivatkin hyvin. Voi olla jotain sellasta, että on väärällä ikkunalla tällä hetkellä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.01.2009 - 17:53

Itse annan Orkideoilleni kylmää kahvia kerran kaks kuukaudessa ja ovat alkaneet kovasti kukkia.Neuvon sain isältäni,joka oli myös kokeillut hyvin tuloksin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 17:56

puutarha.net/index.asp?s=/ke...p?id=12309

^^ Tuolla on erittäin kattava keskustelu orkidean kasvatuksesta, löytyisiköhän mitään uutta tietoa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 18:01

kerran omistin orkidean, mutta ei kauaa kestänyt, kun kuihtui pois.

Tuollakin tietoa:
www.suomenorkideayhdistys.fi...p?x=guides

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 18:18

Äitimuorilla on ikkunalaudallaan jo kuudetta vuotta äitienpäivä-orkidea, on se ainakin kolmasti kukkinut uudelleenkin, lepäilee välillä.
Hoidoista en tiedä sen kummempaa, ainakin se saa kuunella kovia manauksia (kas kun meidän muorin kakarat on vähän sellasia)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 18:39

Joskus innostuin kovin ovat kukkineetkin useana vuotena,parhaan tuloksen saa,kun upottaa ruukut kerran viikossa veteen,ei muuta kastelua ja seuraavana päivänä vesi pois lautaselta.Välillä käytän akvaarion vaihtovettä upotukseen varmaan muukin lannotus käy,kun haluan niiden kukkivan pidän talviaikaan floraluxilla huolen valosta.Älä heitä pois niin kauan ,kun lehdet voivat hyvin ja terveitä ilmajuuria näkyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 18:58

Tulipa noita kokeiltuya Tallinnassa, mutta eivät oikein viihtyneet meidän kodussa, joten luovuimme ja heitimme ne raaskut roskiin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 20:16

kokeillut olen kuten paljon muitakin kukkia ,opetan niitä uimaan ja just lähellä oppimista ne kuolee . yrtit ja hyötykasvit on eriasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 08:14

Itselläni on 2 kpl, ovat olleet jo vuosia. Kukat kestävät kuukausia, kait jotain 6 kk. Kukat lakastuvat mutta jonkin ajan kuluttua ilmestyy uudet kukkavanat.

Lisätty: 20.01.2009 - 13:15

Orkideaa ei saa kastella kuten muita kasveja eli upotus veteen kerran viikossa. Ensimmäisen lahjaksi saamani onnistuin tappamaan kun kastelni kuten muita kukkasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 11:15

Joku toi viimme vuonna orkidean näkyy se vielä olevan hengissä,tuolla ikkunan luona,muuta en tiedä siitä kukasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 14:10

Itse sain eleleen noin 6kk, oisko sitten ollut syy, liika kastelu? uskon nyt kun luin näitä juttuja ,joten uus yritys...kiitos neuvoista, ja näin joka päivä oppii uutta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2009 - 18:20

ostin orkideoja ja aattelin, että nyt mulla on uus harrastus sitä kestikin sit melkein vuoden, kaikki kuolivat.... syy varmaan oli mun en osaa edes juorua hoitaa jopa hienoa orkideaa...