Löytyykö teistä hunajan ystäviä ja käyttäjiä?Mistähän johtuu hunajalajien erilaisuus?

Itse käyttänyt varmaan jo 30 vuotta teessä, kahvissakin joskus, toteissa, ruuanlaitossa, leivonnassa, saunassa...jne. Hunaja sisältää paljon erilaisia hyviä aineita mm. entsyymejä, jotka ovat tärkeitä elimistöllemme.

Lisätty: 17.01.2009 - 17:40

Joku jo tiesikin, että hunajaa ei saa laittaa kuumaan nesteeseen. Suositellaan, että ei yli 40 asteiseen..muuten menee hyvät hunajat hukkaan. Emiraateissa asuessani siellä sai ostaa kokonaisia hunjakennoja ja voi että ne oli herkullisia.

Avainsanat: hunaja terveys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.01.2009 - 21:21

Hunaja voi olla juoksevaa tai lähes kivikovaa. Se voi olla suuri- tai pienikiteistä, sitkeää tai helposti lusikalla otettavaa. Hunajan väri vaihtelee värittömästä tummanruskeaan, ja maussa on monenlaisia vivahteita. Hunajan värit, tuoksu ja maku, kuten kaikki muutkin ominaisuudet, määräytyvät kasvin erittämän meden koostumuksen ja aromin mukaan. Jokaisesta kasvista saadaan juuri sille tyypillistä hunajaa.

Tyypillisimmät suomalaiset hunajalajit ovat horsma- ja kanervahunaja sekä monikukkahunajalajit. Horsmahunaja on yleensä juoksevaa ja lähes väritöntä, tuoksultaan ja maultaan se on mietoa. Kanervahunaja on hyytelömäistä, väriltään ruskeaa, tuoksultaan ja maultaan voimakasta. Suurin osa hunajistamme on vaaleita monikukkahunajia

HUOM!
Hunaja on kuumentamatonta elävää ravintoa, joten siinä saattaa esiintyä Clostridium botulinum -bakteerin itiöitä. Näitä itiöitä tavataan suhteellisen yleisesti esimerkiksi maaperässä ja pölyssä. Imeväisikäisillä lapsilla ruoansulatuskanavaan päässeet itiöt voivat aiheuttaa sairastumisen, koska ruoansulatuskanavan ja suoliston normaalifloora ei ole vielä kehittynyt. Hunajaa ei tämän vuoksi suositella alle 1-vuotiaille lapsille.

Yli vuoden ikäisille lapsille ja aikuisille Clostridium botulinum -bakteerin itiöt ovat vaarattomia ja he voivat käyttää hunajaa makeutusaineena päivittäin. Myös odottava tai imettävä äiti voi huoletta käyttää hunajaa, sillä mahdolliset itiöt eivät kulkeudu äidin tai äidinmaidon kautta lapseen

Kysyjän kommentti

Hunajata, hunajata...kiitos vastauksestasi. Olet perehtynyt asiaan hyvin. Koostumus tosiaan vaihtelee meden alkuperän mukaan. Tuotteen käsittelytapa vaikuttaa myös.
Suomalainen hunaja on korkealaatuista ja aromirikasta, joten kaikki mesisuut nauttikaamme siis.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2009 - 16:22

Erilaisuus johtunee mistä kukista pörriäiset onat keränneet sitä.Joillakin on jopa rypsipelto josta ne saavat mettä helposti.Oikein hyvää kahvin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 16:30

en tykkää se on liian makeaa ja tahmeaa. joskus olen maistanut teessä, mutta ei ollut minun makuuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 16:36

Meillä isäntä on käyttänyt jo vuosikymmeniä kahvissa hunajaa. Minä olen hunajan saunakäyttäjä.

Toin kerran Kreikasta tuliaisiksi "männynsiitepölyhunajaa". Joskus nämä hunajat saavat nimensä sen paikan mukaan mistä ovat metensä keränneet. Luulen, että makuerokin tulee siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.01.2009 - 16:47

En käytä hunajaa missään yhteydessä. Olen maistanut kerran, ja se kerta riitti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 17:07

Käytän hunajaa satunnaisesti esim. jäätelön päällä ja kesällä teen jääkaappiin juomaa, sekoitan kylmään veteen lusikallisen hunajaa, on hyvää. Jotta hunajan terveellisten aineiden vaikutus ei menisi hukkaan, sitä ei saisi koskaan laittaa kuumaan veteen, nesteeseen, ruokaan tai mihinkään muuhunkaan kuumaan.
Kysyin kerran markkinoilla samaa, mistä johtuu erilaisuus eräältä hunajantuottajalta. Hän vastasi että sitä parempaa, aidompaa hunaja on mitä kovempaa se on. Jos hunaja on pullossa ja tulee kaatamalla ulos on siihen lisätty vettä melkoisesti. Hunajaahan voi värjätä joten tärkeintä ei ole kuulemma väri vaan koostumus.
Piti kymmenen minuutin esitelmän ja painotti sitä ettei koskaan saa kuumaan laittaa hunajaa, vaikka olisikin ostanut lantattua hunajaa, sen olen muistanut. Kuumassa hunajan terveysvaikutus on puhdas nolla. Teen joukkoon voi sekoittaa kunhan antaa teen ensin jäähtyä kunnolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 19:27

en paljoa käytä mutta tiedän, että eri kukkasista tulee eri makuista hunamiiniä:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 19:50

Joskus laitan teen sekaan sokerin asemasta. En siis ole erityisesti hunajan ystävä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 21:39

Kyllä hunaja on hyvää kun on vilustunut ja sitten teen kanssa ottaa,sekä raakana!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2009 - 12:32

Syön hunaajaa a salaa monta lusikkaa ja tulee huono olo ja mahaasattuu. Nyt ei olla yli vuoteen ostettu hunajaa just tuon takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 01:57

Hunaja on hyvää ja auttaa ehkäisemään sairauksia.
Arvelisin, että laadut johtuvat siitä millaisia kasveja mehiläiset ovat pölyttäneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 08:33

Vasta 30 vuotta.Olen käyttänyt hunajaa,ainakin 45 vuotta sännöllisesti,olen jopa tehnyt kotiviiniä hunajalla käyttänyt sen,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2009 - 08:45

Kreikkalaista hunajaa laitan Total-jogurtin päälle, on hyvää.