Voiko lentoyhtiö perua kaupat? Työntekijä mokasi – lentoyhtiö myi 20 euron hintaisia lippuja
Viime syyskuussa tapahtui virhe, kun KLM oli aikeissa korottaa lippuhintojaan. Työntekijän syöttövirheen vuoksi aiotuista korotuksista tulikin lentojen kokonaishinta, alimmillaan 20 euroa.
koko juttu:
www.taloussanomat.fi/ulkomaa...0091308/12
Ilmoita asiaton kysymys
Vastaukset
Kysyjän valitsema paras vastaus
No niin tää onkin hieman hankala juttu. Suomessa jos hinta ero vähintään kymmenkertainen oikeaan hintaa niin sitä ei tarvitse myydä.
Itse ajattelen niin että jos tilausvahvistus on ihmisen lähettämä niin tilaus on sitova. Automaatti vastausta en pidä sitovana koska aina on mahdollista että kyseessä tekninen virhe, ja suurilla hinta eroilla tilaajan tulisi ymmärtää kyseessä olevan virhe.
Mutta sitten kun palvelu/tuote onkin esim. www-sivulla, lehdessä tarjouksena eli selkeästi esitetään tarjouksena rajan veto onkin hieman hankalaa.
Koska onhan näin "SUPER" tarjouksia aina välillä nähty, miten asiakkaan muka silloin pitäsi tietää että kyseessä on virhe. Itse tässä tilanteessa katsoisin tämän asiakkaan eduksi.
Tosin tämä tapaus pistää miettimään oliko työtekijä YT-neuvottelujen uhri ja ajatteli kuittaavansa tällä tavoin. No jos näin niin tiedetään että kuka maksaa erotuksen...
Kysyjän kommentti
perusteellisesti pohdittu vastaus, hyvä, kiitos
Ilmoita asiaton vastaus
Muut vastaukset
Kauppa se on mikä kannattaa. Tässä tapauksessa etu oli ostajan puolella. Mutta mitä tulee siihen, että voiko lentoyhtiö peruuttaa jo myydyn lipun, on kyseen alaista. Mielestäni ei olisi saanut peruuttaa.
Ilmoita asiaton vastaus
Toisaalta kauppa ei ole kauppa jos hinta on maalaisjärjenkin mukaan liian alhainen. Eli jos joku mainostaa taulutv:tä hintaan 7 euroa (eikä 700) niin jokainen ymmärtää, että kyseessä on painovirhe. Sama pätenee inhimilliseen erehdykseen. Ymmärtäisin kyllä kohdallani peruutuksen.
Ilmoita asiaton vastaus
Kyllä ne voi perua, sillä jos on inhimillinen virhe tapahtunut!
Ilmoita asiaton vastaus
Yritys ei ole vastuussa yksittäisen työntekijän tahallisesta tai huolimattomuudesta johtuvasta suuresta taloudellisesta virheestä, vaan yrityksellä on oikeus perua tai korjata ko. erhe.
Ilmoita asiaton vastaus
Kyllä tuollaisessa tapauksessa, jos vaikka henkilöauton hinta on 12.990:- ja se 12 katoaa siitä jonnekin ei autoa kuitenkaan ole pakko myydä vajaalla tonnilla. (eräässä autonäyttelyssä jossa hinta oli laitettu lasiin irtonumeroilla, oli käynyt näin)
Ilmoita asiaton vastaus
kait sieltä joku kohtuuspykälä löytyy, mutta oikeuden kautta joutuvat päätöksen hakemaan
vastaavanlainen pähkinä on purtavana Kiinassa. Pari viikkoa sitten oli uutinen joka kertoi että Kiinan keskuspankki oli ohjelmavirheen takia ostanut pienen aikaa kultaa kuusinkertaiseen hintaa, joukko valppaita kerkesi rahastamaan muutaman millin. Oikeus sieläkin ratkoo asiaa.
Ilmoita asiaton vastaus
luultavasti voi vaikka se on jotenkin monitahonen juttu.
Ilmoita asiaton vastaus
Vastaa kysymykseen
Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!Rekisteröidy
Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
Ohjeita vastaajalle
- Vastaa esitettyyn kysymykseen.
- Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei". - Noudata Napsun sääntöjä.
- Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
- Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
- Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
- Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.