Mikä kukka on mielestäsi kylmänkukka.Tämä kukka ei kasva yleensä puutrhassa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.01.2009 - 11:34

Kylmänkukat (Pulsatilla) ovat leinikkikasveihin kuuluva suku. Ne ovat läheistä sukua vuokoille (Anemone), joihin muun muassa Linné katsoi niiden kuuluvan. Kylmänkukkien noin 30 lajia ovat levinneet Pohjois-Amerikan preerioille ja Euraasian aroseuduille.

Suomessa kasvaa luonnonvaraisena kaksi lajia: vaarantunut kangasvuokko (P. vernalis), joka kasvaa Etelä-Suomen kuivilla harjukankailla ja jonka suuret valkoiset kukat ovat ulkopinnaltaan punertavat, sekä violettikukkainen hämeenkylmänkukka (P. patens), jota esiintyy hyvin harvinaisena Hämeenlinnan ympäristössä ja Karjalankannaksella. Aiemmin maassa esiintyi luonnonvaraisena myös lännenkylmänkukkaa (P. vulgaris), joka kuitenkin hävisi 1900-luvun alussa. Nykyisin kasvatetaan puutarhoissa useita lajeja, kuten lännen- eli tarhakylmänkukkaa ja vuorikylmänkukkaa (P. montana).

fi.wikipedia.org/wiki/Kylm%C3%A4nkukka

Kysyjän kommentti

Kiitos palisanteri vastauksestasi miun kylmänkukka kysymykseeni,olet perinpohjainen vastaaja otat asiasta selvää.Kangasvuokkoa just hain kysymyksessäni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.01.2009 - 07:35

Ikkunaan muodostuneita jääkiteitä, myös kuurankukaksi sanotaan.

Lisätty: 15.01.2009 - 09:19

On myös näköjään oikein kylmänkukka niminen leinikki kasvisukuun kuuluva kukka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 08:16

Olisiko tämä kuurankukka.Kasvaa ansarin seinässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 08:31

Kuurankukkahan se on:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 08:34

Kuurankukka tuli kans mieleen ja samalla, et pääsiskin pian puutarhan kimppuun..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 09:11

Kysymyksessä lienee kuurankukka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 10:56

Kunhan kuurankukat ikkunoista sulavat päästään pian Pulsatilla vulgarista ihailemaan, sen violetteja kukkia haikailemaan.

Lisätty: 15.01.2009 - 15:02

Tarhakylmäkukkaa saa ostaa taimitarhoilta taimena ja onpa siemeniäkin myynnissä. Minulla on ollut pari yksilöä puutarhassani. Niiden violetti kukka on karvainen ja se kukkii aikaisin. Mutta harmikseni se ei ole hanakka lisääntymään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.01.2009 - 11:29

Kylmäkukka/kangasvuokko upea valkosinertävä kasvi. Kukkii toukokuussa. Rauhoitettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 14:12

Kylmänkukan toinen eli yleisempi nimi on kangasvuokko. Kukkii varhain keväällä.
Kasvi on rauhoitettu, olen onnitsunut sen näkemään mutta en tietenkään kerro missä... jotkut surkimukset saattavat niitäkin kerätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 18:55

Meillä niitä' kuurankukkia sanottiin jääkukiksi. Enään harvoin näkyy.