mikä on tuplaydinprosessori

Avainsanat: tulpa.ydin prosessori.mikä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.01.2009 - 21:13

Ennen prosessorin tehoa lisättiin ja lisättiin ja tämä johti siihen, että prosessori tuhlasi reilusti sähköä ja tuotti paljon lämpöä. Tuplaydinprosessorissa on kaksi ydintä eli sen "teho" on jaettu kahteen osaan jolloin se osaa käyttää sähköä vähemmän ja tuottaa samalla vähemmän lämpöä. Neliydinprosessorissa taas on neljä ydintä jne..

Jos sinulla on vaikka 2.66GHz tuplaydinprosessori niin sinulla on prosessori jossa on kaksi 2.66GHz ydintä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2009 - 22:33

Se on suoritin kahtena. Siis jos suomennan vapaasti, niin siinä on kaksi kovaa työmiestä ahertamassa rinnakkain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 09:25

Tuplaydinprosessorissa on kaksi ydintä ja siitä syystä tällainen prosessori on tehokkaampi ja sähköä vähemmän kuluttava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2009 - 18:42

Tuplaydin prosessorin kuvaus taisi olla näin: yksi fyysinen cpu jossa kaksi loogista ydintä.
Nää uudet Intelit ovatkin hauskoja: yksi fyysinen cpu jos kahdeksan loogista joista neljä oikeata ydintä jolla virtuaalinen kaveri rinnalla.

No pointti on siinä että nykyään ohjemat voivat tasata kuorman kahdelle ytimellä joten semmonen jumittuminen näillä nykykoneilla on aika harvinaista.

Tai sitten voi esim. määrätä ohjelma ajettavaksi vaikka vain toisella ytimellä joten toinen jää vapaaksi muuhun käyttöön. Se teho onkin sitten toinen juttu...