Mikä on siemenperuna? :)

Avainsanat: peruna siemen multa puutarha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 15:16

se on just se pottu ,minkä isket multan ja sielt kun niit sit tovin kuluttuas alat runsain mitoin noukkima, niin huomaat miten siit yhrest potust tuleekin paljo kattilan täytet ja nyt tul ves kielel, uudet potut ja smetana sillii nam...ja kannattaa laittaa ,vaik ämpärii tos toukokuus siemen potui noin 5 kpl, tuleekin siit sit juhannus potut..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.01.2009 - 15:35

Peruna jossa on ituja. Laitetaan maahan alkukesästä ja syksymmällä saat moninverroin uutta perunaa. Oletan kuitenkin, että kysyt tuota siksi, kun ei se pottu siemeneltä näytä. Kuitenkin sitä sanotaan siemenperunaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 15:38

just niin kuin edellä kerrottu ja ajankohtaista aiheesta alla:

___

Varmista ensi kevään siemenperuna (20.10.08)
Oman siemenlisäyksen sadon siemenkelpoisuus kannattaa tutkia hyvissä ajoin. Viime kesän poikkeusoloissa oma lisäys monin paikoin tuotti satoa, joka ei ole kelvollista siemenperunaksi. Sateisilla alueilla varsinkin tyvi- ja märkämätä voivat muodostua ongelmiksi. Myös rutto saattaa tuottaa yllätyksiä, samoin seittirupi sekä virustaudit heikentävät siemenlisäysten käyttöarvoa siemeneksi.

www.petla.fi/ajankohtaista.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 18:50

Kun syöt perunoita syöt samalla siemenperunoita. Kaikista perunoista maahan pantuna kasvaa lisää perunoita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 18:59

se minkä Kalle Tappinen hukkas Riion yössä ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 19:06

Siemenperuna saa monta poikasta kun se laitetaan keväällä mullan alle.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 19:14

vanha peruna joka pisetään keväällä maahan ja josta lähtee kasvamaan uudet perunat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 19:40

Hyviin neuvoihin, jotka on jo annettu lisään: Suuren siemenperunan voit halkaista ja laittaa kummatkin puolet omana siemenenään peltoon. Kun halkaiset perunan niin huolehdi sitä, että kummassakin puoliskassa on silmu.

Teen näin kun minulla on vähän siemenperunoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2009 - 08:04

Tässä vähän lisää.Ennen maalla tehtiin siememperunoita.perunat otettiin kellarista laatikoihin valoisaan tupaan.tupa oli olohuone,toukokuun alussa itämään,2-4 viikoksi.Jos oli kylmä toukokuu,ne istutettiin kesäkuun alussa 8päivä oli takaraja,kesäkuussa.Siihen aikaan sanoivat ,että maan pitää olla lämmin istutusaikaan.