Milanon parhaat nähtävyydet? Mitä kannattaa tuoda tuliaisina, jotain tyypillistä sikäläistä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 15:41

Suurin osa Milanon nähtävyyksistä on kätevästi kävelymatkan päässä toisistaan. Milanon keskustassa sijaitseva tuomiokirkko, Duomo, on Italian suurin ja yksi maailman suurimmista goottilaisista katedraaleista. Tutustuminen kaupunkiin kannattaakin aloittaa Tuomiokirkon luota eli Piazza del Duomolta. Duomon katolle pääsee hissillä (7 €) tai portaita (5 €). Sieltä on upeat näkymät yli koko Milanon ja jolleivät ilmansaasteet haittaa näkyvyyttä, sieltä voi kirkkaana päivänä nähdä alpeille asti. Piazza del Duomon laidalla on lasikattoinen kauppakeskus Galleria Vittorio Emanuele II. Sen toisesta päästä pääsee Milanon kuuluisalle oopperatalolle La Scalalle.

Kävelymatkan päässä Duomolta sijaitsee Sforza-suvun rakennuttama linna Castello Sforzesco, jonka paikalla sijaitsi aikaisemmin Visconti-suvun aikainen linna. Linnassa on erilaisia näyttelyitä ja siellä voi tutustua mm. Michelangelon Pietá - nimiseen veistokseen, jota hän viimeisteli taltta kädessään vielä kuusi päivää ennen kuolemaansa. Castellon puistossa on valtava riemukaari, josta Napoleon joukkoineen marssi sisään Milanoon 1800-luvun alussa.

Milanon keskustassa on monia kirkkoja, joita ovat mm. Sant Eustorgio, Sant Ambrogio ja Basilica di San Lorenzo. Milanon kuuluisin nähtävyys, Leonardo da Vincin Pyhä ehtoollinen -seinämaalaus, sijaitsee Santa Maria delle Grazien kirkossa. Liput tänne todella suosittuun kirkkoon kannattaa varata mahdollisimman hyvissä ajoin.

Milanon kuuluisin kauppakatu on nimeltään Via Montenapoleone, jonka varrelta löytyvät lähes kaikki merkkiliikkeet. Milanon kuuluisin moderni rakennus on Pirellin pilvenpiirtäjä, jonka vieressä on fasistien rakennuttama pramea päärautatieasema Stazione Centrale.

Milanon eteläosissa Porta Genovan rautatieaseman lähettyvillä kohtaa kaksi kanavaa Naviglio grande ja Naviglio pavese joiden varrella on paljon ravintoloita ja baareja. Aikaisemmin kanavia on ollut useampikin mutta niista suurin osa on täytetty 1900-luvun alkupuoliskolla.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2009 - 13:47

Duomo – valtava marmorikirkko, joka on maailman kolmanneksi suurin. La Scala – 1700-luvulta peräisin oleva kuuluisa oopperatalo, jossa mm. kolme tenoria ovat laulaneet. Palazzo Marino – sijaitsee vastapäätä La Scalaa ja se on Milanon kaunein palatsi, rakennettu 1523. Cenacolo Vinciano – täällä on Leonardo da Vincin maalaus Viimeinen Ehtoollinen, joka on yksi maailman tunnetuimmista taideteoksista.

Lähteet:
Tjäreborg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 17:47

Milano on shoppailijan unelma, kallis sellainen kuulemma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2009 - 19:02

siel ku istut katukahvilassa ja kattelet niitä sorjia suorasäärisiä ku tepastelee ohi, niin se ainaski mulle piisaa nähtävyyksien osalta ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 09:33

Milanon Tuomiokirkko nimeltä Duomo on aivan mahtava kirrko!!
Ihan kamalan suuri.Siinä henki salpaantuu sen nähdessään.
Se oli jumalaisen kaunista katseltavaa:)
Italiasta voi tuliaisena ostaa mm. sellaisia käsintehtyjä "maskeja".
Eli ne on sellaisia kipsi- tai savityönä tehtyjä taiteellisia kasvoja jotka on maalattu todella hienoiksi ja näyttäviksi.
Milanossa on sekä kallista että halpaa.
Ihan keskusta on kalleinta aluetta ja kauempaa löytyy halpoja mm. kiinaisten omistamia kauppoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 13:26

Muuta kuin muotiluomuksia tuliaisina Milanosta: oliiviöljyä, brandyä (= pehmeää), pastaa, trippiviiniä...