Onko siinä perää, että pienillä koiraroduilla esiintyy suuria enemmän pahanlaatuisia kasvaimia?

Meidän koiralla todettiin eilen suurentuneet imusolmukkeet sekä röngtenkuvassa näkyi mahalaukussa oleva kasvain. Myös anaalirauhasissa ehkä kasvaimet. Edessä on koiran lopettaminen jos ei sitä ennen nuku pois.

Lisätty: 09.01.2009 - 08:25

Tänään klo 12 rakas koiramme Vallu pääsee koirien taivaaseen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 10:09

Ei ole perää. Koirien sairauksien raju lisäytyminen johtuu kapeasta perimästä ja rajusta jalostuksesta, eli niinsanotusta pentutehtailusta. Onneksi lopultakin ollaan tälläkin saralla kääntämässä kelkkaa ja ennen niin hyljeksityt monirotuisest koirat ovat tulossa suosioon, johtuen siitä tosiasiasta,että rajun ja nopean jalostuksen seuraus eli perimän kapenema ja sairaudet pakottavat siihen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.01.2009 - 08:47

voi siinä olla perää, jotkut koirarodut on niin pitkälle jalotettu.olen kuullut myös että isot sekarotuiset koirat olisivat kaikkein terveimpiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 09:30

Minulla oli spk/nöff (isä saku , äiti nöffi)i, iso komea maailman viisain koira, kuva profiilissani. Hänellä oli nivelrikko lonkissa, epilepsia ja kaihi. Nämä ainakin todettiin, muista sairauksista en tiedä.
Ehkäpä se on perintötekijät ja jalostus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:05

En osaa sanoa meillä oli beagle 16 v ei kasvaimia,nyt 8 v howavart,terve koira.Älä lopeta sitä liian aikasin jos se voi hyvin.Kokemuksia on ihmiset joskus lopettaa koiran kun pieni nappula ilmaantuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:41

tuttu tosiasiahan on että jalostusaste heikentää vastustuskykyä ja lisää sairastumisen riskiä (koosta en osaa sanoa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 10:41

Riippuu rodusta, mutta yleistys ei ole paikallaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 11:15

Mulla on ollut tiibetinspanieli ja naapurillani oli 8 vuotta cockerspanieli. Kuulin häneltä, että tuo rotu on altis sairastamaan. Hänen koiransa kuoli 8 vuotiaana ihosyöpään. Sillä kehittyi vatsan alle lopulta jopa nyrkin kokoinen vatsan ulkopuolella roikkuva kasvain. Oma koirani oli täysin terve. Sain vinkkinä että kun hoitaa koiran eläinlääkärikäynnit pentuiässä kunnialla niin pääsee helpolla loppuajan. Silmiä sanotaan tällä rodulla ongelmakohdaksi, mutta pesin niitä pentuna aina keitetyllä vedellä eikä koskaan mitään ongelmia ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 13:30

en usko. Meillä on aina ollut pieniä koiria ja ei yhtään kasvainta:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 14:33

Pienemmät koirat elävät kuulemma pitempään, kuin isommat. Eiköhän kasvaimet mene aika tasan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 22:42

En oikein usko, että rodulla on tuohon asiaan hirveän suurta merkitystä. Tietysti jalostus heikentää kantaa, sehän on selvä, mutta useimmiten enemmän merkitsee se mitä ruokaa koirasi syö. Koirien keliakia on erittäin yleistä sillä niiden sapuskoissa on usein viljaa.