Onko kenelläkään tietoa aiheuttaako kolerorokotus joitain sivuoireita?

Avainsanat: kolerarokotus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2009 - 17:51

onko tarpeen?
_____________

Kolera

Kolera on suolistoinfektio, jota aiheuttaa kolerabakteeri. Sitä esiintyy Afrikassa ja Etelä-Aasiassa sekä Keski- ja Etelä-Amerikassa, mutta pienempiä epidemioita on ollut muuallakin kehitysmaissa. Vaikean taudin maineessa oleva kolera on yleensä kuitenkin lievä ja itsestään ohitse menevä ripulitauti. Vaikeakin muoto on hoidettavissa nesteytyksellä, jos sairastunut pääsee ajoissa hoitoon.

Useimmille matkailijoille kolerarokotus ei ole tarpeen. Satunnaisesti jotkut Afrikan tai Keski-Aasian maat ovat vaatineet matkailijoilta rokotustodistusta, vaikka tämä ei kuulukaan kansainvälisiin sopimuksiin. Rokotusta suositellaan kolera-alueilla alkeellisissa oloissa pitkään oleskeleville. Parhaiten koleratartunnalta välttyy pesemällä kädet huolella ja noudattamalla hyvää ruokahygieniaa. Nämä varotoimet ovat tarpeen myös rokotuksen saaneille.

Tarvetta kolerarokotuksen ottamiseen vähentää se, etteivät rokotteet ole erityisen tehokkaita.

www.laaketietokeskus.fi/page...page_id=93

Kysyjän kommentti

tämä oli perusteellinen vastaus, kiitos! Terv. globetrotter

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.01.2009 - 17:47

en osaa sanoa, mutta tietoa pitäisi löytyä joko lääkäriltäsi tai tuolta:
www.rokote.fi/matkaajanrokot...index.html

Lähteet:
rokote.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 17:52

Todettuja haittavaikutuksia ei ole.

Lähteet:
www.ktl.fi/portal/suomi/julk..._rokotteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 22:50

Zimbabwessa ne kyllä saattaisi tietää, kun siellä on se koleraepidemia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 08:36

Kaikki rokotukset aiheutta sivuoireita toisille enemmän toisille vähemmmän.Mutta ne oireet ovat yleensä melko huomaamattomia.Jos ei satu allergia kohtausta.Yleensä ne rokotteet ovat alergia suojattuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 09:06

Tarkoitat varmaan koleraa? Rokotuksista on aika usein sivuvaikutuksia mutta pakko niitä on ottaa, etenkin noita eksoottisia maita varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 18:12

minulle ei ole aiheuttanut, enkä ole muiltakaan kuullut, jos olet kovin herkkä kannattaa jutella ensin lääkärin kanssa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.01.2009 - 19:29

Nimim. vähäviisas vastaa tarkimmin. Kiitos! terv. Globetrotter