Onko pakkoRuotsi suomessa hyvä asia?

Miksi suomessa pitäisi olla koulussa pakkoRuotsi, eihän Ruotsissakaan ole pakkoSuomi? Eikö jokainen voi vapaasti opetella juuri niitä kieliä ,joita katsoo tarvitsevansa? Miksi vapaassa yhteiskunnassa pitää olla tällaisia käsittämättömiä pakkoja?

Avainsanat: vapaus valita itse.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 17:33

Oma vastaukseni on EI, mua ei koskaan ole houkuttanu mikään pakko, jos olis silloinkin perustunut vapaaehtoisuuteen kun opiskelin, niin oisin voinut sitä enemmänkin opiskella, mut pakko mikä pakko, ei mielestäni misään asiassa toimi tai ole mitenkään houkuttelevaa, vaik ois kui hyvä asia, tms... varsinkin nuorissa, kehittyvissä, murrosikäsisä ihmisissä päin vastoin nostaa vastarintaa asiaa kohtaan, luulen ma.

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 11:29

se on ainakin hyvä asia että ihminen puhuu muitakin kieliä kuin suomea ja savoo. rannikko kaupungeissa asuu paljon ruotsinkielisiä joille on turvattava palveluita omalla äidinkielellään. mutta ei pakkoruotsi ole hyvä, vaan valinnan vapaus pitäisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 12:03

Tämä on ikuinen väännön aihe. Pakkoruotsi. Joillekin täällä on pakkosuomeakin. Kohta on varmaan pakkovenäjää kun venäjänkielisten määrä väestöstä kasvaa riittävästi.

Lisätty: 04.01.2009 - 12:04

Ainiin, unohdin vastata kysymykseesi. :)

Ei ole hyvä asia pakottaa opiskelemaan mitään kieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 13:58

Suomi on kaksikielinen maa ja kuuluu yleissivistykseen osata myös toista kotimaista. Voisi se kuitenkin olla vapaaehtoista, niin varmasti monet kuitenkin mieluusti sitä silloin lukisivatkin. Pakko tuo nekatiivisen sävyn mihin vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 13:59

Tämä on sitä kuuluisaa voimavarojen tuhlausta. Pakko-opetetaan väkisin kieltä, jolla on perin vähän käyttöä myöhemmin. Senkin ajan voi käyttää järkevämmin. Mutta poliitikkojen illuusioissa pakkoruotsi on rikkaus, vaikka käytännössä se riesa. Ja väkipakolla ei saa ystäviä. Niinpä minullekin on kehittynyt alitajuntaan inho ruotsinkieltä kohtaan. Riesa mikä riesa.
Tiedän myös lukion käyneitä, joilta olen kysynyt jotain ruotsinkielestä, eivät ole voineet vastata mitään, ovat unohtaneet koko kielen, sitä kun ei tarvita juuri missään, ei edes ruotsissa. Sielläkin pärjää Englanninkielellä, näin he kertovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 16:06

Pakottaminen ei ole mikään hyvä asia.Tämäkin jo olisi ollut vapaa ehtoista koulussa tulokset olisi kyllä paremmat.Kokemus ruotsista siellä pärjäsi paremmin suomella,kuin englannilla.Ruotsissa kierretty kuukausi kaupalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 16:07

Suomi on tosiaan kaksikielinen maa virallisesti. Lait ja määräykset vaativat, että asiakkaita on oikeusasteissa ja virastoissa palveltava heidän omalla kielellään.

Keitä kielilaki koskee

Kielilaki koskee kaikkia julkista valtaa käyttäviä elimiä. Näitä ovat

* valtion viranomaiset
* kunnalliset viranomaiset (kts. kohta Viranomaiset)
* tuomioistuimet
* itsenäiset julkisoikeudelliset laitokset (esimerkiksi Kansaneläkelaitos)
* eduskunnan virastot (esimerkiksi Eduskunnan oikeusasiamies)
* tasavallan presidentin kanslia
* valtion liikelaitokset
* valtion ja kuntien yhtiöt
* yksityishenkilöt, jotka hoitavat em. julkisia hallintotehtäviä

Ollaan oltu Ruotsin ja Venäjän vallan alaisia. Mielummin opiskelen ruotsia kuin venäjää. Kyllä ruotsinkielen aakkoset on helpommat. :)

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 17:58

Entä pakkohistoria

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 00:25

Eikö saamenkieli ole kolmas kielemme. Kaikki tiedämme mikä täällä on ainoastaan pakko Se tulee ajallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2009 - 21:10

Kyllä kielitaito on hyvin tärkeä, älkää valittako siitä. Kun olette sellaisessa tilanteessa,missä tarvittaisiin kieliä, olettekin sormi suussa!!!!!!!!!
Ei ole haitaksi vaikka nykytilanteessa olis hieman pakko venäjääkin, koska ovat jo niin paljon vallanneet sijaa suomessa! Kun antaa pirulle pikkusormen se viekin koko käden , sanotaan1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2009 - 00:52

ei sen tarvitse olla pakkoRuotsia, olis vaan ruotsia jota jokaisen on mahdollisuus opetella jo koulussa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 16:20

Ei ole hyvä asia. Itse vihaan kyseistä ainetta koulussa. Ruotsin pitäisi olla valinnainen.